گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به پایان بررسی لایحه هدفمند کردن و تصویب آن، موجی از نگرانی درباره تبعات تورمی این طرح در جامعه ایجاد شده است.

این نگرانی البته از نگاه مجلس دور نمانده؛ به‌گونه‌ای که برخی نمایندگان تاکید می‌کنند تمام تلاش خود را برای کاهش آثار تورمی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از طریق قانونگذاری و نظارت به کار خواهند بست.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزایش زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها از 2 سال به 5 سال را مهم‌ترین اقدام مجلس برای کاستن از فشار تورمی هدفمند کردن یارانه‌ها دانست.

علی لاریجانی گفت: مجلس در حد توان خود تلاش کرده فشار ناشی از حذف یارانه‌ها به مردم کم شود؛ در همین راستا نیز زمان اجرای آن را در یک پروسه 5‌ساله تعریف کردیم، در حالی که دولت عجله داشت که این قانون ظرف مدت 2 تا 3 سال اجرایی شود.

وی تصریح کرد: ما با توجه به ظرفیت‌های جامعه احساس کردیم اگر اجرای این قانون طولانی‌تر شود، شرایط بهتری فراهم می‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها در هزینه‌ها و بهبود بهره‌وری کار تغییراتی ایجاد می‌کند، اذعان کرد: مقصود این لایحه حذف یارانه‌ها نیست بلکه هدف درست مصرف کردن است تا بهره‌وری در مناطق تولیدی افزایش یابد و بتوانیم از منابع استفاده بهتری داشته باشیم.

کاهش شیب افزایش قیمت‌ها

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی نیز گفت: با مصوبات مجلس شیب تغییر قیمتی در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار کند شده که در تورم تاثیر کاهنده خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: از جمله تغییرات اساسی در لایحه دولت و مصوبه کمیسیون ویژه، حذف ماده‌ای بود که حقوق و دستمزد تا پایان اجرای لایحه نباید سالانه تغییر یابد که کمیسیون به این ماده رای نداد و آن را حذف کرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: نمی‌توان به‌طور دقیق در مورد تورم این لایحه اظهارنظر کرد؛ چراکه شیب تغییر قیمتی بسیار کند شده است و در تورم تاثیر کاهنده خواهد داشت و اتفاقی که با اجرا شدن این لایحه به‌وجود خواهد آمد یک افزایش قیمت مقطعی است، نه تورم مستمر، و مزیت آن، این است که افزایش قیمت‌ها یکباره اتفاق خواهد افتاد اما تورم مسئله‌ای است که در هر ماه و در هر روز تکرار می‌شود.

سیدکاظم دلخوش، مخبر کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی هم در این باره گفت: مجلس شورای اسلامی با افزایش مدت زمان اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، جلوی تحمیل فشار اقتصادی به مردم را گرفت.

سخنگوی کمیسیون طرح تحول اقتصادی در ادامه افزود: سهم تولید نیز در لایحه 15 درصد پیش‌بینی شده بود که کمیسیون آن را به 30 درصد افزایش داد که در واقع کمیسیون از این طریق حمایت بیشتری از کشاورزی و صنعت را اعمال کرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه درخصوص تفاوت قیمت‌های سوخت در لایحه و مصوبه کمیسیون ویژه مجلس نیز گفت: کمیسیون ارفاق‌هایی را برای بعضی مناطق تحت عنوان قیمت‌های ترجیحی، پلکانی و یارانه‌ای انرژی مدنظر قرار داد تا در نقاط مختلف گرمسیر، سردسیر و مناطق محروم این ارفاق‌ها  اعمال شود و مردم تحت فشار قرار نگیرند.

بسترهای لازم برای اجرای طرح تحول اقتصادی فراهم نیست

در همین حال، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بسترهای لازم برای اجرای طرح تحول اقتصادی به‌دلیل اینکه نتوانسته‌ایم به مردم آموزش دهیم و آنان را از قبل قانونمند نکرده‌ایم، فراهم نیست.

هادی تامینی با تاکید براینکه مردم از آینده طرح تحول اقتصادی بسیار نگران هستند، اظهار داشت: با اجرای این طرح با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم، زیرا در بحث پرداخت نقدی و یارانه مستقیم هیچ بستری فراهم نشده و مشخص نیست دهک‌های ما کدام است و چگونه باید به این دهک‌ها یارانه پرداخت شود.

تامینی تصریح کرد: مجلس تمام تلاش خود را کرده است که مشکلات را رفع کند و به نوعی در مسائل جامعه ورود کرده‌ایم که فشار مضاعفی در آینده به مردم وارد نشود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از موافقان کلیات طرح تحول اقتصادی بوده است، خاطرنشان کرد: درباره نحوه اجرای آن موافق نیستم و معتقدم با توجه به زمان اندکی که برای این طرح گذاشته شده نباید کارها را با عجله انجام داد، زیرا منجر به ایجاد مشکلاتی برای آحاد جامعه می‌شود.

ادامه بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس از هفته آینده

ادامه بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها از مهم‌ترین دستور کارهای هفته آینده مجلس است که احتمالا بررسی آن طی هفته آتی به پایان خواهد رسید.

به گفته سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو هیأت رئیسه مجلس، درصورت نیاز، برای اتمام کار بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها مجلس هفته آینده جلسات علنی برگزار می‌کند و روز دوشنبه نیز جلسه‌علنی خواهد داشت. وی افزود: هیأت رئیسه روز یکشنبه در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.

کد خبر 93976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز