برخی نمایندگان مجلس براین اعتقادند که دولت در اجرای قانون بودجه در مورد سهمیه بندی بنزین تخلف کرده است.

این درحالی است که دولت براین عقیده است که تخلفی صورت نگرفته است.
دیروز این مسئله در قالب سؤال یکی از نمایندگان از وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد که اکثریت اعضای کمیسیون آن را تایید و به این ترتیب سؤال مزبور به صحن علنی مجلس رفت.  با عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی در مورد این جلسه و نتیجه آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •   در جلسه سؤال از وزیر نفت در کمیسیون انرژی چه مسائلی مطرح شد؟

در این جلسه سؤال احمد توکلی نماینده مردم تهران از وزیر نفت در مورد اجرا نشدن قانون مصوب در قالب بند 61 قانون بودجه سال 88 مطرح شد که براساس آن دولت موظف بود طبق مصوبه مجلس بنزین تولید داخل را سهمیه بندی شده و با قیمت یارانه‌ای عرضه کند و بنزین وارداتی را با قیمت تمام شده به مصرف‌کنندگان عرضه نماید.

این سؤال مطرح شد که با توجه به سهمیه بندی 6ماهه سال 88 که انجام شده است دولت چگونه این قانون را اجرا کرده است؟ درحالی که سهمیه‌ها تغییری نکرده، بودجه یارانه پرداختی از چه محلی تامین شده است؟

  • پاسخ وزیر به این سؤال چه بود و آیا این پاسخ اعضای کمیسیون انرژی را قانع کرد؟

توضیحاتی که وزیر و معاونین مربوطه در این جلسه ارائه کردند قانع‌کننده نبود و اعضای کمیسیون با اکثریت قاطع پاسخ‌های ارائه شده را وارد ندانستند و به همین دلیل سؤال در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

  • پاسخ‌های وزیر چه بود که اکثریت اعضای کمیسیون را قانع نکرد؟

توضیحاتی که وزیر داد این بود که قانون مشکل داشت و امکان اجرا نبود. البته جداول و آمارهایی ارائه کردند که چه روندی طی شده و چه مسائلی رخ‌داده‌است. اما تاکید این بود که اجرای قانون با مسائل و مشکلاتی مواجه بوده است و به همین دلیل به نحو دیگری عمل شده است.

معاون پالایش و پخش توضیح‌داد که اگر قانون اجرا می‌شد سهمیه‌ها کم می‌شد و مسائل و مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد.

وزیر نفت و همکارانش در واقع قانون را غیرقابل عمل می‌دانستند و در پاسخ به این مسئله که نباید عمل غیرقانونی می‌کردید و باید مجلس را توجیه می‌نمودید و با ارائه اصلاحیه به مجلس قانون را اصلاح می‌کردید و حق دولت تفسیر قانون نیست پاسخ این بود که این مسئله مصوبه ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت بوده و وزیر‌نفت یک عضو از 10عضو دیگر است و ما باید این مصوبه را اجرا می‌کردیم.

  • حال که سؤال به صحن علنی مجلس رفته است این مسئله چه روندی طی می‌کند؟

حال این سؤال باید حد اکثر در مدت 2هفته در صحن علنی مجلس مطرح شود و در این جلسه آقای توکلی به‌عنوان سؤال‌کننده و وزیر مربوطه به‌عنوان مورد سؤال حاضر می‌شوند و مطالبی مطرح می‌کنند که به رای نمایندگان گذاشته می‌شود.

اگر پاسخ مسعود میرکاظمی وزیرنفت به سؤال نماینده تهران قانع‌کننده تشخیص داده نشود به‌عنوان یک تخلف وزیر فعلی محسوب و درصورت تکرار به استیضاح منجر می‌شود.

کد خبر 92618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز