شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

محمدعلی توحید: وزیر بازرگانی از نهضت کاهش قیمت تمام‌شده خبر داده است.

 براساس این طرح که جزئیات آن از سوی وزیر بازرگانی اعلام شده است بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر همفکری کرده و قیمت تمام‌شده را کاهش می‌دهند.وزیر بازرگانی تأکید کرده که این نهضت با اقداماتی که پیش‌تر‌ انجام می‌شد متفاوت است و با قیمت‌گذاری کالا که با شلاق و تعزیرات سروکار دارد تفاوت خواهد داشت.

مهدی غضنفری در اظهارات تازه خود اعلام کرده است که دولت به‌دنبال آن است که قیمت تمام شده و اعلام‌شده با تعامل و تفاهم کاهش پیدا کند و تأکید کرده که این نهضت به‌دنبال مباحث تعزیراتی نیست.

 غضنفری گفته است: بحث کاهش قیمت تمام‌شده نباید طوری باشد که دولتی‌ها دور هم جمع شوند و قصه‌بافی کنند بلکه باید اعضای بخش خصوصی هم در این نهضت همفکری کنند.هرچند این اظهارات، یک تحول مهم در ساختار دولت برای دخالت در بازار محسوب می‌شود ولی هنوز مشخص نیست که وزارت بازرگانی به‌طور دقیق چه اهدافی را دنبال می‌کند.پذیرش این مسئله مهم که قیمت را با دستور و زور نمی‌توان کاهش داد از سوی یک مقام دولتی تحول بزرگی محسوب می‌شود. این تحول بزرگ باید مورد تقدیر قرار گیرد و همه از آن حمایت کنند اما مشخص نیست که این اظهارات وزیر بازرگانی بر چه اساس و با چه هدفی بیان شده است.

به‌نظر می‌رسد که اظهارات وزیر‌بازرگانی متکی به یک اندیشه مشخص اقتصادی نیست و تنها با این هدف خیرخواهانه و اقدامی که به‌اصطلاح به آن ریش‌سفیدی گفته می‌شود قصد دارد تا قیمت‌ها را کاهش دهد.وزیر بازرگانی در اظهاراتی که به مطالب مختلفی اختصاص داده اشاره کوتاهی به مسئله کنترل قیمت کرده و نیاز است تا توضیح بیشتری ارائه کند که هدف و برنامه اساسی دولت برای کنترل قیمت‌ها چیست.

اینکه براساس مقررات، دولت تا چه حد و مرزی می‌تواند در بازار کالاهای مختلف دخالت کند و این محدودیت دست‌اندازی دولتی در اقتصاد تا چه میزانی است از سوی دولت به‌طور مشخص اعلام نشده است.آیا دولت قصد دارد پس از این تحول مهم که پذیرفته است با زور، کار در بازار پیش نمی‌رود قصد دارد خود را به مقررات و قانون روشن و شفافی مقید کند و اعلام کند که بخش خصوصی و بازار بدانند که در این بازار چه باید انجام دهند؟

معضل بزرگی که هزینه تولید و فعالیت اقتصادی را در کشور ما افزایش می‌دهد محدود نبودن دخالت دولت در بازار و تغییر شدید و پیاپی مقررات در اقتصاد کشور است.دولت حق و حقوق بخش خصوصی را تا چه حد می‌پذیرد و این محدوده پذیرفته‌شده تا چه زمانی ثابت خواهد ماند تا زمان بازنگری مجدد آن فرابرسد؟

پس از این شفافیت مهم است که مذاکره دولت و بخش خصوصی برای اجرای نهضتی که وزیر بازرگانی از آن به‌عنوان نهضت کاهش قیمت تمام‌شده سخن گفته عملی خواهد بود.در چنین فضایی، هر‌بخش وظایف و مرزهای خود را می‌داند و براین اساس خواسته‌های خود‌ را از طرف مقابل می‌تواند مشخص کند.

در عین حال همه باید به اهمیت نقش رقابت در بازار و نقش عرضه و تقاضا به‌عنوان عوامل اصلی در بازار اهمیت دهند.اظهارات وزیر بازرگانی و اعلام برخی واقعیت‌ها البته عجیب نیست و با توجه به برنامه چهارم و زمینه‌سازی‌هایی که پیش از این شده بود قابل پیش‌بینی بوده است ولی برخی مواضع کلی از سوی مقامات دولتی این دستاوردها را مخدوش کرده و زیر سؤال می‌برد که با اظهارات وزیر بازرگانی امید به بازگشت و تقویت آن در اقتصاد کشور افزایش می‌یابد.

وزیر بازرگانی همچنین از حمایت دولتی از حقوق مصرف‌کنندگان نیز انتقاد کرده است. وی گفته که انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کننده دولتی نمی‌تواند کارگشا باشد لذا باید این انجمن‌ها توسط بخش خصوصی اداره شود.

کد خبر 97648

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز