سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

گروه استان‌ها- نگار صادقی: کمبود کشتار در استان همدان به‌دلیل گرانی گوشت، نداشتن سرمایه در گردش، رکود اقتصادی، تورم و واردات کفش‌های چینی، به تعطیلی کارخانه‌های چرم‌سازی در همدان شدت بخشیده است

در حال حاضر از 12 کارخانه چرم‌سازی تنها 3 واحد فعالیت می‌کنند، آن هم با 20 درصد ظرفیت. تولیدکنندگان چرم در همدان معتقدند عدم‌حمایت دولت، واردات کفش‌های چینی، گران بودن قیمت مواد اولیه و نداشتن سرمایه در گردش باعث شده است تا 3 واحد فعال در این صنعت با کمتر از نصف ظرفیت خود فعالیت کنند.

این در حالی است که موسوی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن همدان تولید اندک چرم در همدان را به‌دلیل ضعف مدیریت بخش خصوصی می‌داند و به همشهری می‌گوید: مدیران ما نمی‌خواهند برای افزایش تولید خود هزینه کنند و زمانی را برای بازاریابی اختصاص دهند، فقط از دولت گلایه می‌کنند که از ما حمایت نمی‌کند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات زودبازده از سوی دولت به فعالان اقتصادی می‌گوید: بسیاری از فعالان اقتصادی این تسهیلات را گرفتند و آن را حیف و میل کردند.اما  اقبال هاشمی مدیر یکی از 3 کارخانه تولید چرم که هم‌اکنون با 20 درصد ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کند با بیان اینکه روند تعطیلی کارخانه‌های تولید چرم در همدان از 7 سال پیش آغاز شد و با بحران مالی جهانی، رکود قیمت‌ها و کمبود سرمایه در گردش به اوج خود رسید، تصریح می‌کند: دولت با ارائه تسهیلات زودبازده بسیاری از فعالان را به سمت دریافت وام تشویق کرد؛ این در حالی است که این امر باعث شد تا سرمایه بسیاری از این واحدها  از بین برود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن همدان اما با بیان اینکه بحران مالی جهانی همه کشورها را گرفتار کرد،   ادامه می‌دهد: درست است که این بحران روی واحدهای تولید چرم در کشور اثر گذاشته و باعث کاهش تولید آنها شد، اما وظیفه ما این است تا واحدهای تولیدی خود را به ادامه فعالیتشان تشویق کنیم.

از سوی دیگر هاشمی با بیان اینکه دولت هیچ کمکی به چرم‌سازان همدانی نکرد، ادامه می‌دهد: سال گذشته از دولت درخواست اعتبار کردیم آنها هم به ما گفتند فاکتور پوست را برای ما بیاورید تا در مورد درخواست شما تصمیم بگیریم.

در همدان هیچ فروشنده پوستی به خریدارانش فاکتور فروش نمی‌دهد حتی اگر خریدها عمده باشند، مدیرعامل این کارخانه تولید چرم ادامه می‌دهد: بالاخره بعد از مشکلات فراوان اخیرا مسئولان با درخواست ما مبنی بر ارائه تسهیلات به کارخانه موافقت کردند، این در حالی است که تاخیر مسئولان در پرداخت سرمایه در گردش باعث شد تا 90 میلیون تومان متضرر شویم.

وی رقم درخواستی برای افزایش سرمایه در گردش را یک‌میلیارد تومان اعلام کرد که تنها با 300 میلیون تومان آن موافقت شده است؛ اما هنوز پولی در اختیار شرکت قرار نگرفته است.

هاشمی هم مانند سایر تولیدکنندگان چرم از واردات بی‌رویه کفش‌های چینی گلایه می‌کند و   می‌گوید :  مشخص نیست چه کسی کفش چینی با این فراوانی وارد می‌کند، مسئولان دولتی می‌گویند کفش‌های چینی از مبادی گمرکی وارد نشده است، اما در هر مغازه و فروشگاهی علنا کیف و کفش‌های چینی خرید و فروش می‌شود بدون اینکه مشکلی برای فروشنده‌ها به‌وجود بیاید.

موسوی نیز با بیان اینکه هم‌اکنون به‌دنبال حل مشکل واحدهای تولید چرم در همدان هستیم، می‌گوید: برای فعال شدن این واحدها و افزایش توانمندی‌های صادرات چرم همدان، به‌دنبال تزریق نقدینگی به این واحدها هستیم.

او نیز واردات کفش‌های چینی را از جمله مشکلات تولیدکنندگان چرم در همدان می‌داند و تصریح می‌کند: مسئولان باید برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشند و مانع از واردات کالاهای چینی به کشور شوند.

در همین حال هاشمی، آینده تولید چرم در همدان را درصورت حمایت‌های دولت عالی می‌داند، چرا که بازاریابی‌ها برای صادرات چرم به ترکیه به نتیجه دلخواه رسیده
 است.

وی می‌گوید: اگر دولت به موقع از فعالان صنعت چرم حمایت نکند، 3  کارخانه‌ای که فعال هستند نیز به‌زودی تعطیل می‌شوند. این در حالی است که رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن همدان بر فعال شدن تولیدکنندگان در این بخش تاکید می‌کند و می‌گوید: زمانی که تولیدکنندگان فعال نیستند و به سرمایه‌گذاری در صنعت چرم نمی‌پردازند مشخص است که بازار صادراتی خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 94387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز