همشهری آنلاین- محسن هرمزی در سیصد و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در مترو تهران خط علی آباد تا شهر ری از سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید و بیش از ۲۰ سال از عمر آن می گذشت. یکی از خطرهایی که این خط را تهدید می کرد، مسیرهای بالاست بود که در طول عمر مترو تهران به این موضوع توجه نشده بود. چون نیازمند کار ویژه و خط ریزی کامل بود. در نتیجه کار انجام شد و ریل گذاری جدید در مدت تعطیلات ۲۰ روزه به طول ۸ کیلومتر انجام شد.
وی ضمن تشکر از همکاری عضای شورای برای اجرای این طرح گفت: یکی از مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک اعلام کرد که در دوره های قبل می خواستیم این طرح را اجرایی کنیم اما جرات و جسارتش را نداشتیم چون کار بزرگی بود.
در ادامه رضا محمدنژاد بیدخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه این پروژه از اواخر سال ۱۴۰۲ آغاز شد، اظهار کرد: رقم پیمان نزدیک به ۱۹۰ میلیارد تومان بود.
وی افزود: بازسازی ها باید از ایستگاه شوش تا شهرری انجام می شد که در فاز اول از ایستگاه علی آباد تا شهرری، ریل ها به طور کامل جمع آوری و جایگزین شد.
محمدنژاد بیدخت با بیان اینکه ماشین آلات مورد نیاز تأمین و تمام تمهیدات اندیشیده شد، خاطرنشان کرد: خرابی هایی که پس از نزدیک به ربع قرن عمر، باعث شده بود بخش هایی از این خط کارایی خود را از دست دهد و در همین راستا نسبت به جایگزینی بالاست اقدام کردیم و با این کار، اولین هدف ما افزایش سطح ایمنی و ارتقاء کیفیت خدمات و جلوگیری از ورود آسیب های جدی به ناوگان بود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: محدودیت هایی در پروژه وجود داشت و تردد کامیون ها در مسیر با مشکل وجود داشت و از سویی دیگر خطوط فشار برق قوی را در طول مسیر شاهد بودیم.
وی ادامه داد: اجرای هشت کیلومتر خط صورت گرفت و این درحالی بود که تنها هزار و ۷۰۰ متر در طول یک سال بهسازی شده بود اما طی ۲۰ روز چهار کیلومتر اجرایی شد. نزدیک به هزار و ۸۰۰ کامیون بالاست وارد محدوده شد و همین میزان بالاست نیز خارج کردیم.
محمدنژاد با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر ریل وارد پروژه شد، تصریح کرد: ۳۵ دستگاه ماشین آلات سنگین و ریلی در محدوده فعال بودند و با استفاده از توان مجموعه های دانش بنیان، تست ها دینامیکی انجام شد و باعث شد دانش فنی ارزشمندی به شرکت بهره برداری مترو اضافه شود که در پروژه های بعدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
نظر شما