مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 6 درباره ایستگاه‌های اتوبوس‌تندرو توضیح می‌دهد

 دسترسی به تمام نقاط تهران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب در منطقه ماست. این ادعا را قبول ندارید؟ نقشه تهران که این را می‌گوید؛ وقتی شاهرگ اصلی پایتخت ـ خیابان بزرگ ولی‌عصر عج ـ و خیابان مهم انقلاب در منطقه ما واقع شده، همه چیز برای قلب نامیدن این تکه پازل  تهران حاضر و آماده است. 

 لازمه مدیریت ترافیک این خیابان‌ها، به کارگیری حداکثر توان ناوگان‌های حمل و نقل عمومی است و به اتوبوس‌های پرسرعت شهری ¨یا همان BRT  بعنوان کارآمدترین این ارکان باید اشاره کرد. برای دیدن مشکلات این خط مهم اتوبوسرانی، نیاز به دقت چندانی نیست.  اگر مسیر شما به این خطوط افتاده باشد، متوجه پستی و بلندی‌های بسیار در مسیر این اتوبوس‌ها به ویژه در محدوده ایستگاه‌ها شده‌اید.

 وقتی اتوبوس به ایستگاه می‌رسد، به شدت تکان خورده و تعادل برخی مسافران بهم می‌خورد. ¨تماس‌های خوانندگان همشهری این نکته را تایید می‌کند،  گذشته از این مساله، مشکل دیگر برای تردد و عبور شهروندان است که با این همه ناهمواری آسفالت، باعث پیچ خوردن پای عابران می‌شود. بخصوص اگر آغاز فصل بارندگی را هم در نظر داشته باشید. 

 برای دانستن علت این مشکلات و مطرح کردن خواسته‌های مردم، سراغ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه را گرفتیم. ادامه از صفحه نخست اسدالله فرزین ستوده بلافاصله روزهای خوب آینده را برای این خط نوید داد و مثل همه مسئولان، از گذشته شروع کرد: «خط BRT راه‌آهن ـ تجریش هنوز بصورت رسمی و کامل شروع بکار نکرده.

از آنجا که تبدیل یک خط ویژه به BRT مستلزم صرف هزینه‌های بالا و زمان بندی مناسب برای بررسی و حل مشکلات احتمالی است، در نتیجه فعلاً از این خط بعنوان یک خط ویژه استفاده می‌شود. از زمان اجرایی شدن این خط ویژه، تعداد و کیفیت اتوبوس‌های این خط را تقویت کرده‌ایم و جالب است بدانید در ابتدای اضافه کردن تعداد اتوبوس‌ها، تصور نمی‌کردیم که استقبال عمومی به این شدت افزایش یابد.

 در حال حاضر با اینکه تعداد اتوبوس‌ها را هم بالا برده‌ایم، اما مسافر هم همچنان هست. احتمالاً بزودی و پس از بررسی مشکلات احتمالی و رفع همین مشکلاتی که مردم مطرح می‌کنند، این خط BRT هم بطور کامل شروع به کار خواهد کرد.» ستوده درباره خط یک BRT در خیابان انقلاب هم نظراتی می‌دهد تا برای سوا کنندگان، تصمیم شهرداری بیشتر آشکار شود:

 «برای مثال، 6 ایستگاه خط انقلاب در محدوده منطقه 6 است. تعمیر ایستگاه‌ها و فاصله بین ایستگاه‌ها به 2 بخش تقسیم می‌شود؛ مرمت آسفالت در محدوده ایستگاه‌ها که یک اقدام ریشه‌ای است، از شهرداری مرکز انجام می‌شود. در این طرح برای استفاده معلولان شیب مناسب تعبیه خواهد شد و ارتفاع استاندارد سطح خیابان و اتوبوس رعایت خواهد شد و برای مقاومت بیشتر آسفالت، خیابان ابتدا بتون‌ریزی خواهد شد و روی آن با آسفالت‌های مخصوص پوشیده می‌شود.

 با این اقدام انتظار داریم مدت زمان طولانی‌تری تا فرسودگی مجدد داشته باشیم. با اجرایی شدن این طرح استقامت آسفالت‌ها در مقابل وزن، تحرک و حرارت بالاتر خواهد رفت.» مرحله دوم طرح که زیر نظر حمل و نقل و ترافیک منطقه انجام می‌پذیرد، مربوط به فاصله بین 2 ایستگاه، نگهداری از ایستگاه‌های بازسازی شده، لکه‌گیری مسیر بین 2 ایستگاه و تکمیل تجهیزات ترافیکی مانند نرده‌ها، بشکه‌ها، تابلوها و... است.

 تاکنون ایستگاه دکتر قریب ¨دامپزشکی و میدان انقلاب از میان 6 ایستگاه محدوده منطقه 6، مرمت و بازسازی شده است. فرزین ستوده کوتاهی در تعمیرات میان مدت را قبول ندارد و برای آن، دلایل قانع‌کننده‌ای مطرح می‌کند: «علت تعویق در امر مرمت ایستگاه‌ها بازگشایی مدارس بود که باید کار مرمت و بازسازی متوقف می‌شد. از نیمه مهر، اجرای طرح ادامه خواهد یافت و برآورد می‌شود بدون در نظر گرفتن مشکلات احتمالی و با همکاری تمام ارگان‌های مسئول تا حدود یک ماه آینده 4 ایستگاه باقی‌مانده در انقلاب هم مرمت و بهسازی شوند.»

خبر دیگر او علاقه‌مندان آرامش و قانونمندان حمل و نقل را در برمی‌گیرد: «اقدام دیگری که در دست بررسی است، احداث پل عابر پیاده‌روی خیابان انقلاب در ایستگاه لاله‌زار است که رایزنی‌ها به منظور احداث پل مکانیزه انجام گرفته، اما اگر این نشست‌ها و صحبت‌ها به جایی نرسد، پل معمولی عابر احداث خواهد شد و حدودا تا 2 ماه دیگر آماده بهره‌برداری خواهد بود.»

 ستوده علت خرابی و فرسودگی آسفالت خیابان‌ها را اینچنین توضیح داد: «سرد و گرم شدن هوا به مقدار بسیار بالایی به آسفالت‌ها صدمه وارد می‌کند. از سوی دیگر، تردد و عبور و مرور هم در این محدوده‌ها زیاد بوده و وزن اتوبوس‌ها به اضافه وزن حدود 130 یا 140 مسافر هم مزید بر علت شده است.

با توجه به اینکه قدمت خیابان انقلاب به حدود 50 یا 60 سال قبل می‌رسد، مسلماً در زمان احداث این خیابان پیش‌بینی تحمل این حجم ترافیک و وزن بار را نکرده بودند. به همین علت مجبور به بازسازی این خیابان هستیم. تنها اقدامی که ما برای جلوگیری از صرف هزینه گزاف زیرسازی انجام داده‌ایم، اجرای طرح مرمت به بهترین نحو است.»

 رفع معضلات مسیرBRT

اداره فنی و عمرانی ناحیه2 با توجه به دستور معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه مبنی بر رفع معضلات خیابان انقلاب و آزادی ¨مسیراتوبوس‌های تندرو این اقدامات را در هفته گذشته انجام داده است؛ نصب 100 دستک پلاستیکی در ایستگاه قریب، انقلاب و وصال، تعویض 11 بشکه ترافیکی در همین مسیر، خط‌کشی عابر پیاده دو جزئی مقابل در اصلی دانشگاه و خیابان قدس، 4 مورد لکه‌گیری خیابان انقلاب، تقاطع فلسطین و 4 مورد لکه‌گیری خیابان انقلاب ورودی پمپ بنزین نبش خیابان وصال. این لکه‌گیری‌ها در خیابان انقلاب حدفاصل ایستگاه انقلاب تا میدان آزادی در داخل محدوده BRT نیز به انجام رسید.  

همشهری محله - 6

کد خبر 93067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز