همشهری آنلاین: نتایج یک پژوهش جدید حاکی از آن است که افرادی که یک پایشان کوتاهتر از پای دیگر است در معرض خطر بیشتر آرتروز مفصل لگن و زانو هستند.

به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی نتیجه‌گیری می‌کند که تفاوت درازای پا حتی در حد 2 سانتی‌متر می‌تواند خطر آرتروز را افزایش دهد.

پژوهشگران با بررسی بیش از 3000 نفر متوجه شدند که 6.4 درصد آنها طول پاهایشان نامساوی است. تفاوت‌ها در طول پا با فراوانی یکسانی در مردان و زنان و در سیاه‌پوستان و سفیدپوستان رخ می‌داد.

این بررسی نشان داد آنهایی که تفاوت درازای پاهایشان دو سانتی‌متر یا بیشتر است با احتمال بیشتری دچار آرتروز مفصل لگن و زانو می‌شوند و با احتمال بیشتری به بیماری شدیدتری مبتلا می‌شوند.

به نظر نمی‌رسد محل آرتروز به بلندتر یا کوتاه‌تر بودن یک پا بستگی داشته باشد، گرچه آرتروز مفصل ران سمت راست در افرادی که پای چپ‌شان بلندتر از پای راست‌شان است، شایع‌تر بود.

دکتر جوان ام جوردن استادیار ارتوپدی در دانشگاه کارولینای شمالی و سرپرست این تحقیق درباره این نتایج گفت: " این یافته‌ها به پیش‌بینی اینکه چه‌کسانی ممکن است دچار آرتروز شوند و چه کسانی علائم‌شان بدتر می‌شود یا در معرض خطر بالقوه افزایش ناتوانی هستند کمک می‌کند.

قدم منطقی بعدی بررسی‌هایی درباره این مسئله خواهد بود که آیا تصحیح نابرابری طول پاها با اقدامات جراحی یا کفش‌های مخصوص می‌تواند از آغاز آرتروز، یا پیشرفت آن جلوگیری کند."

 این یافته‌ها اخیرا در اجلاس سالانه علمی کالج روماتولوژی آمریکا در واشنگتن ارائه شدند.

کد خبر 9461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز