پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: مباحث مطرح در زمینه حذف یارانه کالاهای اساسی و پرداخت نقدی یارانه‌ها در هفته‌های اخیر موجب شده است تا قیمت برخی کالاهای مصرفی، متاثر از افزایش رسمی و غیررسمی قیمت کالاهایی مانند نان سنتی و صنعتی افزایش یابد.

حذف یارانه آرد نانوایی‌های فانتزی در شرایطی که نمایندگان مجلس و دولت در حال چانه‌زنی برای آزاد‌سازی قیمت و حذف یارانه کالاهای اساسی، حامل‌های انرژی و... هستند موجب شد تا نانوایی‌های سنتی نیز متاثر از افزایش قیمت نان فانتزی آستین‌ها را بالا زده و به شکلی نیمه رسمی قیمت‌ها را افزایش دهند.

در حالی که مسئولان وزارت بازرگانی و استانداری تهران از هرگونه اعلام نظر رسمی درباره میزان افزایش نرخ نان سنتی خودداری می‌کنند در هفته‌های اخیر برخی مسئولان صنفی نرخ‌های افزایش‌یافته نان را اعلام کردند که با هیچ واکنشی از سوی دستگاه‌های متولی نظارت بر بازار نان نیز همراه نشد.با توجه به اهمیت این کالا در سبد غذایی خانوار افزایش بیش از 100درصدی قیمت برخی انواع نان موجب شده تا قیمت برخی اقلام مصرفی در بازار نیز متاثر از جو روانی و انتظارات تورمی افزایش یابد.

‌در حالی که بسیاری از دست‌اندرکاران بازار تاثیر انتظارات تورمی در افزایش قیمت‌ها را حتی تا حدود 20درصد قلمداد می‌کنند، مسئولان دولتی همانند گذشته افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی را یا طبق روال متداول هرساله یا ناشی از تخلفات برخی واحدهای صنفی می‌دانند؛ به‌نحوی که مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در نشست خبری چندی پیش خود با رسانه‌های جمعی افزایش بیش از 20درصدی قیمت برخی کالاهای مصرفی را رد کرد و میزان افزایش قیمت تخم‌مرغ در هفته منتهی به 8 آبان در مقایسه با هفته قبل از آن را 1/1درصد دانست.

محمد‌علی ضیغمی همچنین میزان افزایش قیمت این محصول از اردیبهشت 88 تا‌کنون را 13درصد اعلام کرد و با اشاره به تاثیر مباحث مطرح در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها بر افزایش قیمت کالاها در بازار گفت: نوع انعکاس خبرها در انتظارات تورمی تاثیر دارد؛ با این وجود اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سراسر کشور افزایش 20درصدی قیمت کالاهای مصرفی را تایید نمی‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ دلیلی ندارد که این سازمان با نگرش سوء، قیمت اقلام را پایین اعلام کند، درباره قیمت نان سنتی و صنعتی نیز چنین گفت: قیمت‌گذاری نان سنتی طبق قانون به وزارت کشور و استانداری‌ها واگذارشده و میزان تاثیر حذف یارانه نان صنعتی (فانتزی) و آزادسازی قیمت آرد و نان بر سایر اقلام مصرفی نیز در حال بررسی است.

با این وجود معاون وزیر بازرگانی مسئولیت نابسامانی قیمت نان را نپذیرفته و گفت: وزارت بازرگانی مرجع رسمی برای تعیین نرخ آرد و نان نیست و این وظیفه به استانداری‌ها واگذار شده است اما پس از حذف یارانه نان فانتزی، اتحادیه این صنف مجاز به تعیین نرخ برای نان فانتزی شده.

با این روند سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بر روند نرخ‌گذاری قیمت نان توسط استانداری‌ها و اتحادیه‌های نان فانتزی نظارت می‌کند.

افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی

این دیدگاه رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در حالی مطرح می‌شود که طی چند هفته اخیر قیمت کالاهایی مانند مواد پروتئینی، میوه و مرکبات و برخی انواع شوینده‌ها افزایش یافته است.

