حجت پیری: در ادامه سلسله گفت‌وگوهای همشهری جمعه پیرامون تقوای سیاسی این بار امام جمعه موقت اصفهان حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر معتقد است در فضای غبارآلود بعد از انتخابات، این مهم کمی کمرنگ شده بود

و با تذکر به موقع مقام معظم رهبری و دعوت ایشان به مدارای حداکثری، می‌رود که بسیاری از این فراموشی‌های اخلاقی در جامعه بازتولید شده و حساسیت‌های جامعه اسلامی بر آن تشدید شود افزود: در عین حال که این مهم در شرایط امروز باید لزوما همراه با روشنگری باشد و بنا بر مقتضیات زمانه از دستورات حضرت امیر (ع) درباره حکومت دینی بیشتر استفاده شود.

محمدتقی رهبر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره تقوای سیاسی با اشاره به تاکیدات منابع روایی اسلام می‌گوید: در اسلام سیاست و تدبیر به طرز خاص خود موجود است. ما در زیارت جامعه کبیره‌ داریم که وساست العباد یعنی ائمه را که سلام می‌دهیم می‌گوییم شما سیاستمدار بندگان خدائید و تدبیر امور مردم را خداوند به دست شما داده است.

یا در روایتی از حضرت امام رضا (ع)  در اصول کافی درباره مقامات امام آمده است عالم بر سیاست؛ یعنی علم به سیاست جزو علوم اسلامی است. وی درباره سنت پیامبر و ائمه نیز بااشاره به تاریخ اسلام تاکید می‌کند: پیامبر (ص) و امام علی (ع) نمونه‌هایی عالی از تدبیر در جامعه و امور مسلمین بودند. تدبیر جنگ و صلح، قضاوت و حکومت و روابط با مسلمانان و دول غیر مسلمان همه در سیره نبوی و علوی موجود است.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقوای سیاسی به این معنی است که سیاستمداران به واسطه قدرتی که دارند باید پرهیزگار باشند تا این قدرت فساد به بار نیاورد، تاکید کرد: سیاستمدار براساس تقوای خود باید از دروغ، تزویر، نیرنگ و سازش پرهیز کند.

 مثلا ما از امیرالمومنین علی (ع) داریم که می‌فرمایند امر خلافت را نباید به دست کسی که اهل سازش، تملق و ریا باشد بدهیم. امیرالمومنین(ع) این را به لحاظ عملی هم نشان دادند. حجت‌الاسلام رهبر با تاکید بر اینکه تقوای سیاسی در عمل باید به اثبات برسد، گفت: حاکم باید در عزل و نصب‌ها و حفاظت از بیت‌المال نهایت تلاش را به عمل آورد تا مبادا همکاران و نزدیکان از آن سوء استفاده کنند.

 امام جمعه موقت اصفهان در رابطه با سیاستمدار بودن حاکم اسلامی نیز گفت: زیرکی و هوشمندی لازمه حاکمیت بر جامعه اسلامی است ولی در عین حال باید اخلاق اسلامی را نیز در نظر داشته باشد. امیرالمومنین علی (ع) در این باره می‌فرمایند: معاویه از من هوشمندتر نیست ولی او غدر و فجور می‌کند.اگر نفرت از غدر و فجور نبود من از همه مردم هوشمندتر بودم.

 این است رویه درست دولتمردی. این گونه نیست که حال چون در عالم سیاست دروغ و نیرنگ است، در سیاست هم امور غیر اخلاقی رایج شود. در سیاست اسلامی ولایت در راس است و امر به معروف و تولی و تبری و خداترسی‌جایگاه والایی دارند.

 توجه مسئولان در گزینش همکاران

وی مجددا به گزینش همکاران در نظام اسلامی تاکید کرده و می‌گوید: مدیر حکومت اسلامی باید به این امر توجه جدی داشته باشد و طبق موازین اسلامی عمل کند و اگر معاونی، وزیری یا مدیری در ابتدا به اشتباه گزینش شد باید با او برخورد شده و یا برکنار شود.

حجت‌الاسلام رهبر با بیان اینکه برای حاکم اقامه نماز و روزه داشتن به تنهایی تقوا محسوب نمی‌شود تصریح کرد:  اقامه عدل و قسط و امانت و صداقت نشانه اصلی تقوای حاکم اسلامی است و البته این نوع حکومت به طور عالی در زمان حضرت پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) است و ما شاید هرگز نتوانیم به آن نوع حکومت دست پیدا کنیم ولی مسیری که آنها رفته‌اند وجود دارد و باید به‌آن سمت برویم.

وی تاکید کرد: امروز ما باید از آن حاکمیت اسلامی درس گرفته و حلال و حرام خدا را رعایت کنیم. امروز باید تلاش کنیم اسراف و تبذیر، بی‌عدالتی و سوء استفاده از بیت‌المال نشود.

همشهری جمعه

کد خبر 92927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز