همشهری آنلاین: به مناسبت پنجمین سالگرد رحلت حضرت آیت‌الله مروارید، بخشی از خاطرات دیدارهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ایشان منتشر می‌شود.

این دیدارهای خصوصی، به پیشنهاد آیت‌الله مروارید و با اشتیاق متقابل دو طرف، اغلب در محل اقامت رهبر معظم انقلاب در مشهد و گاهی در حرم مطهر رضوی یا منزل مرحوم میرزا در فضایی صمیمی برگزار می‌شد...

رهبری ایشان مایه اطمینان است

 حجت‌الإسلام مجتبی الهی خراسانی* / رهبر انقلاب به عنوان مجتهدی صاحب ‌نظر و چهره‌ای شناخته شده در حوزه‌های علمیه، همواره روابطی گرم و صمیمی با حوزویان سراسر کشور و به ‌ویژه مراجع تقلید و آیات عظام داشته و دارند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مدظله العالی) در این میان روابط نزدیک ایشان با علمای برجسته‌ی مشهد مقدس، به واسطه‌ی سال‌ها اقامت و تحصیل و تدریس ایشان در این شهر، نمودی بیشتر دارد.

به مناسبت پنجمین سالگرد رحلت عالم وارسته‌ی خراسان، حضرت آیت‌الله مروارید، دیگران بخشی از خاطرات دیدارهای حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای با ایشان را به روایت حجت‌الإسلام مجتبی الهی خراسانی از نوادگان مرحوم میرزا منتشر می‌کند.

این دیدارهای خصوصی، به پیشنهاد آیت‌الله مروارید و با اشتیاق متقابل دو طرف، اغلب در محل اقامت رهبر معظم انقلاب در مشهد و گاهی در حرم مطهر رضوی یا منزل مرحوم میرزا در فضایی صمیمی برگزار می‌شد و اغلب اوقات به ذکر خاطرات و حکایات و گاه مباحثات علمی می‌گذشت.

رهبر انقلاب نیز در هر ملاقات ضمن اظهار خوشوقتی از دیدن ایشان و اشتیاق به شنیدن سخنان ارزنده‌شان، اظهار می‌داشتند: من واقعاً از این که شما با این سن و ضعف قوا، اظهار لطف می‌کنید، شرمنده و متأثر می‌شوم اما آن فقید سعید باز هم این ملاقات‌ها را استمرار داد...*

قیاس به نفس می‌فرمایید!

در یکی از دیدارهای خصوصی مرحوم آیت‌الله مروارید با رهبر معظم انقلاب، به حضرت آقا عرض کردم: بنده برای انتخاب رشته‌ی تخصصی حوزویان، بهترین راهنما و مشاور را جناب‌عالی می‌دانم؛ چون علاوه بر توجه و دقت وافر به تخصص‌های مختلف، اشراف شما در جایگاه رهبری بر نیازهای جوامع اسلامی، از همه بالاتر و فصل الخطاب است.

از طرفی جناب‌عالی در سخنرانی‌های مختلف، طلاب و فضلا را متوجه اولویت‌های علمی حوزه کرده‌اید؛ و بر اساس بررسی بنده، روی کلام و دفع شبهات کلامی، فقه و پاسخ به نیازهای حکومت اسلامی، و تبلیغ و تربیت دینی جامعه تأکید فرموده‌اید. برای بنده و طلاب دیگری که درصدد انتخاب رشته‌ی تخصصی هستند، کدام‌یک را اولویت نخست می‌دانید؟ و ادامه دادم: بنده می‌خواهم تکلیف خودم روشن شود؛ اگر پاسخ شما نباید طرح عمومی شود، جای دیگری نقل نمی‌کنم.

ایشان ضمن توضیح دلایل اهمیت هریک، هر سه را در یک رتبه تبیین فرمودند و سفارش کردند: میان این سه، استعداد و علاقه‌ی طلبه ملاک قرار گیرد و بس.
مرحوم میرزا همان‌طور که سرشان را پایین انداخته بودند، فرمودند: چه اشکالی دارد امثال ایشان که استعداد خوبی دارند، در هر دو رشته‌ی فقه و کلام کار کنند و تبلیغ را هم رها نکنند؟!

  از راست: حجت‌الإسلام مهدی غفاری(داماد آیت‌الله مروارید)، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، آیت‌الله مروارید، حجت‌الإسلام و المسلمین علی مروارید(فرزند آیت‌الله مروارید)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌الإسلام و المسلمین علی‌اکبر الهی خراسانی(داماد آیت‌الله مروارید)

خانه پدری آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد

آقا بلافاصله و با لبخند فرمودند: جناب‌عالی قیاس به نفس می‌فرمایید! چنین همت و برکتی فقط در امثال جناب‌عالی پیدا می‌شود که بین فقه و کلام و حدیث جمع کرده‌اید اما بین طلبه‌های کنونی، آن‌هم با این گرفتاری‌های مختلف و گاهی هم اتلاف وقت‌ها، چنین چیزی پیدا نمی‌شود. همان گذشته هم افراد کمی مثل حضرت‌عالی موفق به جمع بین چند رشته شده‌اند و غالباً در یک رشته بیشتر تخصص پیدا نمی‌کردند!

رهبری ایشان مایه اطمینان است

در اوائل دوران رهبری، مرحوم آیت‌الله مروارید یک‌بار به من فرمودند: برای آقای خامنه‌ای نگرانم؛ احتمال می‌دهم برای ایشان شرایط سختی پیش آمده باشد. عرض کردم: با توجه به مسؤولیت سنگین رهبری، ایشان همیشه گرفتاری و سختی دارند؛ چیز جدیدی نیست.
فرمودند: نه، چون هروقت ما همدیگر را می‌بینیم، ایشان مطابق معمول هنگام جداشدن، التماس دعا می‌گویند اما این دفعه موقع جداشدن آهسته کنار گوشم گفتند: اُذکرنی عند ربّک. (کلام یوسف صدیق به هنگام آزادی زندانی هم‌بندش) ایشان آدم ظریفی است، معلوم است مشکل حادی پیش آمده که این طور بیان می‌کنند.

جالب این‌که پس از رحلت حضرت امام، آیت‌‌الله مروارید نیز مانند بسیاری دیگر از بزرگان، نگران سامان امور کشور و اداره‌ی نظام بودند. اما پس از شنیدن خبر انتخاب آیت‌‌الله خامنه‌ای به رهبری، ابراز خوش‌وقتی نموده، رهبری فردی خوش‌فکر مانند ایشان را مایه‌ی اطمینان دانسته و می‌فرمود: من ایشان را از نوجوانی می‌شناسم. پدر ایشان با ما رفت و آمد داشت. خود ایشان هم طلبه‌ای مستعد و فاضل بود. من در ایام ریاست‌جمهوری ایشان نیز به ایشان علاقمند بودم.

سند: آقای مروارید!

خطیب فاضل حجت‌الإسلام و المسلمین راشد یزدی در سخنرانی مراسم هفتم مرحوم آقا در مسجد جامع گوهرشاد که توسط آیت‌الله واعظ طبسی نماینده‌ی محترم ولی فقیه در استان خراسان برگزار شده بود، فرمودند: مرحوم آیت‌الله مروارید دعای کوتاهی را در محضر رهبر معظم انقلاب مطرح نمودند. بنده فرصت را مغتنم شمردم و آن را یادداشت کردم. سپس به مرحوم آقا عرض کردم: مأخذش را هم بفرمایید بنویسم! رهبر معظم انقلاب بلافاصله فرمودند: ایشان خودشان سند هستند؛ بنویسید سند: آقای مروارید!

هر روز به یاد ایشان توسلی دارم

دو ماه پس از فوت مرحوم آقا، حضرت آقا در یکی از تماس‌های تلفنی با حجت‌الإسلام و المسلمین علی‌اکبر الهی خراسانی- داماد آیت‌الله مروارید- فرمودند: من از زمان فوت ایشان، هر روز برای ایشان توسل خاصی دارم! جالب این‌که شش ماه بعد هم که اعضای خاندان مروارید برای تشکر از ایشان خدمت آقا رسیدند باز همین را تکرار فرمودند.

* معاون آموزشی دفتر تبلیغات خراسان رضوی و از نوادگان آیت‌الله مروارید
* نگاه کنید به کتاب مروارید علم و عمل؛ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

کد خبر 92217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز