مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

پویا عباسی: ساعت‌ها به‌هم دوخته می‌شوند، شیفت‌ها بدون خستگی عوض می‌شوند و کارگران و مهندسان بی‌وقفه در‌حال کارند.

 تا از فراز خطوط فولادین آهن و بالاتر از رفت‌وآمد غول‌های آهنی راه‌آهن، پلی بسازند. نماد و سمبلی دیگر از حرکت رو به جلوی پایتخت برای فرار از دلتنگی‌های خیابان‌هایش، گذر از گره‌خوردگی‌های اتومبیل‌ها و جان ‌دادن به ثانیه‌های بیهودگی پشت چراغ‌های قرمز. و این پل قرار است از روی قطارها بگذرد، با جلوه‌های بدیع و زیبایی‌هایی که حداقل در جنوب‌شهر کمتر به چشم می‌خورد!

آن دیوارهای سیمانی و سبزرنگ، با وصله‌هایی از ورق که تماشاکردن را به بن‌بست می‌کشاند، تا هر چه‌قدر قد بکشی برای دیدن حرکت قطارهای در حال‌گذر؛ کافی نباشد! گلوگاه قدیمی ‌شهر، در جنوبِ‌ جنوبِ ‌شهر، آن ته‌شهرکه به کشتارگاه می‌رسید، جمعی چوب‌دار چون قاب‌های همیشگی همواره روی پل، حضور داشتند و گاه‌گاه هم بوی تند «گوسفند»، نزدیک‌شدن به کشتارگاه را گوشزد می‌کرد.

 پل جوادیه جذاب بود و بدجوری کنجکاوی عابران را انگولک می‌کرد و این عطش وقتی بیشتر می‌شد که غولی آهنی گذرش از آن زیر را با لرزندان پل، نشان می‌داد. از پنج‌شنبه‌های دوران کودکی و سفر ری و ابن‌بابویه تا گذرهای گاه و بی‌گاه سال‌های اخیر، چیزی همیشگی روی پل جوادیه باقی مانده بود؛ ترافیک و قطارهایی ملموس که دیده نمی‌شدند! 2سالی است، پل قدیمی جنوب شهر، در حال نونوار شدن است. این پل غیرهمسطح می‌خواهد زیباترین پل در خاورمیانه باشد؛ زیبا و خاطره‌انگیز. صفحه‌ای دیگر از آلبوم تغییرهای یک شهر با گذر از فیلتر تکنولوژی و بهره‌گیری از هنر.

 اولین تجربه پایتخت!

پایتخت، تجربه ساخت چنین پل زیبا و پیشرفته‌ای را تا به‌حال نداشته؛ جدا از اهمیتی که ساخت پل جدید جوادیه بر روی خطوط راه‌آهن بین‌المللی دارد، می‌تواند رونق اقتصادی و اجتماعی این منطقه از جنوب شهر را به‌دنبال داشته باشد، ضمن آن‌که پای تغییرهای شهری را از شمال ‌شهر به محله‌های جنوبی کشانده است.

مهندس محسن فکور، یکی از دست‌اندرکاران ساخت پروژه پل جوادیه در مورد وضعیت ساخت قطعات فلزی پیش‌ساخته پل به همشهری‌مسافر می‌گوید: «43‌قطعه از 440‌قطعه‌های فلزی پیش‌بینی‌‌شده برای ساخت و تکمیل عرشه پل ساخته شده و کار ساخت آخرین قطعه نیز درحال انجام است».

 مهندس فکور در ادامه می‌گوید: «از قطعات فلزی پیش‌ساخته برای قوس پل نیز 13‌قطعه در‌حال ساخت و تکمیل است و کار نقشه‌برداری از آخرین قطعه آن نیز پیگیری می‌شود». این دست‌اندرکار ساخت پل جوادیه با اشاره به حجم و وزن قابل‌توجه این قطعات و دشواری‌هایی که در ساخت و حمل‌ آن‌ها از کارگاه به محل ساخت پل وجود دارد، می‌گوید: «این قطعات بین 75 تا 120‌تن وزن دارند و در قالب باکس‌های بتونی در پل جوادیه مورد استفاده قرار خواهند‌ گرفت».

 پایان آبان، آغاز نصب قطعات پیش‌ساخته

مهندس فکور ادامه می‌دهد: «با روند انجام کار و تلاشی که برای تکمیل پل جوادیه وجود دارد، مرحله نصب قطعات فلزی پیش‌ساخته در آخرین روزهای آبان‌ماه سال‌‌جاری شروع خواهد شد». وی به انجام مرحله خاکریزی در قسمت شمالی پل جوادیه اشاره می‌کند و می‌گوید:

«از هفته آینده، خاکریزی در قسمت جنوب پل شروع می‌شود. درواقع نصب قطعه‌های فلزی پیش‌ساخته، باید پس از تکمیل خود پل انجام شود». استفاده از ورقه‌های فلزی به قطر 9سانتی‌متر در ساخت باکس‌های فلزی پیش‌ساخته و اتصال این قطعات به وسیله پیچ و مهره به سازه اصلی پل جوادیه، از دیگر مواردی است که مهندس فکور به آن اشاره می‌کند و به همشهری مسافر می‌گوید:

«ساخت قطعات پیش‌ساخته در کارگاه شهریار در مرحله پایانی است و از حدود یک‌ ماه دیگر، نصب این قطعات شروع می‌شود». مهندس فکور هم‌چنین از کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن را در پروژه پل جوادیه برای جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی خبر می‌دهد.

همشهری مسافر

کد خبر 92696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز