دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیش‌بینی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که دریای قطب شمال در 5 تا 6 سال آینده تابستان‌هایی بدون پوشش یخی را تجربه خواهد کرد

به گزارش بی‌بی‌سی، گروهی از محققان محیط زیست در آمریکا با مدل سازی میزان آب شدن یخ دریای قطب شمال پیش‌بینی کردند که این منطقه در سال 2013 بدون پوشش یخی خواهد بود.

گفتنی‌است که تابستان امسال پوشش یخ قطب شمال را به 4.13 میلیون کیلومتر مربع، یعنی کمترین میزان پوشش یخی این منطقه رساند.

البته این مدل سازی از اطلاعات مربوط به یخ قطب شمال از سال‌ 1979 تا 2004 استفاده کرده‌است و بعضی معتقدند اگر تغییرات غیرمنتظره سطح یخی که امسال تابستان رخ داد را به این مدل سازی اضافه کنیم، نتیجه‌ای کاملاً متفاوت بدست خواهد آمد.[گرمایش جهانی چیست؟]

پرفسور ماسلوسکی از دانشکده عالی نیروی دریایی آمریکا در کالیفرنیا که از اعضای تیم این مدل سازی است به بی‌بی‌سی گفت: "پیش‌بینی ما برای سال 2013 بدون در نظر گرفتن سال‌های 2005 تا 2007 است. به همین دلیل هم می‌توان گفت که پیش‌بینی ما محافظه کارانه است."

مدل‌های غیر واقعی

با رشد چشمگیر علم ریاضی و کامپیوتر، استفاده از ابرکامپیوترها برای شبیه‌سازی وقایع در سال‌های اخیر بسیار رایج شده‌است.

تیم پرفسور ماسلوسکی از محققان انستیتوی اقیانوس‌شناسی آمریکا، آکادمی علوم لهستان و ناسا تشکیل شده‌اند. این سه موسسه از مراکز علمی پیشرو در استفاده از مدل‌سازی‌های کامپیوتری در تحقیقات خود هستند.

این سه تیم در گذشته به طور جداگانه پیش‌بینی‌های متفاوتی از آب شدن پوشش یخ قطب شمال ارائه کرده‌اند که از 2040 تا 2100 متفاوت است.

اما پرفسور ماسلوسکی معتقد است که مدل‌های پیشین فاکتور‌های کلیدی آب شدن یخ‌های قطب شمال را در نظر نگرفته‌اند. وی می‌گوید که محققان برای دقیق کردن مدل‌‌های خود نیاز به مطالعه نفوذ سریع جریان‌های آب گرم از اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام به قطب شمال دارند.

ماسلوسکی می‌گوید: "علت این امر این است که دقت پایین مدل‌های قبلی به محققان اجازه دیدن جزئیات مهم را نمی‌دهد. ما از یک مدل منطقه‌ای با دقت بالا برای دریای قطب شمال استفاده می‌کنیم. در این مدل هم تأثیر اتمسفر و هم تغییراتی که خود اقیانوس اعمال می‌کند لحاظ شده‌است."

همچنین هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) از میانگین گروهی از مدل‌های پیش‌بینی مرتبط با آب شدن یخ‌های قطب شمال استفاده می‌کند.

با این حال طی سال‌های اخیر شدت آب شدن یخ‌های قطبی از پیش‌بینی‌های محققان فاصله گرفته‌است.

بر اساس اطلاعات مربوط به سال‌های 1979 تا 2000، کمترین وسعت یخ قطب شمال 6.74 میلیون کیلومتر مربع بوده‌ و از طرفی در سال 2007 این میزان به اندازه 2.61 میلیون متر مربع کاهش داشته‌است.

کد خبر 93150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز