چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: دولت به‌طور موقت از استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها چشم‌پوشی کرد تا اگر رایزنی‌ها با مجلس تا جلسه روز یکشنبه نتیجه نداد، رسما خواستار استرداد این لایحه شود.

پس از آنکه جلسه روز سه‌شنبه مجلس با حضور رئیس‌جمهور و تقاضای دولت برای استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، به یک روز پرحاشیه تبدیل شد، 13 آبان بهارستان روز آرامی ‌را گذراند.

دولت که روز سه‌شنبه به‌علت مخالفت مجلس با تشکیل صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها خواستار استرداد لایحه شده بود، فعلا از استرداد لایحه چشم‌پوشی کرده است.

ابتدای جلسه13 آبان مجلس، محمدحسن ‌ابوترابی‌فرد، که ریاست جلسه را بر عهده داشت، از درخواست دولت برای مطرح نشدن تقاضای استرداد لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها خبرداد و بدین ترتیب نمایندگان به ادامه بررسی لایحه پرداختند.

در صورتی که دولت از استرداد لایحه پشیمان نمی‌شد، می‌بایست در جلسه 13 آبان مجلس ابتدا استرداد لایحه به رای نمایندگان گذاشته می‌شد. آنچه از اظهارات 13 آبان مجلسیان و دولتمردان برداشت می‌شود، این است که اگر تا جلسه بعدی مجلس که روز یکشنبه خواهد بود، دو طرف درباره ماده 13لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به تفاهم نرسند، دولت بر استرداد لایحه اصرار خواهد کرد.

این در حالی است که چهره‌های اثرگذار مجلس همچون احمد توکلی و محمدرضا باهنر از احتمال بالای موافقت نمایندگان با استرداد لایحه سخن می‌گویند، چرا که معتقدند خواسته دولت برای تشکیل صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها به‌علت مغایرت با قانون اساسی به هیچ وجه، پذیرفتنی نیست و نمی‌توان در این باره به تفاهم رسید.

از سوی دیگر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس به‌دنبال راهکارهای بینابین برای حصول تفاهم دولت و مجلس است. اگر رایزنی‌های 3روز باقیمانده تا جلسه روز یکشنبه نتیجه ندهد، آنگاه باید شاهد طرح مجدد استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بود.

مسعودپور از مسئولان معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری نیز در این باره گفت: بنا شده است 2 نفر از مجلس و 2 نفر از دولت تا فاصله زمانی یکشنبه مذاکره داشته باشند تا اگر راه تازه‌ای پیدا کردند طبق روال پیش رویم و اگر مذاکره نتیجه نداد تنها راه باقیمانده قرائت نامه استرداد در روز یکشنبه است.

ادامه رایزنی‌ها برای حل اختلاف دولت و مجلس

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، درخصوص راهکارهای حل اختلاف دولت و مجلس بر سر نحوه تصویب و اجرای ماده 13لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از احتمال ایجاد حساب ویژه برای تجمیع درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها به‌منظور حل اختلاف دولت و مجلس بر سر ماده 13 لایحه مربوطه خبر داد.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:  شاید یکی از راهکارها ایجاد حساب ویژه به جای صندوق ویژه برای تجمیع درآمدهای ناشی از هدفمند شدن یارانه‌ها باشد اما قطعا برداشت از آن حساب نیز مانند برداشت از حساب ذخیره ارزی تابع شرایط قانونی است.

تقاضای دولت خلاف قانون است

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: بنده نامه استرداد دولت را نمی‌پسندم. فکر می‌کنم استرداد این لایحه مفید به حال هدف دولت که این کار نیست.

نماینده تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا این امکان در آیین‌نامه مجلس وجود دارد که نظر رئیس‌جمهوری در ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تامین شود، گفت: براساس آیین‌نامه مجلس ماده 13 این لایحه از سوی نمایندگان به تصویب رسیده و بازگشت به لایحه دولت نیز رای نیاورده است. وی گفت: بنابر این هیچ امکان آیین‌نامه‌ای برای تامین نظر دولت وجود ندارد.

نظر مجلس قطعی است

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز دیدگاهی مشابه توکلی ارائه داد و گفت: نظر مخالف مجلس درباره درخواست دولت مبنی اینکه منابع تامین اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در بودجه سالانه نیاید، قطعی است.

مخالفت مجلس با توقف افزایش حقوق و دستمزد

در ادامه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، نمایندگان مجلس به پیشنهاد یکی از نمایندگان برای بازگشت به ماده 13 لایحه دولت رای ندادند. در این ماده پیشنهاد شده بود که الزام افزایش حقوق کارکنان دولت و کارگران از زمان اجرای این قانون متوقف شود.

این ماده توسط کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس حذف شده بود که دیروز هم در صحن علنی مجلس، نمایندگان با احیای مجدد آن مخالفت کردند.

کد خبر 94495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز