پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

کریم جعفری: احزاب مذهبی سیاسی در رژیم صهیونیستی حضور پررنگی دارند که همه آنها نیز به نوعی افراطی بوده و خواستار نابودی فلسطین؛ مسجدالاقصی و یهودی کردن قدس هستند.

مفدال

مفدال (یا حزب دینی ملی) یکی از احزاب مذهبی صهیونیستی است که در سال 1956 با اتحاد دو حزب مذهبی صهیونیستی «همزرامی» و «هبوعیل همزرامی» تشکیل شد.

 حزب همزرامی در سال 1902 در روسیه و حزب هبوعیل همزرامی در سال 1922 در فلسطین پایه‌گذاری شدند. این حزب تا سال 1977 به طور سنتی دو وزارتخانه مذاهب و کشور را عهده‌دار می‌شد اما از نیمه دهه هفتاد مفدال به حزبی به شدت ناسیونالیستی تبدیل شد که موضوع «سرزمین اسرائیل بزرگ» را سرلوحه برنامه‌هایش قرار داد.

 اغودات اسرائیل

اغودات اسرائیل (مجمع اسرائیل) یک حزب سیاسی مذهبی مخالف صهیونیزم است که در سال 1912 در لهستان توسط عده‌ای از رهبران دینی سنتی وابسته به جناح ارتدکسی یهودیت از کشورهای آلمان، لیتوانی، مجارستان و لهستان تشکیل شد.

 این رهبران در بسیاری موارد اختلافات اساسی و غیراساسی با یکدیگر داشتند، اما در مورد یک نکته اتفاق نظر داشتند و آن دشمنی با صهیونیسم به عنوان ایده جنبش و یک برنامه سیاسی و اجتماعی است.  این حزب صهیونیسم را مورد نقد قرار می‌دهد و آن را قبول ندارد.

 یهدوت هتوراه

یهدوت هتوراه (یهودیان تورات) یک گروه انتخاباتی - پارلمانی و مذهبی است که در سال 1992 با ائتلاف احزاب اغودات اسرائیل و دیغل هتوراه تشکیل شد (این دو حزب نمایندگان آن عده از یهودیان اشکنازی‌اند که امروزه در اسرائیل به حریدی‌ها یعنی بنیادگرایان موسومند).

دیغل هتوراه

دیغل هتوراه (بیرق تورات) یکی از احزاب مذهبی افراطی است که بیشتر اعضایش را بنیادگرایان لیتوانی‌الاصل تشکیل می‌دهند. این حزب اندکی پیش از انتخابات سال 1988 توسط سران یهودیان لیتوانی عضو حزب اغودات اسرائیل و بنا به توصیه خاخام الیعازر شاخ رهبر عالی روحی طوایف لیتوانی تاسیس شد.

شاس‌ها

شاس (نگاهبانان سفاردی تورات) یکی از احزاب مذهبی بنیادگراست. این حزب اندکی پیش از انتخابات سال 1984 توسط اعضای سفاردی حزب اغودات اسرائیل و تشویق خاخام الیعازر شاخ و خاخام عوفاریا یوسف (خاخام بزرگ سابق یهودیان شرقی) تاسیس شد.

دو خاخام مذکور به عنوان اعتراض به تسلط اشکنازی‌ها بر حزب اغودات اسرائیل و عدم پرداخت سهم مناسبی در نهادها و لیست انتخاباتی حزب به سفاردی‌ها، تشویق به تشکیل حزب شاس کردند.  دیدگاه مذهبی و فکری و اهداف کلی حزب شاس با حزب اغودات اسرائیل شباهت دارد. 

 یهودیان فلاشه

یهودیان فلاشه که بیشتر ساکن اتیوپی هستند در سال 1984 به صورت دست‌جمعی راهی فلسطین اشغالی شدند، اما آنها به دلیل رنگ پوست خود که سیاه بودند، چندان مورد استقبال نگرفته و ماهیت نژادی این رژیم مانع از آن شد تا این یهودیان مهاجر بتوانند خود را در جامعه مهاجری و پادگانی اسرائیل تطبیق دهند.

 بر‌اساس آمارهای موجود روند خودکشی در میان این یهودیان به شدت رواج دارد و برخی از نهادهای اسرائیلی در‌صدد آن هستند تا این جماعت را به کانادا مهاجرت دهند.

همشهری جمعه

کد خبر 90636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز