سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با بازگشت مانوئل زلایا رئیس‌جمهوری برکنار شده هندوراس به این کشور، این کشور آمریکای لاتین دوباره ناآرام شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی سی، اتحادیه اروپا دیروز در بیانیه‌ای از زلایا و دولت موقت هندوراس خواسته است تا با گفت‌وگو بحران سیاسی 3ماهه هندوراس را حل کنند.

زلایا بعد از بازگشت به هندوراس که گفته‌می‌شود دوشنبه شب صورت گرفته، در سفارت برزیل در هندوراس پناهنده شده است و هزاران نفر از حامیان وی با تجمع در اطراف سفارت برزیل در پایتخت هندوراس اقدام به شعار دادن در حمایت از رئیس‌جمهوری مخلوع کرده‌اند.

روبرتو میچلتی رهبر مخالفان زلایا و رئیس دولت موقت این کشور تاکید کرده است که زلایا باید محاکمه شود. بازگشت زلایا به هندوراس آنقدر غیرمنتظره بود که اسباب تعجب همه را فراهم آورده است و برخی رسانه‌ها هم این بازگشت را شجاعانه توصیف کرده‌اند.

میچلتی ابتدا با رد شایعات ورود زلایا به کشور، کوشید تا اخبار ورود وی به کشور را شایعه‌پراکنی رسانه‌ای جلوه دهد اما بعداً با جدی شدن ماجرا دستور بستن فرودگاه‌ها و اعلام آماده‌باش به ارتش را صادر کرد؛ غافل از اینکه زلایا در قلب هندوراس و در سفارت برزیل در این کشور پناهنده شده است.

میچلتی همچنین برزیل را عامل خشونت‌های احتمالی در کشورش اعلام کرد و خواستار تحویل زلایا به دولت موقت کودتاچیان شده است. با جود این اما وزیر امور خارجه برزیل تهدید کرده است که هرگونه تعرض به زلایا و یا سفارت برزیل در هندوراس به منزله نادیده گرفتن تمام قوانین بین‌المللی است. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا هم گفته است بازگشت زلایا به کشورش نباید منتهی به خشونت شود. کلینتون تاکید کرد: خیلی مهم است که گفت‌وگوها هرچه زودتر آغاز شود.

کابوس کودتاچیان

بازگشت مانوئل زلایا به هندوراس مانند کابوسی وحشتناک برای کودتاچیان این کشور بود. کودتاچیان در این 3ماه هرچه در توان داشتند به‌کار گرفتند تا زلایا به هندوراس برنگردد. روزی فرودگاه را بستند و روزی دیگر هزاران سرباز را به مرز نیکاراگوئه فرستادند تا کابوس بازگشت زلایا به واقعیت نپیوندد که نشد.

بازگشت زلایا به هندوراس از سویی اسباب تحقیر روبرتو میچلتی را فراهم آورده و از سوی دیگر پایه‌های لرزان حکومت وی را بیش از پیش تخریب کرده است.

دولت موقت کودتاچیان اگرچه با محکومیت جهانی مواجه شده اما از سویی تاکنون توانسته خود را باوجود همه فشارها حفظ کند. بازگشت زلایا اما ماجرا را دوباره به نقطه جوش رسانده است.

دولت موقت هندوراس در 3 ماه اخیر کوشیده با خرید زمان، خود را تا زمان انتخابات این کشور در ماه نوامبر (آبان) سرپا نگهدارد. از زمان آغاز کودتا تاکنون هیچگاه سیر تحولات هندوراس تا این اندازه غیرقابل پیش‌بینی نبوده است.

روزشمار یک کودتا

28 ژوئن: زلایا بعد از کودتای غیرمنتظره مجبور به ترک هندوراس شد.
 5 جولای: زلایا سعی کرد با هواپیما به کشور بازگردد اما با انسداد فرودگاه، هواپیمای وی مجبور به بازگشت شد.
26-25 جولای: زلایا در 2 روز متوالی در حرکتی سمبولیک از مرز نیکاراگوئه وارد خاک هندوراس شد.
21 سپتامبر: زلایا با ورود پنهانی به هندوراس به سفارت برزیل رفت.

کد خبر 91021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز