پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شین‌هوا (Xinhua) آژانس مطبوعاتی رسمی دولت جمهوری خلق چین و بزرگترین مرکز جمع آوری اطلاعات و کنفرانس‌های مطبوعاتی در چین است

جمهوری خلق چین دارای دو خبرگزاری است:

خبرگزاری شین‌هوا 新华通讯社: Xinhua News Agency

و سرویس خبری چین.

خبرگزاری شین‌هوا در مقایسه با خبر گزاری رویترز که پرسنلی 1300 نفری دارد،با پرسنلی بیش از 10000 نفر در  31 دفتر داخلی و 107 دفتر بین‌المللی خود – به ازای هر استان یک دفتر بعلاوه یک دفتر نظامی - به گردآوری و پخش اطلاعات می‌پردازد.

علاوه بر خبرگزاری، شین‌هوا موسسه‌ای انتشاراتی است که بیست روزنامه و دوازده مجله  را با تیراژی بالغ بر 10 میلیون نسخه نیز به چاپ می‌رساند. شین هوا دیلی تلگراف روزنامه متعلق به این خبرگزاری است. خبرگزاری شین هوا همچنین بزرگترین آرشیو عکس را با مجموعه‌ای تاریخی از 2 میلیون تصویر گردهم آورده است.

پکن بودجه اختصاصی خود به خبرگزاری‌ها را به طور میانگین 7% کاهش داده است. در حال حاضر 40% هزینه‌های شین‌هوا از بودجه دولتی تامین میشود.

شین‌هوا با نام خبرگزاری چین قرمز (Red China News Agency) در سال 1931 شروع به کار کرد و در سال 1937 به نام فعلی خود تغییر تام داد. از سال 1944 انتشار اخبار به زبان انگلیسی را آغاز کرد. و در سال  1947 اولین شعبه خارجی خود را در لندن ایجاد کرد.

با روی کار آمدن کمونیست‌ها در چین، نماینده حزب کمونیست در کشور‌هایی بوده است که کشورش نماینده دیپلماتیک نداشته به همین جهت به عنوان  چشم و زبان حزب کمونیست توصیف میشده است. 

دفتر مرکزی این خبرگزاری در پکن واقع شده است و در مصر، ماکااو و هنگ کنک  شعبه‌های منطقه‌ای دارد.

این خبرگزاری  اخبار را به چند  زبان رسمی دنیا از جمله چینی، انگلیسی، اسپانیایی، روسی، فرانسوی و عربی به همراه عکس منتشر می‌کند.

این خبرگزاری با بیش از 100 خبرگزاری جهان قراداد مبادله خبری -  فنی دارد و قرار داد این خبرگزاری معتبر جهان با خبرگزاری مهر از جمهوری اسلامی ایران نیز یکشنبه آینده طی مراسمی به امضای مدیران این دو خبرگزاری خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 92360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز