یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

همدان ، علی اکبر یاری- ‌خبرنگار همشهری: دومین جشنواره گردو با حضور شمار بسیاری از مدیران اجرایی استان، کارشناسان و صاحب‌نظران سازمان جهاد کشاورزی در تویسرکان به کار خود خاتمه داد

استان همدان با دارا بودن 850 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی شامل یک درصد از اراضی کل کشور، حدود 5/4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل 5/4 درصد از تولیدات کشور را به‌خود اختصاص داده است.

این در حالی است که ایران در طول‌ سال‌های اخیر، بالاترین آمار رشد را در تولید گردو بین کشورهای جهان  داراست و  طبق آمار سازمان خواربار جهانی، ایران از نظر سطح زیرکشت و تولید گردو پس از چین و  آمریکا مقام سوم جهان را کسب کرده است که در این بین منطقه تویسرکان بیشترین سهم را به‌خود اختصاص داده است.

فرماندار تویسرکان با اشاره به لزوم برگزاری همایش‌های تخصصی درخصوص ارتقای سطح بهره‌وری محصول گردو گفت:برخورداری از محصول چند منظوره گردو یکی از محوری‌ترین شاخصه‌های توسعه پایدار در شهرستان تویسرکان محسوب می‌شود.

حسن بهرام‌نیا،برگزاری جشنواره ملی گردو را حلقه اتصال علم و فناوری و افزایش سطح عمومی بهره‌وری عنوان کرد و افزود: صنایع جنبی گردو می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی متنوع و گسترش فضای صنعتی این شهرستان نقش تاثیر‌گذاری داشته باشد.

بهرام‌نیا اظهار داشت: تویسرکان از لحاظ سطح کیفی محصول گردو دارای رتبه ممتاز در کشور است و جشنواره گردو جهت استفاده بهینه از این ظرفیت باید دائمی شود.

فرماندار تویسرکان ایجاد 2 بازارچه انحصاری فروش گردو را از اقدامات اجرایی در راستای ایجاد بازارهای فروش متمرکز دانست و اضافه کرد: معرفی جاذبه‌های متعدد گردشگری شهرستان تویسرکان همچون سال گذشته از برنامه های  جانبی همایش ملی گردو به شمار می‌رود.

وی افزود: اکنون که تویسرکان میزبان21 استان گردوخیز کشور است، نمایش آیین‌ها و مراسم‌ چینش گردو ازجمله جشن گردوتکانی می‌تواند به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در برآورد برخی از اهداف شهرستان تویسرکان مؤثر باشد.

مهندس شهبازی، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این باره گفت: براساس بررسی‌های کیفی سال‌های قبل، گردوی همدان چند سال مقام اول را در جهان داشته و اکنون هم بسیاری از باغداران در سراسر کشور خریدار پر و پا قرص نهال گردوی همدانی هستند.

به همین ‌دلیل قیمت  نهال همدان نسبت به دیگر نهال‌ها دو برابر است. وی درخصوص اینکه چه آفت‌هایی درختان گردوی منطقه را تهدید می‌کند پاسخ داد: بدون شک آفتی که از نظر سازمان شناخته شده باشد وجود ندارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 80 درصد گردو به محض ریخته شدن روی زمین از استان خارج می‌شود تاکید کرد: اطمینان نداشتن باغدار از خرید محصولاتش باعث می‌شود تا با قیمتی نازل آن را به سلفخران بفروشد.

کد خبر 92576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز