همشهری آنلاین: گزارش ناتو درباره حمله هوایی به افغانستان در ماه سپتامبر سرهنگ آلمانی را مورد انتقاد قرار داد که خواستار انجام حمله شده بود.

خبرگزاری آلمان از بروکسل گزارش داد، این مطلب را یک افسر عالیرتبه ناتو به این خبرگزاری گفته است. بر اساس گزارش ناتو، سرهنگ گئورک کلاین بر خلاف دستورات و مقررات نظامی خواستار حمله شده و نباید چنین می‌کرده است.

این در حالی است که مسوولیت تصمیم‌گیری درباره هدایت حمله بر عهده ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده آمریکایی است.

این گزارش می‌گوید، کلاین فقط در صورتی مجاز به درخواست حمله بود که نیروهایش در معرض خطر مستقیم قرار داشتند. او بدون آنکه با مک‌کریستال صحبت کند، درخواست حمله کرده بود.

کلاین حمایت هوایی آمریکا را برای نابودی دو تانکر سوخت درخواست کرده بود که طالبان درست در چند کیلومتری یک پایگاه آلمان ربوده بود.

روستاییان می‌گویند بمب‌ها موجب کشته شدن غیرنظامیانی شد که مشغول کشیدن بنزین از کامیون‌ها بودند. این کامیون‌ها شب هنگام در بستر رودخانه رها شده بودند.

کارل تئودور گوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان قرار است روز جمعه این گزارش را به مقامات پارلمانی در برلین ارایه دهد.

هفته گذشته ژنرال ولفگانگ شنایدرهان، رییس نیروهای مسلح آلمان گفته بود تحقیق ناتو نیروهای آلمانی را سرزنش نکرده است. وی گفته بود: "هیچ دلیلی نمی‌بینم تا تردید داشته باشم سربازان آلمان در امور عملیاتی بر مبنای ماموریت سازمان ملل و در شرایط سخت، اقدام مناسبی انجام نداده‌ باشند."

بر مبنای گزارشی که اواسط سپتامبر به حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان ارایه شد، 30 غیرنظامی و 69 جنگجوی طالبان در این حمله کشته شدند.

کد خبر 94540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز