جمعه ۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

صدف کوه‌کن: برای سلامتی شما چند نکته فراهم کرده‌ایم از لبخند زیبا با شکلات تا کاکائو و کشمش

لبخند زیبا با شکلات
دندان‌های سالم و سفید، علاوه بر حفظ سلامتی عمومی بدن باعث تداوم زیبایی چهره می‌شوند، چه کسی شک دارد که لبخند زیبا، ظاهر زیباتری به شما می‌دهد؟در حفظ سلامت دندان‌ها علاوه بر مراقبت‌های پزشکی و استفاده از لوازم جانبی نظیر مسواک، نخ دندان و ... پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، متشکل از مواد غذایی محافظت‌کننده از استخوان‌ها هم می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
ویتامین آ تا 5 سالگی
مصرف ویتامین A برای تکامل طبیعی استخوان‌ها و سلول‌های اپیتلیال تشکیل دهنده مینای دندان، نقش چشمگیری دارد و کامل بودن مینای دندان ممکن است مقدار کافی ویتامین A را در 5 سال اول عمرنشان بدهد. بد نیست بدانید ویتامین A به وفور در مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم وجود دارد: جگر- تخم‌مرغ- سبزی‌های برگ سبز تیره نظیر کاهو و اسفناج و میوه‌ها و سبزی‌های  زرد تا نارنجی مثل هویج، کدو، زردآلو، آلو و ... حاوی مقدار قابل توجهی از این ویتامین یا پیش‌ساز آن یعنی بتاکاروتن هستند.
یک پرتقال متوسط
اگر به میزان کافی از مواد غدایی حاوی ویتامین ث، در طول روز استفاده نشود، لثه‌ها ضعیف می‌‌شوند. این موضوع از دیرباز مورد توجه دانشمندان بوده و در تاریخ کشف ویتامین ث و درمان بیماری ملوانان (اسکوربوت) آمده است.در واقع پس از مصرف 70-60 گرم ویتامین ث (مقداری که در یک پرتقال متوسط وجود دارد) خونریزی لثه‌ها التیام می‌یابد و لثه‌ها از لحاظ بیولوژی به شکل سالم درمی‌آیند. پیام این آزمایش‌ها این است که برای داشتن لثه‌های سالم از میوه‌ها و سبزی‌های تازه که سرشار از ویتامین C هستند، استفاده کنید.
نمکدان‌ها را خالی کنید
جایگزینی نمک طعام مصرفی از انواع معمولی با انواع ید و فلوئور‌دار، امکان مبارزه با پوسیدگی دندان را به خوبی فراهم می‌کند. به همین دلیل مصرف آن برای کودکان (بویژه در سنین رویش دندان‌های دائمی) بسیار ضروری است. نکته اینجاست که توجه داشته باشید که این نمک‌ها را در اواخر پخت اضافه کنید.
کاکائو و کشمش
یافته‌های اخیر دانشمندان بر این نکته تأکید می‌کند که نه تنها مصرف کشمش موجب پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شود، بلکه به حفظ سلامت آنها نیز کمک خواهد کرد. از سوی دیگر دکتر بیگتون از انستیتو دندانپزشکی سنت توماس لندن معتقد است که ماده مؤثره در سبوس کاکائو در خمیر دندانها استفاده شود. البته فراموش نکنید که شکلات و کاکائو غذا نیست و نباید آن را به شکل مداوم مصرف کرد، زیرا مانع از مصرف دیگر گروه‌های غذایی می‌شود و همچنین رعایت مراقبت‌های دهانی پس از مصرف شکلات ضروری به نظر می‌سد.
کد خبر 9254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز