همشهری‌آنلاین: با آغاز نخستین فصل کاوش در قلعه تاریخی لمبستر در الموت،‌ باستان شناسان به فضاهای معماری دست یافتند

به گزارش ایلنا، حمیده چوبک سرپرست هیأت باستان شناسی مستقر در این قلعه با اعلام این خبر گفت: با کاوش در مساحتی به وسعت 400 متر مربع در بخش شمالی بالای دژ مجموعه معماری مستقل با برج،‌ بارو و نورگیر شامل ده اطاق مستطیلی مرتبط به هم کشف شد. [آشنایی با قلعه الموت]

این اطاق‌ها فضاهای زیستی و انباری است و انباری بزرگ به منظور ذخیره سازی برنج با پلکانی به سمت داخل و 4 پاخور پلکانی که در حال حاضر بیش از دو متر ارتفاع آن باقی مانده از جمله این فضاهای معماری به شمار می رود.

سرپرست هیأت باستان شناسی مستقر در قلعه تاریخی لمبستر با اشاره به انبارهای جداگانه ارزن و گردو از دو طاق شمالی با طاغ جناغی با سنگ‌هایی بزرگ باملاط گچ نام برد که صخره ها بخشی از سازه دیواره آن محسوب می شود. در انتهای اطاق‌ها سکویی ساخته شده است و در این فضاها حداقل دو مرحله تغییرات معماری دیده می‌شود.

شکسته‌های سفالینه‌های ارزشمند سده‌های 5 تا 7 هجری همانند سفالینه‌های زرین فام – مینایی - قلم مشکی و نقاشی زیرلعاب گونه کاشان سده هفتم هجری که همزمان با دوره پایانی زیست دژ می‌باشد از دیگر یافته‌های این فصل کاوش است.

قطعات کاشی‌های لاجوردی – فیروزه‌ای و زرین فام نشانگر شکوه دژ در زمان برپایی و درخور جایگاه حکومتی نایب الحکومه و زمستانگاه فرماندهان الموت بوده است.

کد خبر 94024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز