همایش رسانه‌ها و عملیات روانی با حضور تعداد زیادی از مسئولان عالی رتبه برگزار شد.

نکته مورد تاکید در سخنرانی‌ها این بود که رسانه‌ها در عصر جنگ نرم، اسلحه‌ای کارآمد به‌شمار می‌روند و باید برای فعالیت‌های رسانه‌ای در کشور منشور ملی رسانه تدوین شود.

در این باره رئیس‌جمهور طی سخنانی در این همایش گفت: وقتی موج رسانه‌ای در آمریکا به‌راه می‌افتد همه آنها یک جریان را دنبال می‌کنند و یک حرف را می‌زنند و در واقع یک هدف را تعقیب می‌کنند و فعالیت‌ها و تلاش‌های فعالان سیاسی هم‌افزاست.

ده‌ها رئیس‌جمهور می‌آیند و می‌روند ولی همه یک مسیر را دنبال می‌کنند. ولی در کشورهای دیگر اینطور نیست و چه بسا حجم فعالیت‌ها چند برابر باشد ولی هم‌افزا نیست؟ مثلا در کشور ما یک رسانه‌ یک حرف را می‌زند رسانه‌ دیگر حرف دیگری را می‌زند. این کار را سخت‌ می‌کند.

به گزارش خبرنگار همشهری، محمود احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: آنها نقطه‌ آرمانی خود را تعریف کرده‌اند و راه رسیدن به آن را مشخص کرده‌اند. آنها به‌دنبال یک جامعه اومانیستی و لیبرالیست و دمکراسی لیبرال هستند و چنین جامعه‌ای را به‌عنوان نقطه نهایی و مدینه‌ فاضله و غایت حرکت خود تصویب کرده و جا انداخته‌اند و بر این اساس مشخص کرده‌اند که ادبیات، ‌اقتصاد و روابط‌شان چگونه باشد.

به تعبیری دیگر آنها همه‌ ارزش‌های خود را در یک جاده‌ای انداخته‌اند که منتهی به این هدف است و این نقطه‌ کمال برای آنهاست.

وی با بیان اینکه مسیر آنها با ما در رسیدن به هدف تفاوت‌هایی دارد، ادامه داد: مثلا در کشور خود ما نیز برخی می‌گویند آنها توسعه یافته هستند و ما در حال توسعه، کشورهای در حال توسعه باید به سطح آنها برسند و در آن مسیری که آنها ترسیم کرده‌اند، حرکت کنند. ولی من اعتقاد دارم که اگر ما تا 100 سال در مسیری که آنها پیش‌بینی و ترسیم کرده‌اند حرکت کنیم قطعا به نقطه‌ مطلوب نمی‌رسیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با طرح این سؤال که کدام کشور را شما دیده‌اید با تعقیب برنامه‌هایی که آنها ترسیم کرده‌اند به توسعه رسیده باشد؟ گفت: ممکن است 4 تا برج و ساختمان ساخته باشند، ولی پایداری رخ نداده است و اصلا پایداری در این مسیر رخ نمی‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات روانی دشمن عنوان کرد: جدا کردن انسان‌ها از فطرت الهی آنها، جدا کردن انسان‌ها از حافظه ثابت‌شان، گرفتن قدرت تفکر و تعقل و قرار دادن طرف مقابل در موضع انفعال و دفاعی محض از جمله این ترفندهاست.

وی در ادامه تاکید کرد: نقطه‌ مقابل آنها برای ما معلوم است. نقطه‌ مقابل آنها عمل صالح است، شناخت روش‌ها هم مقدم است و نخستین محور در همه تبلیغات ما این است که انسان‌ها را به فطرت الهی‌شان دعوت کنیم. این جایی است که تبلیغات دشمن می‌شکند.
احمدی‌نژاد افزود: ما آنچه را که می‌خواهیم بشریت را به آن دعوت کنیم باید به‌صورت شفاف تعریف و آن را به فرهنگ و اراده‌ عمومی تبدیل کنیم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: آنچه ما بشریت را به آن دعوت می‌کنیم، تعریف شده است. جامعه مادی در برابر ماست و ما باید انسان‌ها را به حیات طیبه و حکومت جهانی انسان کامل دعوت کنیم. اگر ما این را وسط بگذاریم هیچ تبلیغ دیگری نمی‌تواند با این موضوع رقابت کند. این مسئله تجربه شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در هر نقطه دنیا اگر جامعه آرمانی و اسلامی و انسانی را تعریف کنیم کسانی که دلشان هنوز کاملا سیاه نیست، به سمت شما حرکت می‌کنند.

نگاه منصفانه رسانه‌ها تأثیر بیشتری دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در همایش عملیات روانی و رسانه‌ها با اشاره به نقش رسانه‌ها در حوادث پس از انتخابات و میزان تاثیرگذاری آنان در این فضا، گفت: رسانه‌ها در این شرایط وضع یکسانی نداشتند. هر قدر رسانه‌ها فکر همراهی با مردم و ایجاد اعتماد در مردم، فراگیری موضوعات و نگاه منصفانه در مسائل داشته باشند تاثیر پیام‌شان بیشتر می‌شود.

علی لاریجانی با تاکید بر اینکه باید وجوه مختلف این نرمیات را شناخت، افزود: برخی از نگاه‌ها که بیشتر جنبه تدافعی دارد شاید به‌دلیل عدم‌شناخت ابعاد موضوع است.

جوهره انسان، شرایط عصری و فریبکاری و مکر، وجوه مختلف این موضوع است که باید در قالبی منطقی مباحث کنار هم گذاشته شود تا بی‌جهت دچار اضطراب و نگرانی‌ نشویم.

در پایان این همایش بیانیه مشروحی صادر شد که در بخشی از آن آمده بود: دبیرخانه همایش عملیات روانی در تعامل با نخبگان و فعالان عرصه رسانه نکته‌ای را یافت و آن اینکه فعالیت‌های رسانه‌ای نیازمند منشور ملی رسانه است که باید به آن توجه شود. بی‌شک اهتمام به چنین منشوری زمینه کارهای مؤثرتر حمایت از رسانه‌ها و تعامل سازنده‌تر را در کشور فراهم خواهد کرد.

کد خبر 92622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز