اصلی‌ترین مقصد عروس‌های ایرانی که به عقد مردان مهاجر در خارج در می‌آیند به‌ترتیب کشورهای آمریکا و کانادا و پس از آن انگلستان، آلمان، سوئد و ایتالیا است.

در تحقیقی که از سوی گروه آسیب شناسی اجتماعی مقطع فوق دکتری (MPH) دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفته است مشخص شد مردان ایرانی مهاجر ساکن در این کشورها بیشترین تمایل را برای انتخاب زن از میان دختران ساکن در ایران دارند.

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که ترتیب کشورهایی که در این تحقیق به‌عنوان مقصد عروس‌های پستی ایران عنوان شده نسبت مستقیمی با میزان جمعیت ایرانیان حاضر در این کشورها دارد. براساس آمارهای غیررسمی موجود، 4 تا 5 میلیون ایرانی مهاجر مقیم بیش از 32کشور خارجی هستند که آمریکا با یک میلیون مهاجر بیشترین میزان ایرانیان مهاجر را در خود جای داده است.

در همین حال نیز براساس نتایج بخشی دیگر از این پژوهش دانشگاهی، اغلب دخترانی که به این شکل ازدواج می‌کنند و بعد از مراسم عقد ایران را به قصد پیوستن به شوهر ندیده خود به سمت غرب ترک می‌کنند به‌ترتیب از شهرهای تهران، شیراز، استان گیلان و اصفهان هستند.

این در حالی است که اینگونه ازدواج‌ها در اغلب مواقع با سرانجام خوبی همراه نمی‌شوند؛ به شکلی که از 1920 مورد ازدواجی که در 15 ماه گذشته به این روش انجام گرفته 1709 مورد به طلاق منجرشده است.

برخی کارشناسان معتقدند عمده‌‌ترین عوامل تن دادن به‌ اینگونه‌ ازدواج‌ها از سوی این دختران رؤیای رسیدن به‌ یک زندگی مرفه‌ و زندگی در غرب است و آنها عموما زنانی هستند که‌ تصوری غیرواقعی از جامعه‌ غرب دارند و رؤیای دنیایی جدید را در سر می‌پرورانند.

ازدواج‌های پستی البته تنها مختص به ایرانیان مهاجر ساکن در کشورهای خارجی نیست و در شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد، به‌گونه‌ای که مردان مهاجر سایر کشورها که در اروپا ساکن هستند نیز تمایل به انجام این نوع ازدواج دارند. آمار نشان می‌دهد که‌ علاوه بر مهاجران ایرانی بیشترین کسانی که خواهان اینگونه ازدواج‌ها هستند‌، مهاجرینی از کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه‌، پاکستان، تایلند و ویتنام هستند.

علاوه بر این برخی از مردان اروپایی نیز به‌علت تغییر دیدگاهشان نسبت به عشق و ازدواج در کشورهای متبوع خود و یأس و سرخوردگی در روابط، به جست‌وجوی عروس از کشورهای فقیرتر جهان اقدام می‌کنند.

به گفته یگوین جونز، استاد جامعه‌شناسی در مؤسسه پژوهش آسیایی دانشگاه ملی سنگاپور، مردان اروپایی وقتی به کشورهای فقیرتر سفر می‌کنند از قدرت چانه‌‌زنی بیشتری برخوردارند. برخی از این مردان همسرانی را می‌جویند که در کشورهای خود پیدا نمی‌کنند؛ زنانی که لباس‌هایشان را بشویند، زنانی مطیع.

اکثر این عروس‌های خارجی، بیش از آن خجالتی و هراسیده هستند که درصورت خشونت خانگی به پلیس مراجعه‌ و تقاضای کمک کنند.این مسئله موجب شده است این مردان با به عقددرآوردن زنانی از کشورهای فقیر، زمینه سوءاستفاده و بهره کشی از آنها را فراهم کنند.

کد خبر 93637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز