دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه شهری: ترافیک کلافه‌کننده صبحگاهی پایتخت، سرانجام مسئولان را مجاب کرد تا پیشنهاد شهرداری را برای تغییر ساعت کار مشاغل مختلف بپذیرند

دبیر شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور از تصویب نهایی طرح تغییر ساعت کاری سازمان‌ها، ادارات دولتی، بانک‌ها و مراکز آموزشی، نظامی و صنعتی در آخرین جلسه این شورا خبر داد و گفت: بر این اساس از دوم آبان ماه سال‌جاری به‌مدت یک‌ماه طرح آزمایشی تغییر ساعت شروع به کار گروه‌های شغلی در شهر تهران اجرا می‌شود.

لطفی‌زاده با تاکید بر اینکه کلیه دستگاه‌های مرتبط در جلسه شورای‌عالی ترافیک حاضر بوده و این مصوبه به اتفاق آرا به تصویب رسیده است، افزود: این طرح برای شناسایی منافع و مضرات ارزیابی مشکلات و نقاط قوت و مسائل مهم مرتبط با اجرای طولانی مدت آن به‌مدت یکماه به‌صورت آزمایشی در شهر تهران اجرا خواهد شد.

وی افزود: براساس این مصوبه شهرداری تهران موظف است در زمان اجرای آزمایشی این طرح، نظرسنجی را از مردم تهران در مورد مسائل و مشکلات به‌وجود آمده، بهبود ترافیک و در عین حال رضایتمندی مردم داشته باشد.

به گزارش ایسنا،وی افزود: براساس این مصوبه ساعت کار مراکز نظامی و صنعتی به تشخیص ارگان‌های مربوطه 6 تا 6:30 آغاز و بین ساعت 13 تا 13:30 برای گروه‌های نظامی و 14 تا 14:30 برای گروه‌های صنعتی پایان می‌یابد، ساعت کار بانک‌ها از ساعت 7 تا 15، ساعت کار ادارات دولتی 7:30 تا 15:30، ساعت آغاز به کار مدارس و دانشگاه‌ها 8 تا 8:30 و ساعت پایان کار 13 تا 15 خواهد بود. همچنین ساعت کار صنوف نیز از ساعت 9:30 تا 16 تعیین شده است.

لطفی‌زاده گفت: ساعت آغاز به کار مدارس ابتدایی در ساعت 8:30 صبح و دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها نیز در ساعت 8 تعیین شده است تا به این ترتیب کودکان دوره‌های ابتدایی زمان بیشتری را برای استراحت داشته باشند.

دبیر شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور با تاکید بر اینکه موضوع اطلاع‌رسانی در مورد شروع این طرح بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده تا به‌موقع و به‌صورت گسترده در شهر تهران این آمادگی را فراهم کند، خاطرنشان کرد: برای هر یک از دستگاه‌های مرتبط از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی و راهنمایی و رانندگی وظایفی مشخص شده است که باید هماهنگ با یکدیگر و به‌موقع انجام شود اما در عین حال به‌دلیل تازگی این طرح، ممکن است مشکلات شناخته‌نشده‌ای وجود داشته باشد که در جریان اجرا با آن مواجه شویم.

لطفی‌زاده با بیان اینکه قطعا در جریان اجرای این طرح تعداد سفرها کاهش نمی‌یابد، گفت: تلاش می‌شود در جریان اجرای این طرح توزیع مناسبی را در ساعات شروع و پایان کار شهروندان تهرانی داشته باشیم.

روان‌سازی 15 درصدی ترافیک

پیش‌تر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد تغییر ساعات کاری ادارات و مراکز آموزشی گفته بود در راستای مدیریت تقاضای سفر و کاهش تراکم ترافیک در ساعات اوج ترافیک پیشنهاد تغییر ساعات کاری ادارات و مراکز آموزشی را مطرح کردیم که مطالعات این طرح نیز به شورای‌عالی ترافیک، شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و امیدواریم با تصویب این طرح، بتوانیم ساعات اوج ترافیک را از یک ساعت به 5/3 ساعت توزیع کرده و شاهد کاهش تراکم ترافیک در ساعاتی محدود از روز باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید براینکه با تغییر ساعات کاری ادارات و مراکز آموزشی و توزیع زمان سفرها می‌توانیم نسبت به گذشته شاهد 15 درصد بهبودی و روانی ترافیک باشیم، گفت: در پیشنهادهای ارائه شده براساس مطالعات صورت گرفته ساعت 6 برای شروع به کار کارخانجات و مراکز نظامی، ساعت 7 برای شروع به کار ادارات و مراکز دولتی، ساعت 8 برای آغاز به کار مدارس و مراکز آموزشی درنظر گرفته شده است.

توزیع مناسب ترافیک

علاوه بر مدیران شهرداری، یکی دیگر از موافقان تغییر ساعات کار، راهنمایی و رانندگی است. سرهنگ محسن مهرآیی گفته است که تغییر ساعات ادارات و مدارس باعث ایجاد ظرفیت‌سازی‌ در معابر و توزیع زمان ترافیک می‌شود.

رئیس پلیس ترافیک شهری با اشاره به لزوم تغییر ساعات کار ادارات و مدارس برای توزیع افزایش 30 درصدی ترافیک در پاییز، گفت: تغییر ساعات ادارات و مدارس باعث ایجاد ظرفیت‌سازی‌ در معابر و توزیع زمان ترافیک می‌شود. هم‌اکنون معابر تهران دارای محدودیت ترافیکی بوده و تغییر ساعات ادارات و مدارس باعث کاهش حجم ترافیک و ظرفیت‌سازی‌ در معابر می‌شود.

کد خبر 92732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز