مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

درگیری با عناصر محیطی شهر، یکی از پیامدهای زندگی شهروندی است که خواه ناخواه تأثیر بسزایی در روحیه و سلامت افراد دارد و توجه به آن از لوازم مدیریت شهری به شمار می‌آید

 شاید قرار گرفتن این مسئله در فهرست اولویت‌های شهرداری‌ها، متأثر از جان‌سپاری معماری سنتی در کلانشهرها و خلأ ایجاد‌شده به خاطر ساخت و سازهای بی‌رویه و ناهمگون دوره مدرنیته باشد، شاید هم نتیجه عملی‌تر شدن نگاه مدیران شهری. در هر صورت، امروزه این موضوع به اثبات رسیده که زیباسازی شهر و عناصر آن از قبیل چهره، نما، ساخت و سازها و در مجموع، مبلمان شهری بر سلامت جسمی و روانی شهروندان تأثیرگذار است و باید با دقت و وسواس ویژه‌ای با آن برخورد شود.

 گستردگی سریع و بی‌رویه شهرها، افزایش جمعیت، انجام پروژه‌ها بدون زیربنای علمی و پژوهشی، نبود نگاه کارشناسانه در شهرداری‌ها، مدیریت‌های چندگانه و غیرمتمرکز در شهر و برخورد سلیقه‌ای در امور مربوط به طراحی مبلمان و المان‌های شهری، مولود نامبارکی به نام «اغتشاشات بصری و محیطی» را در شهرهایی مثل تهران ایجاد کرده که چاره‌ای جز اصلاح تدریجی و البته زیربنایی آن نیست.

این مشکل امروزه در اکثر مناطق تهران مشاهده می‌شود و هر چند که در این میان می‌توان برخی مناطق مثل منطقه 8 و 22 را که با اذعان کارشناسان طبق اصول شهرسازی ساخته شده‌اند تا حدودی از این قاعده مستثنا کرد. در این زمینه شهرداری تهران مدتی است در کنار نظارت بیشتر بر ساخت و سازها، بهره‌گیری از کارشناسان رشته‌های زیبایی‌شناسی، هنر و گرافیک را در طراحی المان‌ها، نمادها و مبلمان شهری در دستور کار خود قرار داده و در این حوزه پیشرفت‌های قابل قبولی داشته است. 

 در این راستا، اقدام ارزشمند اداره زیباسازی منطقه‌مان در خصوص نورپردازی، نقاشی‌های دیواری و نصب تندیس‌های جدید با طراحی‌های ویژه قابل تقدیر و تشکر است؛ اقدامی که چهره یکنواخت و خشک برخی محله‌ها و بوستان‌های منطقه را دگرگون ساخته و باعث جذابیت بیشتر این اماکن شده است. امیدواریم این اقدام ارزشمند که حاصل تنیدگی حوزه پژوهش و اجرا در بدنه مدیریت شهری است، به درستی و با همین دقت و نظارت ادامه یابد و مانند برخی پروژه‌ها و حرکت‌های مهم که در میانه‌راه به خاطر سراسیمگی و معطوف شدن توجه به کارهای زودبازده در معرض آفت کمیت‌زدگی قرار گرفت، دچار این آسیب نشود.

 محمدرضا سالاریان‌ـ دبیر

همشهری محله - 15

کد خبر 92305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز