مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

احسان پیربرناش: نمی‌خواهیم مثل این تبلیغ‌های تلویزیونی شعار بدهیم که‌: «دیگر نگران چاقی خود نباشید»

یا این‌که: «با ما به وزن و قد مورد‌علاقه خود بیاندیشید»! اتفاقاً خیلی نگران باشید، خیلی هم حواس‌تان به خورد‌ و ‌خوراک‌تان باشد، اما پس از صرف ‌نگرانی، گزارشی بخوانید از آخرین اخبار پیرامون تاسیس باشگاه چاق‌ها !

برای رسیدن به اندامی متناسب، هر کدام از ما راه‌های مختلفی را امتحان کرده‌ایم؛ از شرکت در باشگاه‌های بدن‌سازی و آیروبیک گرفته تا ‌رژیم‌های طاقت‌فرسای غذایی و مصرف انواع و اقسام پودرهای چاقی و لاغری، همگی حکایت از نارضایتی ما از اندم‌مان دارد.

 توصیه‌ای که برای مصرف این داروها معمولا به ما می‌شود، نه توصیه پزشک به بیمار که سفارش یک دوست برای رفع تکلیف و یا از سر دلسوزی است و برای ما که به‌دنبال آسان‌ترین شیوه برای درمان به‌جای اصولی‌ترین آن هستیم، همین سفارش دلسوزانه دوستان کفایت می‌کند تا خود را ناگهان قرص و لیوان آب به دست بیابیم!

راستش را بخواهید برای خودمان هم جای سوال بود که اندام متناسب ما چه ربطی به شهرداری دارد، اما حالا که اصرار دارند به ما برای رسیدن به اندامی استاندارد کمک کنند، حرفی نیست؛ می‌پذیریم!

 باشگاه چاق‌ها؛ فعلا 4‌منطقه

باشگاه ‌چاق‌ها ابتدا تنها در ‌4منطقه از شهر تهران و‌ با تعداد بسیار ‌محدودی شروع به‌کار‌ خواهد کرد. این‌ تعداد محدود بین 100 تا 200‌نفر خواهند بود که زیر نظر‌ یک تیم علمی بسیار‌‌قوی فعالیت خود ‌را آغاز خواهند کرد ‌تا لاغر شدن به شیوه‌ای مدرن را تجربه ‌کنند. پس از شروع به‌کار و رفع کاستی‌های پیش‌بینی نشده، در مناطق مختلف شاهد تاسیس باشگاه چاق‌ها خواهیم‌بود.

 تخصصی کردن معضل چاقی

در این کار گروهی افراد با قابلیت‌ها و تخصص‌های گوناگون حضور خواهند‌داشت تا با انجام تست‌های مختلف، علت چاقی را بیابند. در جمع این هیات علمی می‌توان به حضور متخصص غدد، روان‌شناس، متخصص تغذیه، پزشک عمومی، متخصص طب ورزشی، بیماری‌های متداول و... اشاره کرد که بیماران را در یافتن علت چاقی و درمان آن راهنمایی خواهند‌کرد.
 به‌نام چاق‌ها، به‌ کام لاغرها!

پس ‌از انجام تست‌های ‌اولیه، اطلاعات مربوط ‌به افراد در غالب شناسنامه‌ای تهیه و ‌چاق‌ها تحت مانیتور ‌قرار می‌گیرند. هیات‌علمی ناظر در این باشگاه، شاخص‌‌DNA ‌را برای دسته‌بندی و تقسیم بیماران در‌نظر گرفته است تا آن‌ها به‌مدت ‌6ماه تا یک‌سال میهمان باشگاه چاق‌ها و تحت‌نظر باشند.

 هیات‌علمی این باشگاه ادعا می‌کنند که با مرخص شدن بیماران اولیه، شاهد هجوم افراد چاق به این باشگاه خواهیم‌بود؛ البته این موسسه فقط نام باشگاه چاق‌ها را یدک می‌کشد، چون برای افرادی که با معضل لاغری روبه‌رو هستند نیز تدابیر خاصی برای رسیدن به تناسب اندام در‌نظر گرفته شده است!

 اهداف باشگاه چاق‌ها

هدف از اجرای چنین طرحی استاندارد‌سازی افراد ‌با تکیه بر فرهنگ‌‌سازی و آموزش دستورات‌ ‌علمی برای مبارزه با بیماری چاقی و اضافه ‌وزن است. به گفته دکتر گلمکانی،مشاور امور سلامت شهردار پایتخت و سرپرست این ‌تیم علمی، باشگاه مرکزی خواهد‌شد برای تولید دستورات علمی و استاندارد‌سازی.

این باشگاه هم‌چنین تلاش خواهد‌کرد تا با اجرای برنامه‌های علمی مناسب، با تبلیغات سوء، مقابله کرده و اثرات منفی شیوه‌های مختلف را پس از بررسی اعلام کند. هدف نهایی این تیم علمی، ترویج فرهنگ پیشگیری از چاقی است. به‌همین‌منظور در این باشگاه برای افرادی که چاق نیستند نیز برنامه‌ریزی خواهد‌شد که هیچ‌وقت چاق نشوند!

 موسسات همکار در این پروژه

در این آشفته‌بازار تبلیغ‌های ماهواره‌ای و رسانه‌ای که به گفته دکتر گلمکانی بیشتر آن‌ها دستگاه‌های غیر‌مجاز را برای مبارزه با چاقی ‌در‌نظر گرفته‌اند، این تیم علمی با کمک گرفتن از مرکز تحقیقات چاقی در دانشگاه شهید‌بهشتی و هم‌چنین موسسه تغذیه و سلامت و با کمک سازمان ورزش شهرداری و همه مراکز علمی صاحب‌نظر در این امر قصد ورودی کارشناسانه دارند تا بتوانند نیازهای مختلف را شناسایی کرده و با توانمند کردن افراد، آن‌ها را رو‌در‌روی چاقی‌شان قرار دهند.

 آیروبیک و ورزش‌‌های هوازی

وقتی صحبت از تناسب‌‌اندام به میان می‌آید، ناخودآگاه ابتدا ورزش و تحرک در ذهن‌مان نقش می‌بندد. آیا در این باشگاه خبری از این قبیل تحرکات خواهد‌بود؟ دکتر گلمکانی پاسخ می‌دهد:

ما در این باشگاه از تمامی ظرفیت‌های لازم استفاده خواهیم کرد؛ از بحث رفتاری در روان‌شناسی گرفته تا بحث تغذیه و فعالیت‌های فیزیکی. یک‌سری از افراد در انجام فعالیت‌های فیزیکی مشکل دارند، پس این‌ها باید وقت بیشتری بگذارند تا مشکل خود را با انجام فعالیت‌هایی چون آیروبیک و ورزش‌های هوازی حل کنند.

 ثبت‌نام از آبان‌ماه

پس از اتمام مراحل ‌مطالعاتی مسئولان این پروژه در تلاشند تا از ابتدای آبان‌ماه برای عضوگیری اقدام و فعالیت‌های این باشگاه را رسما آغاز کنند. تولید و توزیع پکیج‌های جامع و استاندارد برای شهروندان برای مقابله با اضافه وزن، جلوگیری و مبارزه با تبلیغات سوء، تشویق بخش خصوصی برای ورود به این مساله و صادرات این علم به سایر شهرهای ‌کشورمان از دیگر برنامه‌های این باشگاه در آینده‌ای نه‌چندان دور محسوب می‌شود. یکی از هدف‌های این باشگاه، ایجاد محیطی انگیزشی برای خانواده‌هاست.

 ایجاد انگیزه با مسابقه و جایزه

مسئولان این باشگاه قصد دارند با برگزاری جشنواره سالیانه و اهدای جوایز توسط شهردار به نفراتی که بیشترین پیشرفت را داشته‌اند به‌نوعی برای شرکت‌کنندگان ایجاد انگیزه کنند. از دیگر برنامه‌های انگیزشی این باشگاه برای رقابتی کردن مبارزه با لاغری می‌توان به برگزاری مسابقات مختلف بین باشگاه‌های چاقی اشاره کرد.

 همه این تلاش‌ها برای نهادینه کردن فرهنگ برخورد با چاقی در خانواده‌ها و ایجاد یک جامعه نسبتا استاندارد است که این بار با تکیه بر باورهای ایرانی در کشورمان اجرا خواهد‌شد.

 معیارهای انتخاب ‌مناطق

انجام مطالعه برای انتخاب مناطق مستعد هنوز ادامه دارد و فعلا مشخص نشده است که کدام مناطق برای تاسیس اولین باشگاه‌ها شانس بیشتری دارند. دسترسی به ابزار اولیه مثل ساختمان باشگاه و بررسی مخاطب منطقه، از جمله مواردی است که نتایج آن، مناطق منتخب را تعیین خواهد کرد.

 هزینه؛ رایگان ‌یا در حد رایگان!

در این پروژه ‌سعی شده است تا جایی که امکان ‌دارد از ظرفیت‌های شهرداری استفاده ‌شود. به‌همین‌منظور ثبت‌نام در این ‌باشگاه‌ها یا به صورت رایگان صورت می‌گیرد یا با حداقل قیمت! حتی  این احتمال وجود دارد که مبلغ بسیار اندکی برای ویزیت پزشکان دریافت شود یا همین هم دریافت نشود!

همشهری زندگی

کد خبر 92234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز