جمعه ۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

دنیای ناشناخته اقیانوس‌ها نه تنها به خودی خود جالب است، بلکه منبع بزرگی از مواد مختلف برای ساختن داروهای جدید برای بیماری‌های متفاوت نیز هست.

امروز دانشمندان از موجودات موجود در عمق کم این اقیانوس‌ها، برای ساختن داروهایی برای درمان تورم‌های ویروسی استفاده می‌کنند. از این گذشته، پروتیین چسبناک سبز رنگ ماهی‌های ژله‌ای نیز در علم ژنتیک بسیار قابل استفاده بوده‌اند.

موسسه اقیانوس‌شناسی فورت‌پیرس در فلوریدا در تحقیقات وسیعی در اعماق دریاها، تاکنون بیش از 100نوع ترکیب مفید برای داروسازی یافته‌است. مهم‌ترین این ترکیبات، ترکیبی از یک اسفنج موجود در کف دریا به نام «دیسکودرمولاید» بوده است که در حال حاضر، مراحل آزمایش بالینی را می‌گذراند. دانشمندان احتمال می‌دهند که این موجود در درمان سرطان لوزالمعده موثر خواهد بود.

«امی رایت» رییس پروژه زیست‌پزشکی هاربر، می‌گوید: «ترکیباتی مانند دیسکودرمولاید خبر از پتانسیل بالای موجودات زیردریایی در تولید دارو می‌دهند.»

گروهی از محققان نیز در حال حاضر روی نوعی خیزران مرجانی موجود در ته اقیانوس مطالعه می‌کنند و احتمال می‌دهند که بتوان از این خیزران مرجانی به عنوان جانشین استخوان استفاده کرد.

امروز بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب نیز دارای ماده خاصی هستند که از آنزیم‌های نوعی باکتری که از دریچه‌های اقیانوسی گرفته شده است، ساخته شده و گفته می‌شود که مقاومت بالایی در برابر اشعه‌های ماورای بنفش خورشید (UVR) در روزهای بسیار گرم دارد. 

 برخی موجودات دریایی مصارف صنعتی نیز دارند. امروزه از آنزیم‌های نوعی باکتری در دریچه‌های اقیانوسی، DNAای ساخته می‌شود که در گرما از بین نمی‌رود. این نوعDNA در PCR که اساس زیست مولکولی است، مصرف فراوان دارد.

مرکز تحقیقاتی دایورسا در سانتیگو، به‌تازگی از میکروب‌های دریچه‌های اقیانوسی دو آنزیم گرفته‌اند که با استفاده از آن‌ها، هزینه و انرژی لازم برای تولید اتانول، کاهش می‌یابد. گروه دیگری از محققان نیز از مرکز تکنولوژی و آزمایشگاهی «لوسنت و بل» در حال تحقیق در مورد چگونگی تولید اسکلت‌های شیشه‌ای از اسفنج‌های اعماق دریا هستند. این اسکلت‌ها که در دمای پایین رشد می‌کنند، بهتر از الیاف و بافت‌های دیگر، نور را از خود عبور می‌دهند و سخت‌تر نیز هستند. 

 اما وقتی سخن از بهره‌برداری از اعماق دریا به میان می‌آید،‌جایزه اول را باید به مرکز کویای آمریکا داد. این شرکت به‌طور مستقیم از اعماق دریا تجارت می‌کند. در وب‌سایت این مرکز می‌خوانیم که: «ما کجا می‌توانیم تمیزترین و بهترین آب را با تمام املاح لازم برای سلامتی انسان بیابیم؟ به‌طور حتم پاسخ اعماق دریاهاست.»

این شرکت از عمق 915 متری اقیانوس‌ها، آب استخراج می‌کند و پس از شیرین کردن این آب، بطری‌های کوچک آن را هر یک به قیمت پنج دلار به کشور ژاپن می‌فروشد.

کد خبر 9216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز