یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

مهدی ربوشه: مجید جلالی همواره مقابل تیم‌های بزرگ انگیزه خاصی دارد.

شاید این انگیزه از جایی شدت می‌گیرد که او در سال‌های اخیر هرگز نتوانسته است سرمربیگری تیم‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال را تجربه کند. جلالی تا پیش از شهرآورد شصت و هفتم تا یک قدمی نیمکت سرمربیگری پرسپولیس هم رسید اما همه چیز بر خلاف خواست او پیش رفت؛ انصاری‌فرد برکنار شد و کرانچار در سمت خود باقی ماند. حالا در هفته یازدهم از رقابت‌های لیگ برتر مجید جلالی روبه‌روی کرانچار قرار می‌گیرد.

گفت‌وگوی سرمربی فولاد با همشهری را می‌خوانید.

  • آقای جلالی، چرا همواره مقابل تیم‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال انگیزه بالایی دارید؟

ببینید، بهتر است این موضوع را عمیق‌تر نگاه کنیم. اغلب تیم‌هایی که در سال‌های اخیر در اختیار داشته‌ام تیم‌های متوسطی بوده‌اند. من این تیم‌ها را قدرتمند کرده‌ام. شخصیت بخشیدن به تیم‌های متوسط کار بسیار دشواری است. در واقع اصلی‌ترین هنر مربیگری همین‌جاست؛ اینکه بتوانید تیم را تحت تاثیر ایده‌های خودتان قرار دهید. در غیر این صورت تضاد میان آنچه در زمین بازی رخ می‌دهد و چیزی که در ذهن شما وجود دارد باعث خستگی می‌شود.

  • بیشتر توضیح می‌دهید؟

من معتقدم قهرمان شدن با تیم‌های بزرگ هنر است. اما هنر برتر این است که شما به عنوان یک مربی بتوانید با یک تیم متوسط، لیگ را تحت تاثیر قرار دهید. البته این کار پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. صباباتری را به یاد دارید؟ در رده دوازدهم یا سیزدهم جدول قرار داشت. در پایان همان فصل این تیم را به قهرمانی جام حذفی رساندم. البته من به تنهایی این کار را انجام ندادم. اما در استقلال اهواز هم سعی کردم همین شرایط را در تیمم به وجود بیاورم. در فولاد هم همین‌طور. تا جایی که ما سال گذشته سرنوشت قهرمانی لیگ برتر را تغییر دادیم و کاری کردیم که همه تیم‌ها به ما احترام بگذارند و به چشم یک تیم بزرگ به ما نگاه کنند.

  • اما بالاخره از انگیزه‌های شخصی‌تان نگفتید. چه اتفاقی برای خود شما رخ می‌دهد که در چنین بازی‌هایی با انگیزه‌ای مضاعف به دنبال شکست حریف هستید؟

فقط بازی‌کردن با تیم‌های بزرگ است که می‌تواند توانایی‌های ما را به جامعه فوتبال و مردم نشان دهد. خودتان که بهتر می‌دانید این بازی روی آنتن است. همه این بازی را نگاه می‌کنند. به همین خاطر من در آستانه چنین بازی‌هایی سعی می‌کنم بیشتر سکوت کنم و کمتر حرف بزنم. چون معتقدم رجزخوانی کاری از پیش نمی‌برد. کسب پیروزی مقابل  پرسپولیس و استقلال قواعد خاص خودش را دارد. اگر به حواشی بازی فکر کنم، هرگز نمی‌توانم موفق شوم.

  • زمانی شما مقابل مربیانی همچون دنیزلی و قطبی که به ترتیب سرمربیگری پرسپولیس را برعهده گرفتند انگیزه‌های فراوانی برای رسیدن به پیروزی داشتید. آیا این انگیزه همچنان به همان شدت در شما وجود دارد؟

قطعا همین‌طور است. البته من به کرانچار فکر نمی‌کنم. من پرسپولیس را نگاه می‌کنم. زمانی در تیم وحدت به بازیکنان می‌گفتم همه بازی‌ها 2 امتیاز دارد اما پیروزی مقابل پرسپولیس و استقلال ده‌ها امتیاز دارد. این بازی برای فولاد نیز همین شکل و شمایل را دارد. بردن پرسپولیس برای فولاد 10 امتیاز دارد.

  • آقای جلالی، اگر اتفاقات طبق دلخواه شما پیش می‌رفت، حالا شما روی نیمکت حریف خود نشسته بودید. دراین‌باره چه نظری دارید؟

شرایط برای این انتقال مهیا نشد. هرچند که من و انصاری‌فرد مذاکرات خوبی با هم داشتیم. همان روزی که با آقای دهکردی مذاکره داشتم با انصاری‌فرد هم مذاکراتی را پشت‌سر گذاشتم. انصاری‌فرد به من گفت بعد از شهرآورد شما می‌توانید سرمربی پرسپولیس شوید. خب کارکردن با پرسپولیس برای هر مربی جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

  • برای شما چه جذابیتی دارد؟

من با فولاد در نهایت روی بازی‌های لیگ تاثیرگذار خواهم بود اما با پرسپولیس می‌توان یک قاره را تحت تاثیر قرار داد. این جذابیت کمی نیست. هر مربی‌ای از آن استقبال می‌کند.

  • البته پرسپولیس معادلات دیگری هم دارد. شما اگر در پرسپولیس 2 هفته نتیجه نگیرید هیچکس از ایده‌های بلندمدتان  نمی‌پرسد. قبول دارید؟

بله. همین‌طور است. پرسپولیس وضعیت پایداری ندارد. به همین دلیل با خودم عهد بسته‌ام زمانی روی نیمکت این تیم بنشینم که از ثبات کاری در این تیم اطمینان حاصل کنم. اما در شرایط فعلی ممکن است هر هفته اتفاق تازه‌ای رخ بدهد.

  • شروط شما برای قبول سرمربیگری پرسپولیس چه بود؟

شرایط سختی داشتم. سه شرط مهم وجود داشت؛ اینکه تمریناتم بدون حضور تماشاگر برگزار شود. تیم امیدها را در اختیار داشته باشم و قرارداد 2 ساله با باشگاه نیز سومین شرط من بود.

  • بهتر نیست بگویید این شرایط برای سرمربی نشدن در پرسپولیس بود؟

(می‌خندد) به هر حال هر مربی سبک کاری خاص خودش را دارد.

  • آقای جلالی، در مورد فولاد به نتایج تازه‌ای رسیده‌اید؟

فولاد تیم خوبی است. بازیکنان خوبی هم دارد که می‌توانند به زودی شرایط را تغییر دهند. اما یک نکته مهم وجود دارد؛ فولادی که در ذهن من بود با تیمی که در حال حاضر می‌بینم خیلی متفاوت است.

  • می‌خواهید بگویید از اینکه به فولاد پیوستید پشیمان هستید؟

نه، پشیمان نیستم. اما اگر متوجه این تفاوت می‌شدم با احتیاط بیشتری به پیشنهاد باشگاه فولاد پاسخ می‌‌دادم.

  • احتیاط بیشتر را معنی می‌کنید؟

منظورم این است که چند هفته صبر می‌کردم. بازی‌های فولاد را با دقت بیشتری می‌دیدم و بعد در زمانی به این تیم می‌پیوستم که فرصت بیشتری برای تغییر شرایط فولاد داشته باشم؛ فرصت بیشتر برای برگزاری تمرینات سخت و فشرده.

  • این بازی را چطور  ارزیابی می‌کنید؟

آنها پیروزی پر گلی داشته‌اند. شاید حضور آقای کاشانی شوک خوبی برای آنها بوده است. اما من هم نشان داده‌ام که می‌توانم به پرسپولیس شوک وارد کنم.

  • با اطمینان خاصی سخن می‌گویید.

نه. منظورم این است که این توانایی در تیم ما وجود دارد که پرسپولیس را در خانه‌مان شکست دهیم. اما همیشه اتفاقات قرار نیست تکرار شود.

  • مثلا قرار نیست پرسپولیس را با 4 گل بدرقه کنید. درست است؟

بله، باید واقع‌بین باشیم. اما همین اندازه می‌گویم که این بازی می‌تواند شروع خوبی برای فولاد باشد. تیم ما می‌تواند از همین بازی مسیر پیشرفت خود را هموار کند.

  • آیا دوست داشتید در این بازی روی نیمکت پرسپولیس می‌نشستید؟

هر مربی‌ای دوست دارد روی نیمکت پرسپولیس بنشیند. اما در حال حاضر تمام تمرکزم روی بازی است. به حاشیه‌ها فکر نمی‌کنم. شاید خیلی‌ها بگویند شکست مربیان خارجی برای جلالی طعم خاصی دارد اما این دیدگاه من نیست. من تقابلی با هیچ مربی‌ای ندارم. اما سعی می‌کنم تیمم را طوری آماده کنم که پرسپولیس را شکست دهد.

  • آیا پرسپولیس را شکست می‌دهید؟

آنها همیشه تیم خطرناکی هستند. در لحظه می‌توانند نتیجه بازی را تغییر دهند اما من فقط
به شکست پرسپولیس فکر می‌کنم.

کد خبر 92534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز