گروه ادب و هنر: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، 13 روز دیگر همزمان در تهران و 13 استان کشور آغاز به کار می‌کند.

در این رویداد که امسال با استقبال فیلمسازان داخلی در بخش ملی و فیلمسازان و سینماگران 103 کشور جهان در بخش بین‌المللی روبه‌رو شده است، 256 عنوان فیلم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در این دوره که از 20 تا 25 آبان‌ماه برگزار می‌شود؛ 5 کارگاه آموزشی تخصصی با عنوان «نگاه» در ایام برگزاری جشنواره بر‌پا می‌شود. این کارگاه‌های آموزشی با هدف تقویت مبانی تئوریک سینما طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

چگونه فیلم ببینیم، نگاه به پیرامون، نگاهی دوباره به هنرهای تجسمی، نمادها و نشانه‌ها در فرهنگ بومی و نقش رسانه و باورپذیری عناوین کارگاه‌های آموزشی و تخصصی این دوره است.

مرور آثار یک کارگردان

مرور آثار محمدرضا عرب –کارگردان- در بخش مرور بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از دیگر بخش‌های این جشنواره است. بخش مرور آثار یک فیلمساز با نگاه به تلاش و فعالیت مستمر و خلق آثار متعدد در مقاطع و به‌منظور پاسداشت و قدردانی از سوی ستاد برگزاری جشنواره طراحی شده است.

در این بخش تعدادی از فیلم‌های کوتاه، نیمه‌بلند و یک فیلم سینمایی محمدرضا عرب همزمان با جشنواره به نمایش درمی‌آید. فیلم‌های «کندوان دیار آفتاب»، «زمین سوخته»، «زنبق و خاکستر» و فیلم سینمایی «آخرین ملکه زمین» از جمله آثار پیش‌بینی شده برای این بخش است.

عرب از اعضای کانون کارگردانان و انجمن مستندسازان سینمای ایران است که فعالیت هنری خود را در سال 1371 با ساخت فیلم مستند داستانی 16 میلی‌متری «چون کوه» آغاز کرد و سپس به کارگردانی آثاری چون «ایستاده در باد»، «زمین سوخته»، «کندوان دیار آفتاب»، «صدای روشنایی»، «آیینه‌های روبه‌رو» پرداخت.

کمیته فیلمسازان کوتاه کشورهای مسلمان در تهران

نشست اعضای کمیته مرکزی اتحادیه فیلمسازان کوتاه کشورهای مسلمان نیز همزمان با جشنواره‌ برگزار می‌شود. این نشست با هدف «ارزیابی عملکرد یکساله اتحادیه» برنامه‌ریزی و تبادل نظر در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، تولیدات مشترک و تقویت جشنواره‌های موضوعی مانند سرزمین زیتون، و ارزیابی نیازها و ضرورت‌ها و افق‌های پیش رو برپا می‌شود.

در این نشست اعضای کمیته مرکزی اتحادیه فیلمسازان کوتاه کشورهای مسلمان متشکل از ناصر باکیده دبیر کل از ایران، مصطفی ابراهیم محمد معاون دبیر کل از سودان، لساد جموسی نوری الجموسی مدیر امور بین‌الملل از سودان، عبداللطیف احمدی خزانه دار اتحادیه از افغانستان، علاء الدین عبدالله اف عضو کمیته مرکزی از تاجیکستان، ماهین ضیاء عضو کمیته مرکزی از پاکستان و علی ضاهر عضو کمیته مرکزی از لبنان حضور خواهند داشت.

گفتنی است اتحادیه فیلمسازان کوتاه کشورهای مسلمان با عضویت کشورهایی چون ازبکستان، افغانستان، ایران، امارات، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، تونس، سودان، سوریه، فلسطین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، لبنان، هندوستان، مالزی، عراق و مصر، در حوزه سینمای کوتاه جهان اسلام فعالیت می‌کند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال با رشد کمی و کیفی، در مقیاس فراگیرتری در مقایسه با دوره‌های پیشین برگزار می‌شود و اهدافی چون ارتقای سطح آگاهی، تجربه و بینش نسل جوان برای نیل به سینمای ملی و دین مدار، با هدف بسط و تعمیق ارزش‌های والای دینی و فرهنگی، پرورش هنرمندان متعهد، تقویت بنیان‌های فرهنگی سینمای کشور، معرفی و ارزیابی بهترین تولیدات یکساله فیلم کوتاه ایران و سایر کشورهای جهان را دنبال می‌کند.

در بخش ملی 1524 فیلم در قالب پویانمایی، داستانی، تجربی، مستند و در بخش بین‌الملل 2482 فیلم به دبیرخانه رسیده است. انجمن سینمای جوانان ایران، علاوه بر نمایش آثار منتخب جشنواره در مجموعه سالن‌های سینما فلسطین و خانه هنرمندان برنامه‌های دیگری شامل برپایی کارگاه‌های آموزشی و تحلیلی، میزگردها، نشست‌های تخصصی، جلسات نقد و بررسی و برنامه‌سازی را پیش‌بینی کرده است.

256 فیلم در 4 زیر‌مجموعه

256 فیلم در بخش سینمای ملی جشنواره با زیرمجموعه‌هایی چون مسابقه ملی، چراغ راه، چشم‌انداز سرزمین زیبای ما و آیین مهر رقابت خواهند کرد.بخش مسابقه ملی با موضوع آزاد، در قالب‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی است که به‌ترتیب در بخش فیلم‌های داستانی 87 عنوان، در بخش مستند 53 عنوان، در بخش پویانمایی 43 عنوان و در بخش تجربی 49 عنوان فیلم حضور دارند.

بخش‌های مسابقه سینمای ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران در این دوره میزبان آثار فیلمسازان 47 شهر کشور است. همچنین در بخش آیین مهر که با هدف تلاش برای تصویر لذت ایمان و فرجام پرامید رهروان راه فضیلت و ایجاد فضای معنوی در مفاهیم دینی در ساختار مسابقه سینمای ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران طراحی و پیش‌بینی شده، 21 عنوان فیلم حضور دارند.

در بخش چشم‌انداز سرزمین زیبای ما که با هدف ارائه تصویر زیباشناسانه ظرایف و ظرفیت‌های موجود در رنگین‌کمان فرهنگی‌، تمدنی، تاریخی و جغرافیای اقصی نقاط کشور برپا می‌شود، 19 فیلم به رقابت می‌پردازند.

این در حالی است که 4 عنوان فیلم در قسمت «چراغ راه» جشنواره، با موضوع اصلاح الگوی مصرف حضور دارند. مجموعه سالن‌های سینمای فلسطین، خانه هنرمندان ایران و مرکز فرهنگی هنری صبا، میزبان علاقه‌مندان فیلم کوتاه در ایام برگزاری جشنواره هستند.

کد خبر 93974

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز