دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نرخ سرویس مدارس نسبت به سال گذشته افزایش یافته که این موضوع موجب نارضایتی خانواده‌ها شده‌است.

این در حالی است که مسئولان ذیربط در آستانه بازگشایی مدارس تاکید کردند که نرخ سرویس مدارس افزایش نمی‌یابد. در برخی از مناطق شهر تهران نرخ سرویس مدارس نسبت به سال گذشته تا 70 درصد افزایش یافته است.

به همین دلیل برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که خودشان مسئولیت بردن و آوردن فرزندانشان را بر‌عهده بگیرند.پدر یک دانش‌آموز تهرانی در این باره به همشهری گفت: نرخ سرویس مدرسه فرزندم از 110هزار به 185 هزار تومان افزایش پیدا کرده‌است.

نوع سرویس هم تغییری نکرده و همان مینی‌بوس قبلی است.  از طرفی رانندگان سرویس مدارس هم دلایل خاص خود را دارند. آنها معتقدند که همه اجناس و اقلام مانند لوازم یدکی در مقایسه با سال 87 گران‌تر شده‌‌است. با این حال افرادی که از دوردستی بر آتش دارند، توقع دارند تا نرخ سرویس ثابت بماند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در هنگام بررسی لایحه نرخ سرویس مدارس شهر تهران تاکید کرد: راننده‌های تاکسی که سرویس مدارس را قبول می‌کنند نیز زندگی دارند و این نرخ‌ها مورد قبول آنها نیست، چرا با افزایش نرخ‌ها مخالفت می‌کنید؟

نرخ مصوبی که رعایت نمی‌شود

مسئولان ذیربط قبل از آغاز سال تحصیلی بارها اعلام کردند که سرویس مدارس ساماندهی شده و نرخ سرویس هم افزایش نمی‌یابد. به موجب مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، نرخ سرویس مدارس در سال 88 نیز مانند سال 87 اعمال می‌شود.

بر این اساس، نرخ سرویس مدارس برای خودروهای سواری، ون، مینی‌بوس و اتوبوس باید متناسب با منطقه و مدل خودرو و نظایر آن به‌صورت توافقی و حداکثر نرخ اعلام شده از سوی شورای شهر در سال 87 باشد.

تعداد روزهای سرویس دهی در هر ماه 26 روز محاسبه شده و در ماه‌های فروردین و خرداد نیز کرایه براساس تعداد روزهای سرویس دهی محاسبه خواهد شد. نرخ مصوب در بحث سرویس مدارس رعایت نمی‌شود و توافق بین والدین و رانندگان سرویس مهم‌ترین اصل در تعیین نرخ سرویس است؛ در واقع عرضه و تقاضا تعیین‌کننده است.

استانداردهای سرویس مدارس

رعایت نکردن تعداد سرنشینان از دیگر مشکلات سرویس مدارس است. اغلب سرویس‌ها بیشتر از ظرفیت خودرو دانش‌آموز سوار می‌کنند. این کار ضریب وقوع حادثه را در هنگام رانندگی افزایش می‌دهد. براساس آیین‌نامه ابلاغی، در سرویس‌های مدارس، تعداد سرنشینان هر سرویس باید مطابق مندرجات کارت ماشین باشد و رانندگان نباید بیش از این تعداد، سوار کنند.

براساس دستورالعمل‌ ساماندهی سرویس مدارس کشور در سال تحصیلی 89 ـ 88، امسال برای نخستین بار اشخاص حقیقی نیز می‌توانند با رعایت شروطی، به حوزه سرویس مدارس وارد شوند. البته فرهنگیان بازنشسته در این بخش در اولویت قرار دارند.

به گفته قائم مقام سابق وزیر آموزش و پرورش، « واگذاری سرویس مدارس به اشخاص حقیقی اقدامی برای افزایش رقابت در ارائه سرویس‌های بهتر و مطمئن‌تر به دانش‌آموزان است.»

از امسال همه امور مربوط به سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان، بر‌عهده انجمن اولیا و مربیان مدارس است و مدیران مدارس در این زمینه نقش نظارتی ایفا می‌‌کنند. مسئولیت سیاستگذاری در حوزه سرویس مدارس نیز بر عهده وزارت کشور است.

رئیس سابق سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان معتقد بود که نقش آموزش و پرورش در سرویس مدارس «نقش نظارتی» است و اصل اجرای دستورالعمل‌ ساماندهی سرویس مدارس به استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها مربوط است.

«دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزان مدارس»، که مرداد‌ماه امسال با امضای وزیر سابق کشور به شهرداری‌ها ابلاغ شد هم نتوانست گره‌گشای مشکلات سرویس مدارس باشد.

باز هم همه مسئولیت‌ها را باید خانواده‌ها به‌دوش بکشند و به صرف تدوین و ابلاغ آیین‌نامه و دستورالعمل مشکلی حل نمی‌شود. «با کرایه پارسال نمی‌‌صرفد، هیچ راننده‌ای حاضر نیست با کرایه پارسال سرویس ببرد.» این پاسخ یکی از رانندگان سرویس مدارس تهران در اعتراض به بالا بودن هزینه سرویس مدارس است.

کد خبر 92709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز