مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

رئیس اداره فضای سبز معتقد است توسعه فضای سبز عمودی تنها راه نجات شهر از کمبود فضای سبز است

به رنگ پشت‌بام‌ها فکر کنید، سیاه در صورت آسفالت بودن و نقره‌ای اگر ایزوگام شده باشند. حالا تصور کنید روی بام خانه‌تان بایستید و پشت‌بام‌هایی را ببینید که یکی نارنجی، دیگری قرمز، آن یکی سبز و خلاصه ده‌ها رنگ دیگر است. این تصور خیالی نیست و می‌تواند شکل واقعی به خود بگیرد.

 هفته پیش شهردار منطقه 13 از اجرای طرح «بام سبز» و همچنین ساخت اولین پارک تهران روی پشت‌بام خبر داد و این بهانه‌ای شد تا سراغ «ابولفضل موسوی» رئیس اداره فضای سبز منطقه برویم و در این‌باره با او به گفت و گو بنشینیم.

  • طرح بام سبز و ساخت اولین پارک تهران روی پشت‌بام از چه زمانی قرار است در منطقه اجرا شود؟

 این طرح قرار است به شکل آزمایشی در 5 ساختمان متعلق به شهرداری منطقه به اجرا در آید. ساختمان‌های شهرداری نواحی یک، 2 و 3 و ساختمان مجتمع کوثر و مجتمع روح‌الله قرار است محل اجرای طرح بام سبز باشند. هم اکنون این طرح در حال بررسی است و اولین پارک عمودی منطقه هم بزودی روی پشت‌بام مجتمع فرهنگی و ورزشی روح‌الله ساخته خواهد شد که گامی جدید در احداث فضاهای تفریحی در پایتخت محسوب می‌شود. 

  •  ویژگی‌های این پارک عمودی چیست؟

 برای احداث این پارک هنوز پیمانکاری مشخص نشده است و به همین دلیل هنوز معلوم نیست که این پارک در چه مساحت و با چه ویژگی‌هایی قرار است ساخته شود. اما بعد از مشخص شدن پیمانکار، کارشناسان فضای سبز نیز برای تعیین پوشش گیاهی آن اقدام می‌کنند. پوشش گیاهی این پارک به دلیل اینکه روی پشت‌بام واقع است باید از نوع گیاهانی باشد که ریشه‌های بلند نداشته باشند. 

  • خودتان فکر می‌کنید اجرای این طرح ابتکاری موفق خواهد شد و باز هم شاهد احداث بوستان‌های دیگر روی پشت‌بام‌های بزرگ خواهیم بود؟

 نسبت به موفقیت این طرح مطمئن هستیم. فضای سبز عمودی و طرح بام سبز طرحی است که منطقه ما و مناطق دیگر را از کمبود فضای سبز نجات می‌دهد. دورنمای بسیار خوبی برای این طرح پیش‌بینی می‌کنیم.

  •   شما قرار است در ساختمان‌های خود شهرداری به ایجاد فضای‌سبز عمودی بپردازید، ولی قبول دارید که این طرح می‌تواند در ساختمان‌های ساکنان منطقه که اتفاقاً بعضی از آنها اصلاً نمای خوبی ندارند و به منظر شهری آسیب می‌زنند به اجرا درآید؟

 مسلماً همین طور است. اصل این طرح هم برای این است که مردم در خانه‌های خود فضای سبز عمودی ایجاد کنند. همان طور که گفتم این طرح روی ساختمان‌های شهرداری منطقه به شکل آزمایشی ایجاد می‌شود تا مردم ببینند و ترغیب شوند که در ساختمانشان این طرح را اجرا کنند. ما نیاز به الگوسازی در این زمینه داریم.

  •   مردم برای اینکه بتوانند این طرح را در خانه خودشان اجرا کنند باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند؟

 به طور معمول ساخت بام سبز روی بام ساختمان‌های قدیمی مشکل است، اما کسانی که می‌خواهند خانه بسازند و این طرح را هم اجرا کنند می‌توانند بعد از گرفتن مجوز از اداره شهرسازی، به اداره فضای سبز مراجعه کنند تا کارشناسان ما آنها را راهنمایی کنند.

  •   اجرای طرح فضای سبز عمودی بیشتر در چه بخش‌های از منطقه در اولویت است؟

 ناحیه یک و 2 کمترین فضای سبز را دارند و فضای سبز عمودی در این ناحیه‌ها کاربرد زیادی می‌تواند داشته باشد. 

  • هم اکنون سرانه فضای سبز در منطقه‌مان چقدر است؟

 اگر بوستان جنگلی سرخه‌حصار را به حساب نیاوریم برای هر نفر 7/5 مترمربع سرانه سبز وجود دارد. اما اگر پارک جنگلی سرخه‌حصار که 830 هکتار مساحت دارد از حالت جنگل به حالت بوستان در بیاید و در سرانه فضای سبز منطقه دیده شود، سرانه فضای سبز برای هر نفر می‌شود 31 مترمربع که حتی از استانداردهای معمول هم بالاتر است.   

همشهری محله - 13

کد خبر 92586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز