حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج، در مراسم تحلیف و اعطای سردوشی در دانشکده افسری دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایشان با تأکید بر تفاوت منطق نظامی‌گری در اسلام با نظامی‌گری در دنیای مادی تصریح کردند: نیروهای مسلح در نظام جمهوری اسلامی پیشقراولان ملت برای دفاع از عدالت، حقوق مردم و مستضعفان و حصن مستحکم امنیت ملی و حافظ ارزش‌های اسلام و انقلاب هستند.

فرمانده کل قوا با اشاره به نظامی‌گری در دیدگاه صاحبان زر و زور و قدرتمندان بین‌المللی به عنوان وسیله‌ای برای قدرت‌طلبی، خاطرنشان کردند: برخلاف این منطق، در نظام اسلامی نیروهای مسلح از هنگام ورود به عرصه نظامی به دلیل منطق والای اسلام در واقع وارد میدان عبادت می‌شوند.

ایشان مهم‌ترین ویژگی سپاه پاسداران را آغاز به کار آن براساس ارزش‌های انقلاب دانستند و افزودند: سپاه در ادامه کار خود نیز نیازمند انسان‌های مصممی است که با وجود حاکم نبودن شرایط اول انقلاب و دوران دفاع مقدس بتوانند با همان ارزش‌های انقلابی آماده دفاع از ملت باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم تقویت ارتباط با خدا و توکل و اعتماد به پروردگار و همچنین آمادگی فکری، جسمی و آموزشی نیروهای سپاه پاسداران خاطرنشان کردند: نیروهای مسلح از جمله سپاه مظهر قدرت، عزم و اراده ملت ایران هستند و آمادگی آنها موجب تغییر نگاه دشمنان و طمع نورزیدن آنان به کشور خواهد شد.

سردار سرلشگر صفوی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گزارشی از تحول در جذب، آموزش، سازماندهی و ارزشیابی نیروی انسانی در رده های مختلف سپاه، به گسترش مراکز آموزش عالی سپاه اشاره کرد و گفت: در دو دانشگاه جامع امام حسین (ع) و علوم پزشکی بقیه‌الله و چهار مجتمع دانشگاهی و دیگر مراکز آموزش عالی سپاه، دو هزار و هشتصد دانشجو به تحصیل مشغولند و هفتصد و چهل عضو هیأت علمی تدریس می‌کنند.

در این مراسم سرتیپ دوم عزتی فرمانده دانشکده افسری دانشگاه امام حسین گزارشی از تشکیل این دانشکده و نخستین دوره افسری و تربیت پاسداری ارائه کرد.

فرمانده کل قوا در آغاز این مراسم در محل یادمان شهدا حضور یافتند و با قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کردند و سپس از یگان‌های حاضر در میدان سان دیدند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین به جانبازان، آزادگان، خانواده‌های شهدا، استادان و دانشجویان برگزیده دانشکده افسری دانشگاه امام حسین جوایزی اهدا و به فارغ‌التحصیلان نخستین دوره، سردوشی اعطا کردند.

در پایان این مراسم عملیات سقوط آزاد و اعتماد به نفس برگزار شد و یگان‌های حاضر در میدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در جمع فرماندهان ارشد، مسئولان و رؤسای دانشکده‌ها و مراکز آموزش عالی و اعضاء هیأت علمی سپاه، با قدردانی از مسئولان و استادان دانشگاه امام حسین نقش استادان را در ارتقای رتبه علمی دانشجویان این دانشگاه بسیار مهم ارزیابی و تأکید کردند: در این دانشگاه باید با تربیت صحیح علمی و ایجاد زمینه برای بروز ابتکار و جرأت علمی، انسان‌های فکور، عالم، محقق و دلیر در میدان علم پرورش یابند.

فرمانده کل قوا با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیروی دارای انسان‌های انقلابی، مؤمن و توانمند افزودند: توجه فرماندهان و مسئولان سپاه به امور مربوط به منابع انسانی و مسائل آموزشی و علمی کاری بسیار با ارزش و مثبت است و این روش باید ادامه یابد.

ایشان همچنین در خصوص هدف وجود نیروهای مسلح در نظام اسلامی به مسئله نظامی‌گری در دیدگاه اسلامی اشاره و خاطرنشان کردند: در دیدگاه اسلامی نیروهای مسلح انسان‌های دین‌شعار، دین‌مدار، دین‌رفتار، آماده دفاع، مایه امنیت و آرامش مردم و عامل قوام کشور هستند بنابراین با چنین دیدگاهی، نظامی‌گری در نظام اسلامی، افتخار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برخی تفکرات شبه‌روشنفکری مبنی بر مخالفت با نظامی‌گری را تفکری انحرافی دانستند و تأکید کردند: فرد نظامی با هویت اسلامی، شخصی است که با دل، اندیشه و جسم خود در راه یک هدف والا گام بر می‌دارد و حتی حاضر است برای آن هدف جان خود را نثار کند بنابراین نباید فرد نظامی با هویت اسلامی با نظامیان خشن و بی‌منطق آمریکا یا رژیم صهیونیستی و نظامیان کشورهای سلطه‌گر مقایسه شود.

فرمانده کل قوا با اشاره به وظیفه سپاه برای حفاظت از آرمان‌های انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: تعریف جامع و مانع از این حفاظت، دفاع نظامی از ارزش‌های انقلاب است.

رهبر انقلاب اسلامی رعایت صلاحیت‌های پاسداری را در همه رده‌ها مهم دانستند و افزودند: همه فرماندهان و نیروهای سپاه باید مراقب حداقل‌ها و مرز صلاحیت‌ها در همه ابعاد باشند.

در آغاز این مراسم سردار سرتیپ احمدیان رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران و فرمانده دانشگاه امام حسین گزارشی از طرح جامع منابع انسانی سپاه و تحول نظام‌های منابع انسانی اعم از جذب نیرو، آموزش، سازماندهی، ارزشیابی و خدمات، ارائه کرد و گفت: در دکترین سپاه و چشم انداز منابع انسانی، ضمن تعریف مأموریت‌ها و ترسیم ویژگی‌های نیروی مورد نیاز براساس این مأموریت‌ها و الزامات آنها، بر همراه شدن آموزش‌های نظری و عملی در رده‌های مختلف و ظرفیت‌سازی برای جنگ نامتقارن تأکید شده است.

کد خبر 9338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز