دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی می‌گویند، گیاهان خواهر و برادرشان را می‌شناسند و زمانی که کنار یکدیگر رشد می‌کنند، رفتار دوستانه‌تری دارند.

گروه تحقیقاتی دانشگاه دلاور در نوارک، چندین هفته متوالی رشد ۳ هزار گیاه آرابیدوبسیس را در آزمایشگاه زیر نظر گرفته است. آرابیدوبسیس یکی از معروف‌تر‌ین گیاهانی است که در تحقیقات علمی از آن استفاده می‌شود. پژوهشگران آمریکایی تایید می‌کنند که گیاهان، خواهر و برادر خود را از گیاهان غریبه تشخیص می‌دهند.

گیاهان مواد و ترکیبات گیاهان مجاور را بررسی می‌کنند. گیرنده‌های ریشه گیاه با بررسی این مواد تشخیص می‌دهد که آیا گیاهی که در مجاورت او رشد می‌کند، غریبه است یا از مادر مشترکی پدید آمده است! اگر گیاه همسایه غربیه باشد، رقابت تا جایی که ممکن باشد بالا می‌گیرد. هر گیاه تلاش می‌کند با دواندن ریشه، تا آخرین ذره آب را به خود جذب کند و فرصتی برای رقیب نمی‌گذارد. پژوهشگران آمریکایی می‌گویند، در این حالت، گیاه با تغییر سیستم رشد خود انرژی زیادی صرف گسترش ریشه‌هایش می‌کند، در حالی که اگر دا‌نه‌های هر دو گیاه از یک مادر باشند این رقابت به نحو محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

علاقه‌مندی به نزدیکی میان خواهر و برادرها

گیاهانی که مادر مشترک دارند رفتار دوستانه‌تری از خود نشان می‌دهند و ذخایر موجود را عادلانه ‌تقسیم می‌کنند. جالب اینجاست که در سطح خاک هم داستان تغییر می‌کند. در حالی که در شرایط معمولی، گیاهان از تماس با گیاه مجاور پرهیز می‌کنند، خواهر و برادر از نزدیک‌شدن به هم ابایی ندارند.

نتیجه این پژوهش نه تنها برای علاقه‌مندان به گل و گیاه کاری جالب است، که می‌تواند در موارد دیگری هم کاربرد داشته باشد. مثلا این پژوهش تا حدی روشن می‌کند که چه زمانی دو گیاه در کنار یکدیگر رشد بهتری دارند. البته سوال‌های زیادی هم هنوز بی‌پاسخ‌اند.
مثلأ اینکه: در شرایطی که تمامی دانه‌ها از یک مادرند، با توجه به احترام فامیلی، فرآیند رشد چطور تنظیم می‌شود؟ یا اینکه: آیا به دلیل عشق خواهر و برادری و علاقه‌مندی به نزدیکی است که چنین کشتزارهایی در برابر عوامل بیماری‌زا آسیب‌پذیرترند؟

دویچه‌وله

کد خبر 93145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز