یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان کشور می‌گوید این سازمان آماری از دانش‌آموزان نیازمند کشور در دست ندارد

و این درحالیست که انجمن‌های اولیا و مربیان نزدیک‌ترین نهاد به خانواده‌ها در مدارس هستند.

به گزارش ایسنا، فرشته حشمتیان در نشستی خبری که به مناسبت آغاز هفته «پیوند اولیا و مربیان» برگزار شد، پس از ارائه یک مقدمه بیشتر از 30 دقیقه در مورد اهمیت ارتباط اولیا و مربیان، به بحث اصلی نشست پرداخت و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که انجمن‌های اولیا و مربیان چه نقشی در شناسایی خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیازمند ایفا می‌کنند و چرا این نقش کمرنگ بوده است، گفت: در رابطه با کمک به دانش‌آموزان نیازمند، ما اعتبارات جداگانه‌ای در ردیف اعتباری خود نداریم که هزینه کنیم.

وی افزود: در مورد بحث جشن «عاطفه‌ها» و کمک‌رسانی به دانش‌آموزان نیازمند، ما در برنامه ستادی نقش فعالی نداشتیم و این امر با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان دانش‌آموزی صورت گرفت.

پاسخ به این پرسش در ادامه توسط معاون دفتر جذب مشارکت‌های اولیا در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان ادامه یافت که گفت: از زمان مسدود شدن حساب «2020» (حساب مشارکت مالی اولیا)، سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان به طور مستقیم هیچ وجهی را دریافت نکرده است، اما زمانی که این حساب باز بود، از محل آن به دانش‌آموزان مناطق محروم کمک‌رسانی می‌شد. اما در حال حاضر ما برای دانش‌آموزان نیازمند وجهی را به صورت مستقیم به استان‌ها واریز نمی‌کنیم، زیرا کمک به دانش‌آموزان نیازمند از وظایف کمیته امداد است.

در ادامه رییس سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان کشور اذعان کرد: دانش‌آموزان نیازمند توسط انجمن‌های اولیا و مربیان برای تحت پوشش قرار گرفتن معرفی می‌شوند و بنابراین ما باید آمار این دانش‌آموزان را به شکل نظارتی در دست داشته باشیم. اما با توجه به متمرکز نبودن اقدامات در این زمینه، این آمار در دست ما نیست، اما پیشنهاد خوبی است که آمارگیری از این دانش‌آموزان برای کمک‌رسانی بیشتر به آن‌ها با توجه به حضور محسوس و نزدیک انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس، توسط این انجمن‌ها صورت گیرد.

این مسوول آموزش و پرورش در ادامه نشست خبری خود گفت: متاسفانه این فرهنگ غلط هم در آموزش و پرورش و هم در خانواده‌ها شکل گرفته که مشارکت اولیا صرفا یک مشارکت مالی است که با قرار دادن پولی در پاکت و ارائه آن به مدرسه محقق می‌شود. این در حالیست که انجمنی یک انجمن اولیا و مربیان موفق است که پاکت پول را به خانواده‌ عودت دهد، تا نیاز معنوی و واقعی مدرسه مطرح شود.

حشمتیان در عین حال با بیان این که ما هرگز انتظار نداریم که آموزش و پرورش پاسخگوی همه نیازهای مدارس باشد، تصریح کرد: اگر چه مدارس با بودجه و اعتبارات دولتی نمی‌توانند خود را اداره کنند و مشارکت مالی خانواده‌ها باید وجود داشته باشد اما استفاده از تخصص اولیا در اولویت است که در راستای تحقق هرچه بیشتر اهداف معنوی مشارکت اولیا در مدارس، تشکیل اتاق اولیا در مدارس ضروری است.

رییس سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان با تاکید بر لزوم جذب تخصص‌های اولیا در مدرسه، از آغاز فعالیت کارگروه‌های تخصصی در مدارس برای تحقق این هدف خبر داد و گفت: سال گذشته آیین‌نامه‌ای به استان‌ها مبنی بر تشکیل این کارگروه‌ها در مدارس در سه قالب «توسعه فعالیت‌های آموزشی»، «توسعه فعالیت‌های پرورشی» و «توسعه فعالیت‌های عمرانی و رفاهی» ابلاغ شد که این کارگروه‌ها ماهانه یک بار تشکیل جلسه می‌دهند.

وی در ادامه در پاسخ به نحوه هزینه‌کرد اعتبارات یک میلیارد و 300 میلیون تومانی سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان با بیان این که مجموع این اعتبار در اختیار مدارس قرار می‌گیرد، افزود: حدود 500 میلیون تومان از این اعتبار یعنی بخش قابل توجه آن صرف 151 مرکز راهنمایی و مشاوره و مشاوران مدارس می‌شود.

حشمتیان در پایان اعلام کرد: در حال حاضر تنها 100 هزار مدرسه کشور انجمن اولیا و مربیان دارند، درحالی که همه مدارس باید این انجمن را داشته باشند.

کد خبر 93084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز