شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

حجت پیری: مرتضی آقاتهرانی استاد اخلاق است. او به عنوان روحانی که مورد توجه جدی دولت است تاثیر خاصی در اخلاق سیاسی قوه اجرائیه دارد

خبرنگار ما در باره تقوا سیاسی و رابطه دیانت با سیاست که از شماره گذشته همشهری جمعه به عنوان یک سوژه مورد توجه جامعه امروز که با تاکید چندباره رهبر معظم انقلاب همراه بوده‌است صفحه‌ای ثابت را به خود اختصاص داده است با وی گفتگویی انجام داده.
برخی هستند که سیاست را از دیانت جدا می کنند.

از نظر عملی  بسیاری از رفتارهای ما مشکل دارد. برای مثال هدف کسانی که در کار اقتصادی هستند فقط پول در آوردن است و به این مسئله توجه ندارند که دین اسلام مکتبی جامع و کامل است که برای همه امور انسانها دستور و برنامه دارد.

آقا تهرانی سیاست را نیز به مثابه دیگر امور دانست و تاکید کرد:عده‌ای که سکولار هستند دین را مختص به امور شخصی می‌دانند.آنها دین را منحصر به نماز و روزه کرده و از این بابت هم سیاست را در حیطه فعالیت سیاسیون تعریف می‌کنند که هر امری را برای پیشبرد اهداف قدرت طلبانه مجاز می‌دانند.  

وی تاکید کرد: این گونه برداشت ها مسلمانی نبوده و به واقع اسلام یک دین جامع و کاملی است که بر تمام شریان‌های حیات مادی و معنوی انسان تاثیر میگذارد.لذا اگر در جامعه اسلامی کسی بخواهد سیاستمدار باشد باید به اسلام و دستورات آن توجه کند .در این رهگذر سیاستمداران میتوانند بی‌تقوایی پیشه کنند ولی باید پاسخوی بی‌تقوایی خود در نزد خدا و ملت مسلمان باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:اسلام برای همه ابعاد وجودی انسان دارای دستورات خاص اخلاقی است و بنده ادعا می‌کنم که اسلام برای هر قسمت از چهارده بعد بشری انسان دستوری داشته و بدان توجه کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که تقوای سیاسی یک فرد چگونه شناخته می‌شود و آیا اگر افراد در برخی امور غیردینی پرهیز داشته باشند متقی محسوب می‌شوند گفت: تقوا صرفا به معنی پرهیز‌گاری نیست برخی فکر می‌کنند اگر از برخی امور پرهیز کنند باتقوا می‌شوند.مثلا وقتی یک موضوع سیاسی پیش می‌آید چیزی نگفته و اظهار نظر نکنم این می‌شود تقوی .

خیر این‌ گونه نیست تقوا یعنی ترمز داشتن، ایستادن به جا و حرکت در موقع لازم.گاهی لازم است سکوت کنیم ،بعضی مواقع باید فریاد بزنیم ،در شرایطی حتی باید شمشیر کشید.

حجت الاسلام آقا تهرانی افزود: مگر امام علی (ع) اینگونه نبود.گاهی صلح می‌کردند ،زمانی فریاد می‌زدند و بعضی اوقات هم دست بر سر افراد
 می‌کشیدند.رفتار متقی در همه شرایط یکسان نیست.وی تاکید کرد:اگر تقوا باشد و رفتارها بر مبنای اسلامی صورت بگیرد آنوقت اقتصادمان، زندگیمان اخلاقمان و ....متقیانه می شود.

این استاد اخلاق اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبر نگار ما مبنی براینکه امروزه حد و مرز اخلاق و تقوای سیا سی توسط چه معیاری تعیین می‌شود، گفت: برای مرز بندی کردن تقوا ما چند اصل داریم که با آن مورد بازشناسی قرار می‌دهیم. یکی از آنها قرآن است که بطور روشن بسیاری از مسائل را بیان کرده است.

دوم سنت است که شامل گفتار و بیانات ، اعمال و رفتار و همچنین تقریرات پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) است. تقریرات به این معنا که کسی در مقابل چشم آنها دست به اقدامی زده و آنها آن را رد نکرده باشند. سومین عامل هم عقل است. عقل حکم به کلیات مسائل می‌کند و قرآن و سنت وارد جزئیات می‌شوند.

آقا تهرانی افزود: وقتی گفته می‌شود در سیاست میزان نظر ولی فقیه است یعنی این که عقل ، قران و سنت بر این حکم کرده‌است. عقل کلیت این را اثبات کرده است که یک نفر همواره برای ایجاد نظم و نظام باید حاکم باشد.حال این که آن یک نفر چه کسی باشد باید به منابع دینی مراجعه کرد.در زمان حضور رسول و ائمه آن کس باید خود معصوم باشد ولی در زمان غیبت امام معصوم بنا بر همین قرآن و سنت و عقل باید ولی فقیه باشد.

وی تاکید کرد:این در بیانات امام صادق (ع) بارها تکرار شده که خود ایشان نیز به نقل از قرآن که می‌فرماید ما باید کافر به طاغوت باشیم و مولفه‌های حکومت طاغوتی را بیان می‌کند .ایشان حکومت الهی را حکومت ولی فقیه بیان کرده یا ولایت مطلقه امام معصوم و یا در زمان ولایت فقیه .

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که تقدم در مسائل روز با کدام است گفت: در حقیقت حاکمیت ولایت فقیه هم ناشی از قرآن است و اگر کسی بخواهد از قرآن سو استفاده کرده و چیز دیگری را القا کند در مقابلش می‌ایستیم .

حجت الاسلام آقا تهرانی در باره مدارا به عنوان یک مقوله اخلاقی گفت:مدارا در اسلام خیلی مورد تاکید بوده ولی به طبع جایگاه خود را دارد. یعنی این طور نیست که همیشه با همه و در هر موقعیت مدارا کنیم.آیا شما یک زمان با کسی که اسلحه به دست گرفته و قصد نابودی شما و ناموستان را دارد رافت می کنید.

با اغتشاشگرانی که آلت دست بیگانه هستند و خطشان جدای از برخی افراد داخلی است نباید مدارا داشت.سخن من در باره کسی نیست که اشتباهی کرده و به معاندین پیوسته و بعد هم آگاه شده بلکه آن کسی است که عامدا ضربه‌زده ،جاسوس است و یا وابسته به دشمن و قصد براندازی اصل نظام را دارد.اینها را باید با دقت مورد توجه قرار داد که از کجا تا کجا مداراست و با چه گروهی باید رافت داشت.

وی افزود : بله دانا کردن عده ای نا آگاه با زدن و بستن و زندان کردن تحقق پیدا نمی کند و باید با آنها نشست و برادرانه صحبت کرد اما وقتی عده‌ای دست به شرارت‌هایی می‌زنند که نشان از پیاده کردن اهداف دشمن دارد رافت معنا ندارد.

وی در خصوص دستور مقام معظم رهبری مبنی بر مدارای حداکثری و دفع حداقلی نیز گفت:بله این مهم است با این کار درواقع آتش خاموش می‌شود. وقتی حادثه‌ای در جریان بوده و در گوشه ای آتش روشن شده معقول نیست که بر آن آتش بنزین بریزیم . وی با تاکید بر اینکه وقتی مردم به صحنه بیایند تفکیک حق و باطل سخت می‌شود گفت:وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند که مدارا حداکثری باشد برای این است که فعلا آتش فتنه خاموش شود تا به طور دقیق اینها را از هم بازشناسیم.

وی در ادامه خویشتنداری برنده هر رقابتی را خصلت مردانه برشمرد و گفت:وقتی دو نفر کشتی گیر با هم گلاویز شده و یکی دیگری را به زمین می‌زند که دیگر خاک مالش نمی‌کند . هر دو بلند شده و مردانه دست می‌دهند و هر کدام می‌رود دنبال کار خودش.اگر بنا باشد که کینه توزی ادامه پیدا کند خلاف اخلاق اسلامی است.

آقا تهرانی در پایان به همه سیاسیون و دولتمردان توصیه کرد که همه مراعات اخلاق اسلامی را کرده و هر حرفی را نزنند واز تسویه حساب با یکدیگر بپرهیزند.دود این گونه بی تقوایی‌ها به چشم نظام رفته و دشمنان را شاد می‌کند. گذشت در این مواقع بهترین راه است.

همشهری جمعه 

کد خبر 92359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز