گروه اجتماعی: معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در حالی از حذف سلسله شاهنشاهی از کتاب‌های درسی تاریخ خبر داد که پیش‌تر این طرح با مخالفت گسترده‌ کارشناسان روبه‌رو شده بود

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با فارس درخصوص حذف شاهان از کتاب‌های درسی اظهار داشت: شاه را حذف نکرد‌ه‌ایم بلکه سلسله شاهنشاهی را از تاریخ کشور حذف کرده‌ایم.

پیش از این دکتر صادق آیینه‌وند، استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه تاریخ امری واقع است که اتفاق افتاده و باید با تمام جزئیات نگاشته شود و سپس مورد نقد قرار گیرد، گفته بود: در قرآن، کتاب دینی همه ما هم تأکید شده شرح دقیق ظهور و سقوط پادشاهان به دقت ذکر شود تا مردم از آن عبرت بگیرند. این کار وزارت آموزش و پرورش و نهاد‌های زیرمجموعه‌اش حتی با موازین اعتقادی مسلمانان هم تطبیق ندارد.

علی بیگدلی، استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به اینکه تاریخ ایران تاریخ جنگ است، گفت: بسیاری از بزرگان اندیشه‌ساز تاریخ ما مانند ابوعلی سینا و فردوسی در خدمت پادشاهان بوده‌اند.

او ابوریحان بیرونی را مثال می‌آورد؛ این چهره برجسته ایران زمین نقشه حمله هولاکوخان به عراق و الموت را طراحی و اجرا کرد.استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی افزود: پادشاهان، خوب یا بد، سبب‌ساز رشد و بالیدن چهره‌های اندیشه‌ساز تمدن ایران زمین بوده‌اند و حذف آنها نشانه ناآگاهی و عدم‌شناخت از تاریخ است.

خسرو معتضد، ‌کارشناس مسائل تاریخی کشور نیز در واکنش منفی به حذف پادشاهان از کتاب‌های تاریخ مدارس عنوان کرد: حذف پادشاهان از کتاب‌های درسی یک نظر ناپخته‌ای است که از سوی افراد ناآگاه و کم‌سواد داده شده، مگر می‌شود طی طرحی نام پادشاهان را از این مملکت حذف کرد؟ برخی آدم‌های بی‌اطلاع برای شیرین زبانی در یک جلسه این نظر ناپخته را می‌دهند.

وی گفت: حتی یک ورق از تاریخ ایران هم نباید حذف شود. درس تاریخ مرده‌ترین درس ایران شده و علت آن هم نظریاتی است که اینگونه افراد داده‌اند؛ انسان از شکست‌های پیش‌آمده در تاریخ باید درس بگیرد و اگر افرادی مانند سلطان محمد خوارزم‌شاه باعث شکست‌های بسیار در ایران شده‌اند و انسان‌های ابلهی بوده‌اند، ما باید به جای حذف آنها از اقدامات آنها عبرت بگیریم.

برخی نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز حذف زندگی پادشاهان از کتاب‌های درسی را برخلاف آموزش‌های لازم برای تعلیم و تربیت اعلام کردند و هرگونه دستکاری در تاریخ را موجب از بین رفتن هویت ملی کشور و ملت دانستند.

بسیاری از آنان معتقدند، قطعا زندگی افراد منفی مانند شاهان ستمگر و ظالم نیز می‌تواند جنبه عبرت‌آموزی داشته باشد و سرگذشت حاکمان جبار و ظالم برای دانش‌آموزان پندآموز است و یاد می‌گیرند که اگر کسی از رانت شخصی استفاده کند، سرگذشت خوبی ندارد.

این حرف و حدیث‌ها تا آنجا پیش رفت که آموزش و پرورش هنگامی که با واکنش‌های مختلفی که عمدتا منفی بود مواجه شد، اعلام کرد که قرار نیست زندگی پادشاهان حذف شود بلکه کمرنگ خواهد شد البته هیچ کارشناسی درصد این کمرنگی را اعلام نکرد!

اما معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ناگهان ضمن اعلام خبر حذف سلسله پادشاهان از کتب تاریخ افزود: در کتاب‌های درسی و آموزش تاریخ، توجه به رویکرد تحلیلی مطرح است.

وی با بیان اینکه رویکرد کتاب‌های درسی توصیفی است، ادامه داد: در حال حاضر دانش‌آموزان تاریخ‌های مختلف از قبیل تاریخ تولد و مرگ پادشاهان و وقوع یک حادثه تاریخی را به خاطر می‌سپارند.

حجت‌الاسلام محمدیان اضافه کرد: به‌طور معمول ذهن دانش‌آموزان انباشته از عدد و رقم است درحالی‌که معتقدیم در آموزش تاریخ باید به چرایی آن پرداخته شود تا بتواند چراغ راه آینده ما و آینه‌ای از گذشتگان باشد. وی گفت: در تاریخ به‌عنوان آینه گذشتگان به نام شاهان نیز اشاره می‌شود ولی در کنار آنها مردم نباید غایب باشند بلکه باید حضور داشته باشند.

کد خبر 94035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز