همشهری آنلاین: سوسیالیست‌های فرانسه سگولن روآیال، وزیر محیط زیست سابق این کشور را به صورت رسمی به عنوان نامزد خود برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه معرفی کردند.

خبرگزاری اتریش از پاریس گزارش کرد، در نشست فوق‌العاده که امروز (26 نوامبر) در پایتخت فرانسه برگزار شد، 1300 نماینده از حزب سوسیالیست (پی اس) نتیجه رای گیری آزادی را که در تاریخ 16 نوامبر گذشته برگزار شده بود، تایید کردند.

در آن زمان 220 هزار عضو حزب سوسیالیست حق رای دادن داشتند. در همین حال آن گونه که امروز اعلام شد، گفته می‌شود بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون فرانسه 280 هزار عضو دارد. پیش از آن که رویال 53 ساله سخنرانی‌اش را آغاز کند، جمعیت برایش چند دقیقه‌ای ابراز احساسات و شادمانی کرد.

روآیال؛ امیدهای جدید به چپگرایان

سگولن روآیال در نخستین سخنرانی‌اش به عنوان نامزد سوسیالیست‌های فرانسه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: امید جدیدی به چپگرایان قابل لمس است که تا پیروزی سال 2007 رشد خواهد داشت.

وی از "همه فرانسوی‌ها" خواست "جرات اعمال تغییرات را به وجود آورند بدون آن که آرمان آزادی، برادری، برابری و عدالت" کنار گذاشته شود.

روآیال چهار محور آموزش، مبارزه با خشونت، افزایش قدرت خرید و حفظ محیط زیست را برای مبارزات انتخاباتی‌اش برگزیده است.

او قول مبارزه با نابرابری‌های اجتماعی و "امنیت پایدار" را داده است. وی که لباس سفید رنگی بر تن کرده بود از 1300 نماینده‌ای که او را به عنوان نامزد خود برگزیدند، با لبخند قدردانی کرد. این نمایندگان نیز دایما شعار "سگولن رییس جمهور" را سر می دادند.

در همین حال، فرانکو ربسامان، معاون حزب سوسیالیست به صورت رسمی نتایج انتخابات مقدماتی در تاریخ 16 نوامبر را تایید کرد که در آن روآیال با کسب 60.96 درصد آرا در برابر دومنیک استراس-کان (20.69) و لوران فابیوس (18.66) به پیروزی رسید.

در پایان، 986 نماینده این حزب به نشانه موافقت با روآیال دست خود را بالا بردند. این اولین بار است که حزب سوسیالیست در تاریخ فعالیت خود یک زن را به رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه می‌فرستد.

روز زیبا برای سوسیالیست‌ها

فرانکو هولاند، رییس حزب سوسیالیست فرانسه و همسر روآیال گفت: امروز روز زیبایی برای سوسیالیست‌ها است، یک روز زیبا برای چپ‌ها. حالا باید منتظر ماند و دید ششم ماه مه هم به روز زیبایی برای فرانسه تبدیل خواهد شد.

در این روز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آغاز می‌شود، اولین دور این انتخابات روز 22 آوریل خواهد بود.

پیر موری، نخست‌وزیر اسبق فرانسه نشست فوق‌العاده امروز را "آغاز بزرگ‌ترین جبهه‌ای که سگولن روآیال را رییس جمهور خواهد کرد" نامید.

برتراند دالانو، شهردار پاریس نیز به نمایندگی از دو رقیب سابق روآیال، حمایت خود را از نماینده سوسیالیست‌ها اعلام کرد. وی گفت، نامزد سوسیالیست‌ها "امید فرانسه" است و افزود: او نامزدی با صددرصد انرژی، آرمان و اراده پیروزی سوسیالیست‌هاست.

نظرسنجی‌ها از بخت بالای روآیال برای شکست نیکولا سارکوزی در سال 2007 میلادی و معرفی خود به عنوان اولین زن رییس جمهور در فرانسه حکایت دارد. حزب محافظه‌کار فرانسه نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری را 14 ژانویه برمی‌گزیند.

کد خبر 9426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز