سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

ساسان‌شادمان‌منفرد: بعضی‌ها (راستش حتی گروهی از خود ما ) فکر می‌کنند مدرسه فقط جای یاد گرفتن حساب و نوشتن دیکته است!

اما واقعیت چیز دیگری است. مدرسه محل فراگیری علم و دانش است و یاد گرفتن فرهنگ هم می‌تواند نوعی درس خواندن باشد. فراموش نکنیم که مدارس بهترین مکان برای آموزش به فرزندان‌مان به‌حساب می‌آیند و باید در این محیط نسل آینده را برای فردایی بهتر آموزش بدهیم.

خانه نخستین مکانی است که کودک در آن آموزش‌های لازم را از طریق پدر و مادر و هم‌چنین خواهر و برادر فرامی‌گیرد. در این بین آموزش‌هایی که والدین برای کودکان خود در نظر می‌گیرند از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. به‌‌خاطر دارم پدر و مادرم نه تنها خود به قوانین راهنمایی‌ورانندگی احترام می‌گذاشتند، بلکه به‌طور مرتب به من و خواهرم تاکید می‌کردند اگر قصد داریم با حداکثر ضریب ایمنی به مقصد خود برسیم، باید از قوانین ترافیکی پیروی کنیم.

قوانینی که مشخص کرده‌اند یک فرد، یک خودرو، یک دوچرخه و یک موتورسیکلت چگونه باید حریم و حق‌تقدم خود را بشناسند و با برقراری نظم از طریق همین قانون آمار حوادث را کاهش دهند. چه بسیار رانندگان و عابران پیاده‌ای که بی‌توجه به قوانین راهنمایی‌ورانندگی مدام درحال زیرپا گذاشتن قانون هستند و البته اگر از آن‌ها در این خصوص سوالی به‌عمل آید، دیگری را مقصر قلمداد کرده و آن‌ها را الگو قرار می‌دهند.

 به‌عنوان مثال همین حالا که در میدان هفت‌تیر یک پل‌عابر مکانیزه مدرن و شیک را برای عبور عابران از عرض بسیار طویل خیابان اختصاص داده، بازهم تعداد کسانی که به پل بی‌توجهی می‌کنند بسیار زیادند! از این مسایل گذشته به اعتقاد شما چه عاملی باعث چنین بی‌توجهی‌هایی می‌شود؟

پله نخست به خانواده بازمی‌گردد و پله دوم به مهدکودک ومدرسه اختصاص دارد (که دومین اجتماعی است که انسان‌ها به آن می‌پیوندند). در چنین مقاطعی است که می‌توان نکات اصولی درخصوص ترافیک را آموزش داد. امری که در بسیاری از کشورها جدی گرفته شده ،در برخی دیگر گام‌های نخست برداشته شده و برخی‌ها هم متاسفانه توجهی به آن نمی‌کنند.

بلژیکی‌ها تصادف نمی‌کنند

این کشور کوچک که در شمال اروپا واقع شده نظام آموزشی فوق‌العاده‌ای دارد. در کنار این موضوع بلژیکی‌ها هم بسیار کم تصادف می‌کنند و هم تلفات بسیار پایینی در بین کشورهای جهان دارند. طبق آمارهای ارایه شده، سالانه حدود 400نفر در این کشور براثر حوادث گوناگون رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که این در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود، چراکه مثلاً در کشوری مانند بلغارستان این رقم از مرز هزار نفر می‌گذرد.

 به‌طور کلی یکی از اهدافی که برای آموزش در این کشور درنظر گرفته شده، کمک به رشد شخصیتی کودک همزمان با ارج نهادن به هویّت او برای تشویق وی به مشارکت فعالانه در آموزش و ورود به اجتماع است. در این جمله بسیاری نکات نهفته شده که آموزش قوانین راهنمایی‌ورانندگی نیز در آن دیده می‌شود.

 آموزش ابتدایی در بلژیک برای کودکان 6 تا 12ساله است. این دوره آموزشی 6سال به‌طول می‌انجامد و به 3دوره 2ساله تقسیم شده است. برنامه‌های درسی مقطع ابتدایی شامل زبان فرانسه، نگارش، ریاضیات، تاریخ، علوم‌طبیعی، دین و اخلاق، تربیت‌بدنی، موسیقی، آموزش صنایع‌دستی و ایمنی و ترافیک است.

آموزش راهنمایی‌ورانندگی در مدارس آرژانتین

این کشور از نظر حوادث رانندگی یکی از وخیم‌ترین اوضاع را دارد. طبق آمار سال گذشته میلادی تنها در بوینوس‌آیرس در هر 32دقیقه یک تصادف خطرناک رانندگی ثبت می‌شده است.  و همه‌ساله در سطح این کشور بیش از 7هزار نفر کشته و 10میلیارد دلار خسارت به‌بار می‌آید و این امر مقامات دولتی آرژانتین را بر آن داشته برای بهبود این وضع تدابیر تازه‌ای بیاندیشند، اما تدابیر چه هستند؟

یکی از برنامه‌ها در این خصوص بحث فرهنگ‌سازی بود. در این راه مسئولان آرژانتینی دست به ابتکارات جالبی هم زدند. یکی از این راه‌ها القای غیرمستقیم مقررات تعبیه آن‌ها در اشعار و داستان‌های کودکانه و آموزش قوانین راهنمایی‌ورانندگی در کودکستان‌ها و مدارس ابتدایی بود.

اگرچه قانونی برای اجباری شدن آموزش مسایل مربوط به راهنمایی‌ورانندگی در مدارس تصویب نشده، اما در بسیاری از مدارس آرژانتین این دروس تدریس می‌شوند که نتایج مثبتی نیز از آن‌ها به‌دست آمده است. در عین حال دولت این کشور مراکز ویژه‌ای را در نقاط مختلف شهرهای آرژانتین ایجاد کرده که با سود جستن از  راهکارهای مختلف ازجمله نمایش فیلم، بازی‌های رایانه‌ای و مسابقه کودکانه برای شناخت علایم راهنمایی‌ورانندگی، این علایم و رعایت آن به کودکان آموزش داده می‌شوند.

آلمان؛ پارک آموزش ترافیک

در کشوری که نظم و انضباط حرف اول را می‌زند، برنامه‌های خاصی نیز برای آموزش دانش‌آموزان و کودکان درخصوص قوانین راهنمایی‌ورانندگی وجود دارد. در آلمان پلیس راهنمایی‌ورانندگی با فرستادن ماموران متخصص خود به دبستان‌ها دانش‌آموزان را با قوانین ترافیکی آشنا می‌کند.

در عین حال این ماموران اقدام به تشکیل پلیس راهنمایی برای دبستان کرده و از میان شاگردان ممتاز در این قسمت تعدادی را به‌عنوان پلیس‌یار انتخاب می‌کنند. آن‌ها در امور ترافیکی مدرسه خود که شامل خیابان‌های مشرف به مدرسه می‌شود، فعالیت می‌کنند. به‌دلیل آن‌که این افراد خودشان دانش‌آموز هستند، سایر  دانش‌آموزان بهتر و صمیمانه‌تر دستورات را اجرا می‌کنند که این موضوع باعث افزایش میل به اجرای دستور پلیس در روح آن‌ها می‌شود تا بعدها نیز از دستورات پلیس راهنمایی تبعیت کنند.

درواقع این خود نوعی آموزش برای پذیرفتن و تمکین کردن به قانون است. بد نیست بدانید ایده پارک آموزش ترافیک با استفاده از خودروهای کوچک اولین‌بار توسط یک فرد آلمانی به نام جاکا ناپاری ارایه شد. با تلاش وی نخستین پارک مجهز به چراغ راهنما و تابلوهای ترافیک و خط‌کشی معابر در سال1989 در هامبورگ آلمان افتتاح شد.

هندوستان؛ بوستان آموزش فرهنگ ترافیک

وضعیت رانندگی در این کشور نیز به‌هیچ عنوان خوب نیست. آمار تصادفات بسیار بالاست که همه‌ساله خسارات و تلفات سنگینی را برجا می‌گذارد. در عین حال مسئولان هندی برای کاهش این روند برنامه‌های بسیاری را درنظر گرفته‌اند که یکی از آن‌ها فرهنگ‌سازی و آموزش کودکان است.

به همین منظور پارک‌های ترافیک برای کودکان طراحی و ساخته شد تا آن‌ها از نخستین سنین زندگی کار آموزش قوانین ترافیکی را آغاز کنند. یکی از این مراکز، پارک ترافیک کودکان در شهر چندیگر است که حدود 5هکتار مساحت دارد. در این پارک علاوه بر درخت و سبزه‌زار، معابر ویژه نیز ساخته شده تا اصلی‌ترین ماموریت این بوستان به مرحله اجرا درآید.

پارک ترافیک کودکان هم‌چنین یک سالن همایش دارد که گنجایش آن 120نفر است. در این مکان آموزش رانندگی نیز در برنامه‌ها دیده می‌شود و همه‌روزه تعداد بسیار زیادی از کودکان در این پارک آموزش‌های جالبی درخصوص مسایل راهنمایی‌ورانندگی می‌بینند. تعدادی از مدارس نیز فوق‌برنامه‌های خود را به این بوستان اختصاص می‌دهند و دانش‌آموزان را در ساعات درسی برای آشناسازی با فرهنگ ترافیک به این پارک می‌آورند.

همشهری مسافر

کد خبر 92491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز