جمعه ۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: روبرتو میچلتی رئیس دولت موقت پس از کودتا در هندوراس، دیشب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد توافق نامه ای را قبول کرده است که در صورت تصویب در کنگره، امکان بازگشت مانوئل زلایا رئیس جمهور برکنار شده این کشور به قدرت فراهم خواهد شد

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، روبرتو میچلتی رئیس کنگره هندوراس در پی کودتای بیست و هشتم ژوئن گذشته که منجر به برکناری مانوئل زلایا شد قدرت را در کشور در دست گرفت.

میچلتی از آن زمان به شدت با درخواست های جامعه بین‌المللی مبنی بر بازگشت مانوئل زلایا به قدرت مخالفت کرده است.

جامعه بین‌المللی ضمن محکوم کردن کودتا در هندوراس و دولتی که پس از برکناری مانوئل زلایا در این کشور تشکیل شد تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک نیز برضد تگوسیگالپا اعمال کرده است.

مانوئل زلایا که پس از کودتای نظامی در هندوراس از کشورش اخراج شد، به طور گسترده از طرف جامعه بین المللی حمایت شده است و اکنون برای بازگشت به قدرت تلاش می کند.

هواداران رئیس جمهور برکنار شده هندوراس پیش از این خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری اتی کشورشان شده بودند.

روبرتو میچلتی تا کنون بارها تاکید کرده بود که مصمم است انتخابات سراسری هندوراس را در تاریخ مقرر برگزار نماید چرا که به گفته وی مهم نیست که جهان این انتخابات و نتایج آنرا به رسمیت بشناسد یا نشناسد.

هواداران میچلتی تاکید می کنند که انتخابات ریاست جمهوری آینده هندوراس قانونی است چرا که دیوان عالی انتخابات کشور در تاریخ بیست و نهم ماه مه یعنی یک ماه پیش از وقوع کودتای نظامی، خواستار برگزار آن شده است.

روبرتو میچلتی در بیانیه خود خاطر نشان کرد : به هئیت مذاکره کننده خود اجازه دادم توافق نامه ای را امضا کند که می تواند آغازی برای حل و فصل مشکلات سیاسی کشور باشد.

میچلتی تصریح کرد: این توافق نامه درباره امکان بازگشت مانوئل زلایا به قدرت است اما اجرای این توافق نامه مستلزم آن است که کنگره هندوراس آن را تصویب کند.

گروه مذاکره کننده روبرتو میچلتی بعد از ظهر روز پنجشنبه از احتمال قبول توافق نامه مربوط به بازگشت مانوئل زلایا به قدرت خبر داده بود.

رئیس جمهور کنونی هندوراس اعلام کرد در این توافق نامه همچنین تشکیل یک دولت آشتی ملی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ مقرر بیست و نهم نوامبر پیش بینی شده است.

میچلتی افزود: در این توافق نامه همچنین از جامعه بین المللی خواسته شده است تحریمهایی را که پس از کودتا برضد هندوراس اعمال شده است لغو کند.

روبرتو میچلتی با قبول این توافق نامه، سر انجام پس از مخالفتهای شدید با درخواستهای بین المللی و تحمل فشارهای زیاد، با طرح خروج از بحران که اوسکار اریاس رئیس جمهور کاستاریکا ارائه کرده است، موافقت کرد.

رئیس جمهور کاستاریکا به عنوان میانجی برای حل بحران هندوراس تلاش می کند.

اسکار اریاس پیش از این به خاطر نقش آفرینی در حل و فصل مناقشه مسلحانه السالوادور جایزه صلح نوبل گرفته است.

تنها تغییری که در طرح پیشنهادی اریاس ایجاد شده این است که وی خواستار اجرای عفو سیاسی در هندوراس شده اما روبرتو میچلتی با آن مخالف است به همین خاطر قرار است یک کمیسیون تحقیق تشکیل شود تا حوادثی را که قبل، حین و پس از کودتا در هندوراس اتفاق افتاده است به دقت بررسی کند.

زلایا بیست و هشتم ژوئن گذشته هنگامیکه در اقامتگاه خود در تگوسیگالپا، پایتخت هندوراس، استراحت می کرد توسط نظامیان کشورش بازداشت شد و مجبور شد با یک هواپیمای نظامی هندوراس را به مقصد کاستاریکا ترک کند.

زلایا در شرایطی از قدرت برکنار شد که قصد داشت به منظور فراهم کردن شرایط ماندن در قدرت، اصلاح قانون اساسی هندوراس را به همه پرسی بگذارد.

مانوئل زلایا در نوامبر سال دو هزار و پنج به عنوان نامزد لیبرال در انتخابات ریاست جمهوری کشورش شرکت کرد و به پیروزی رسید.

وی از آن زمان به بعد با تغییر آشکار مواضع خود، به جناح چپ گرایش پیدا کرد و به جناح چپ رادیکال امریکای لاتین که ریاست آنرا هوگو چاوز بر عهده دارد نزدیک شد.

روز پنجشنبه پس از چند روز آرامش در تگوسیگالپا پایتخت هندوراس، خیابانهای این شهر بار دیگر صحنه تظاهرات مخالفان دولت کودتا بود و نیروهای پلیس مجبور شدند برای متفرق کردند مخالفان از باتوم و گاز اشک آور استفاده کنند.

صدها تن از هواداران مانوئل زلایا در اطراف هتلی که مذاکرات میان دو جناح رقیب برگزار می شود تجمع کرده بودند.

در درگیری پلیس با مخالفان، چند تظاهر کننده زخمی شدند.

کد خبر 94011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز