دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی 14 مهر در مورد اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی به متروی تهران و 10 کلانشهر دیگر تصمیم می‌گیرند.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را در مورد پرداخت نشدن سهم متروی تهران از حساب ذخیره ارزی از سوی دولت در سال87 منتشر کرده بود. در آن گزارش تاکید شده که هیچ دلیلی نمی‌تواند توجیه‌کننده عدم اجرای تکالیف مصوب باشد و  از دولت خواسته بود هر چه سریع‌تر سهم متروی تهران از حساب ذخیره ارزی را به‌طور کامل پرداخت کند؛ چرا که مصوبه مجلس در بودجه سال87 لازم الاجرا بوده است.

گرچه مرکز پژوهش‌های مجلس هم در گزارش خود تاکید کرده بود عدم‌تحقق تعهدات دولت در بازپرداخت بدهی‌های مترو (تسهیلات و فاینانس)، عدم‌تامین منابع مورد نیاز و کوتاهی در پرداخت یارانه بلیت مترو و همچنین تعلل و عدم‌اجرای مصوبات قانونی در جهت اعمال تکالیف مصوب، تاکنون خسارات فراوان اقتصادی، اجتماعی بر مردم و بیت‌المال وارد کرده است. با این حال تا پایان سال مالی 87 که 31 تیرماه سال‌جاری بود، دولت از پرداخت تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به متروی تهران امتناع کرد.

بر همین اساس هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی را آماده کرده و امروز به صحن علنی مجلس می‌برند تا براساس آن تسهیلاتی به متروی تهران و سایر کلانشهرهایی که ساخت مترو در آنها آغاز شده از محل حساب ذخیره ارزی پرداخت شود.

به گفته طراحان طرح با توجه به عدم‌تکافوی منابع درآمدی، تدارک منابع جدید امری ضروری است و این ضرورت در مصوبات متعدد مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران و شورای اقتصاد، مشهود بوده و مورد تاکید قرار گرفته است.

تسریع در بهره‌برداری از متروی تبریز

از سوی دیگر معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز  با تاکید بر اینکه مترو نیاز ضروری تمام کلانشهرهاست، گفت: امیدواریم با تصویب طرح یک فوریتی برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی برای متروی تهران و 10 کلانشهر کشور، تا حدی کمبود اعتبارات مترو جبران شود و کلانشهرها بتوانند حداکثر تا 2 سال آینده نخستین خط متروی خود را به بهره‌برداری برسانند.

وحید کیا، ضمن انتقاد از کمبود اعتبارات و عدم‌پرداخت بموقع اعتبارات توسط دولت عنوان کرد: متأسفانه اعتبارات توسعه مترو امسال نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافت اما با وجود اینکه اعتبارات تقریبا به نصف رسید از همین میزان نیز تاکنون چیزی پرداخت نشده است و برای توسعه متروی تبریز به‌شدت با مشکل کمبود اعتبارات مواجهیم.

معاون شهردار تبریز خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلات موجود بر سر راه توسعه مترو، تصویب طرح ارائه تسهیلات از حساب صندوق ذخیره ارزی و یا هر امکان دیگری که منجر به افزایش اعتبارات شود، می‌تواند کمک بزرگی برای توسعه سریع مترو باشد و امیدواریم در مجموع اعتبارات خوبی برای توسعه مترو در تمام کلانشهرها اختصاص یابد نه آنکه هر سال شاهد کاهش اعتبارات باشیم.

کد خبر 92129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز