شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

کاملیا مافی: شما کدام شکل ماکارونی را می‌پسندید، پیچ‌پیچی، گوش‌ماهی، یا همان شکل سنتی آن، رشته‌ای؟

قبول دارم که دنیای ماکارونی بسیار گسترده است به‌طوری که در کشوری همچون ایتالیا بیش از 15 نوع از آن وجود دارد و همین گستردگی سبب شده تا از آن به‌عنوان طلای اصیل نام ببرند و این در حالی است که مورخان معتقدند نخستین تولید‌کننده ماکارونی، چینی‌ها بودند که در قرن 13 میلادی توسط مارکوپولو به اروپا و از آنجا به سایر کشورها برده شده است.

 همچنین جالب است بدانید که عمر ماکارونی در ایران تنها نیم قرن است اما با این حال هم‌اکنون 700 واحد تولید ماکارونی در کشور وجود دارد که ظرفیتی متجاوز از 500 هزار تن در سال را در بر دارد و شاید این بهانه خوبی باشد تا نخستین جشنواره ماکارونی، غذای سالم و مغذی برگزار شود و ما نیز در آن حضور یابیم.

ماکارونی محبوب بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها

وارد نمایشگاه که می‌شوی، هر فردی، از کودکان گرفته تا افراد مسن، یک بشقاب ماکارونی در دست دارند که هیچکدام شبیه آن چیزی که ما در خانه به‌عنوان ماکارونی طبخ می‌کنیم، نیست، کسی به برند خاصی توجه ندارد بلکه کنار هر غرفه‌ای که ایستاده باشد به‌دنبال دانستن خواص و فواید بیشتر ماکارونی است.

مسئولان غرفه در حالی که در کنار رقیبانشان قرار گرفته‌اند کمتر به فکر تبلیغ محصولات خود هستند و همه دست به دست هم داده‌اند تا از مزایای ماکارونی برای بازدید‌کنندگان بگویند و اینکه ماکارونی می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج و محصولات چاق‌کننده‌ای از این دست باشد.

سودابه وحیدی یکی از بازدید‌کنندگان در این باره می‌گوید: من تا‌کنون فکر می‌کردم که ماکارونی جزو مواد غذایی چاق‌کننده است اما امروز با حضور در این جشنواره و همایش متوجه شدم که نه تنها اثرات چاق کنندگی آن بسیار کمتر از برنج است بلکه از لحاظ مادی نیز به صرفه‌تر است. زیرا هر غذای برنجی به یک خورشت یا ترکیب دیگری از غلات یا سبزی احتیاج دارد و این در حالی است که حتی می‌توان ماکارونی را بدون هیچ ترکیبی تنها با یک قاشق رب و ادویه هم مصرف کرد.

فریما افضلی دیگر بازدید‌کننده که از شیراز به تهران آمده در این باره می‌گوید: من کودک بد غذایی دارم و این یعنی که او نه تنها هیچ خورشتی را نمی‌خورد بلکه حتی از خوردن ماهی و گوشت هم امتناع می‌کند. اما با این حال عاشق ماکارونی است و به ترکیبات داخلی آن توجهی ندارد. من هم امروز در این نمایشگاه با شیوه طبخ 20 نوع ماکارونی و پاستا آشنا شدم.

لیلا افرنگ، مسئول غرفه و مدیر روابط عمومی یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی که از شهریار به این نمایشگاه آمده در این باره می‌گوید: با توجه به بازار نابسامان برنج و گندم، ماکارونی نه تنها از لحاظ ارزش غذایی بلکه از لحاظ صرفه اقتصادی می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج باشد.

این مسئول می‌افزاید: برای ایجاد انگیزه و علاقه در کودکان برای مصرف سبزی‌های مفید و مقوی می‌توان از علاقه آنها به ماکارونی استفاده کرد و آنها را با ترکیباتی از جمله تخم‌مرغ و انواع سبزی آشتی داد.

ماکارونی غذای ورزشکاران

جالب است بدانید بر خلاف تصور بسیاری از افراد، ماکارونی نه تنها چاق‌کننده نیست بلکه غذای بسیار مفید و اساسی برای ورزشکاران است، زیرا این گروه سعی می‌کنند تا با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب قدرت جسمی خود را در انجام مهارت مورد نظرشان افزایش دهند.

مریم شکری مسئول غرفه و همچنین مدیر بازرگانی یکی از کارخانه‌های تولید ماکارونی در گچساران می‌گوید: از آنجایی که ماکارونی یک ماده غذایی با ماهیت کربوهیدراتی است، از انرژی بالایی برخوردار است و انرژی خود را سریعا آزاد می‌کند. این در حالی است که مصرف گوشت و سبزی‌ها نیز در کنار این ماده مغذی، پروتئین و ویتامین‌های دیگر بدن ورزشکاران را تامین می‌کند.

ماکارونی شریکی خوب برای سلامتی

در ایتالیا ماکارونی به‌عنوان بخش مهمی از رژیم مدیترانه‌ای (رژیمی که تمامی متخصصان تغذیه آن را به‌عنوان سالم‌ترین روش تغذیه و کاهش وزن می‌شناسند) در این کشور مرتبا مصرف می‌شود.

سوگل سلطانی مسئول غرفه یکی از تولیدکنندگان شیرازی ماکارونی که کارشناس فروش این واحد نیز هست در این باره می‌گوید: ماکارونی علاوه بر فواید زیادی که برای عموم مردم دارد، برای ورزشکاران و زنان باردار هم مفید است و خطری برای افراد دیابتی ندارد. به علاوه با توجه به اینکه در ایران زنان و دختران زیادی با کمبود آهن روبه‌رو هستند ماکارونی‌های غنی شده می‌تواند برای این افراد مفید باشد.

در آخر بد نیست این را هم اضافه کنم که بیش از یکصد سال است مردم ایتالیا و کشورهای حاشیه مدیترانه به مزایای سلامت بخش ماکارونی پی برده‌اند و طول عمر زیاد و سلامتی، طراوت و چالاکی خود را مدیون نقش ماکارونی در یک رژیم متعادل و سالم غذایی می‌دانند.

همشهری استان‌ها

کد خبر 92944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز