همشهری آنلاین: جت‌زدگی ( Jet lag) اصطلاحی است که برای اختلال خواب هنگام مسافرت میان دو منطقه زمانی رخ می‌دهد و بدن نمی‌توانند خودش را با خوابیدن با یک برنامه جدید تطبیق دهد.

 برای به حداقل‌رساند جت‌زدگی این توصیه‌ها را رعایت کنید:

  • پیش از مسافرت کیه برنامه خواب و بیداری مناسب را رعایت کنید. برای مقابله با جت‌زدگی سعی نکنید شب قبل از حرکت نخوابید.
  • چند ساعت قبل از حرکت، بسته به منطقه زمانی که به آن سفر خواهید کرد،‌زمان خواب‌تان برای چند ساعت تغییر دهید.
  • اگر تنها برای چند روز به مسافرت می‌روید، نگران تطبیق یافتن با منطقه زمانی جدید نباشید.
  • در طول پرواز نخوابید، مگر اینکه زمان پرواز با زمان معمول خواب شما یکی باشد.
  • از مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید، اما مقدار زیادی مایعات بنوشید.
  • برنامه عادی ورزشی‌تان را حفظ کنید، تنها ورزش‌تان در زمان خیلی نزدیک به زمان خواب‌تان انجام ندهید.

 HealthDay News

کد خبر 93775

برچسب‌ها