گوشت قرمز

قیمت گوشت قرمز که از مدت‌ها پیش روند افزایش را آغاز کرده بود این روزها خیز تازه‌ای را برای افزایش آغاز کرده است به‌نحوی که قیمت گوشت گوساله در هفته اخیر افزایش حداقل 500 تومانی را شاهد بوده است. با این روند در فروشگاه‌های سطح شهر هر کیلو گوشت شقه گوسفندی 12هزار و 500 تومان، ران گوسفندی 14هزار و 800تومان، چرخ‌کرده با چربی 8 هزار و 500 تومان و چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفندی مرغوب هر کیلو 10هزار و 500 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شد.

همچنین قیمت هر کیلو گوشت گوساله مخلوط (با استخوان و چربی) 10 هزار و 500 تومان و گوشت گوساله بدون استخوان بیش از 12 هزار  و 500تومان بود. با این روند قیمت گوشت گوساله طی یک هفته اخیر افزایش بیش از 500 تومانی را شاهد بوده و قصابی‌های سطح شهر کاهش عرضه احشام پروار‌شده به‌دلیل انتظار افزایش قیمت توسط پرواربندی‌ها و صادرات قانونی و غیرقانونی احشام زنده به برخی کشورهای همسایه مانند عراق را عامل افزایش قیمت‌ها می‌دانند.

افزایش روزانه قیمت تخم‌مرغ

قیمت تخم‌مرغ که در هفته‌های گذشته روند افزایشی را آغاز کرده بود این روزها به گل سرسبد افزایش قیمت در بازار مواد پروتئینی تبدیل شده و بسیاری از فروشندگان تخم‌مرغ از تعیین روزانه نرخ این محصول خبر می‌دهند. با این روند قیمت فروش هر شانه تخم‌مرغ در روز دوشنبه هفته جاری در فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از 4هزار تومان افزایش یافت و فروشندگان تخم‌مرغ، این محصول را با نرخ‌های متفاوت 4هزار تا 4هزار و 500تومان در هر شانه به مصرف‌کنندگان عرضه کردند. این در حالی است که قیمت فروش هر شانه تخم مرغ در هفته گذشته حدود 3 هزار تومان بوده است.با وجود افزایش شدید قیمت تخم مرغ، قیمت این محصول در هفته اخیر ثبات نسبی را تجربه کرد به‌نحوی که هر کیلو مرغ تازه در فروشگاه‌های سطح شهر به قیمت 2 هزار و 500 تومان به مردم عرضه می‌شد.

میوه و مرکبات

به پایان رسیدن فصل عرضه برخی میوه و مرکبات موجب شده تا این روزها بازار این محصولات نیز متاثر از کاهش عرضه و نبود تنوع با افزایش نسبی همراه باشد. با این روند در حالی که اکنون خبری از عرضه انگور، شلیل و هلو، پسته تازه و برخی دیگر از انواع میوه نیست قیمت برخی انواع دیگر میوه و مرکبات افزایش نسبی را شاهد بوده است به‌نحوی که این روزها در فروشگاه‌های سطح شهر قیمت سیب سبز فرانسوی وارداتی، به حدود 2هزار و 500 تومان، سیب زرد ایرانی هزار و 500 تومان، نارنگی 2 هزار تومان، پرتقال ایرانی 2 هزار تومان و پرتقال وارداتی به حدود 2 هزار و 300تومان افزایش یافته و هر کیلو موز به نرخ‌های متفاوت 900 تا هزار و 100 تومان به مردم عرضه می‌شود.

خیز شوینده‌ها برای افزایش قیمت

در هفته‌های اخیر قیمت برخی انواع شوینده جز پودر لباسشویی نیز روند افزایشی داشته است به‌نحوی که قیمت انواع مایع ظرفشویی در چند هفته اخیر افزایش حداقل 100تومانی را شاهد بوده است. در فروشگاه‌های سطح شهر هر مایع یک لیتری ظرفشویی پریل از هزارو 100 تومان در چند هفته گذشته به هزارو 250تومان، ریکا از 950 به هزار و 50 و گلی از 950 به هزارو50تومان افزایش یافته است. 

کد خبر 94447

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز