پله‌های‌برقی‌ که برای پل‌های عابرپیاده نصب می‌شوند باید در محل‌های بسیار پررفت‌وآمد قرار داشته باشند تا حجم عابران‌ را از خیابان به عرشه پل جابه‌جا کنند. در کلانشهرهای جهان این پله‌های‌برقی‌ اغلب در تقاطع‌های بزرگ شهر و به شکل ۴طرفه نصب می‌شوند و در نتیجه، عرض خیابان یکسره به ‌خودروها اختصاص دارد.

پل عابر مکانیزه خارجی

همشهری - محمد سرابی: کارکرد مفید پله‌های‌برقی در مقیاس انبوه مشخص می‌شود؛ در غیراین‌صورت هزینه‌های نگهداری از پل مکانیزه عابر پیاده بر مزایای ترافیکی غلبه می‌کند.

پله‌برقی به ازای فضای تبلیغات

مجموعه پل مکانیزه عابر پیاده در یکی از تقاطع‌های شهر جورج تاون در منطقه پنانگ کشور مالزی در سال۲۰۱۸به‌دست یک شرکت خصوصی ساخته شد. شهرداری جورج‌تاون در مقابل ساخت این پل، فضای تبلیغاتی آن را برای ۲۵سال به شرکت سازنده واگذار کرد و شورای شهر جورج‌تاون به سازنده اعلام کرده است که باید دائما از سالم بودن پله‌های‌برقی‌ مطمئن شود. مردم محلی این پل را به نام «هشت‌پا» ‌ می‌شناسند. سال ۲۰۰۴پیشنهاد شد که روی پل دکه‌های فروشگاهی ایجاد شود تا میزان امنیت آن افزایش پیدا کند، اما این کار انجام نشد؛ زیرا ممکن بود پل تبدیل به یک بازار دستفروشی شود؛ البته شورای‌شهر اعلام کرده است که این پل باید به‌صورت یک مکان فرهنگی و تجاری درآید؛ نه اینکه فقط گذرگاه عابرپیاده باشد.

مراقبت مستمر

سازه اصلی در سال ۱۹۹۳ساخته شده بود و تعداد زیادی پل عابرپیاده ساده عابران را در جهت‌های مختلف روی یک تقاطع پررفت‌وآمد جابه‌جا می‌کردند. پله‌های برقی‌ بعدا به آن اضافه شدند که رفاه زیادی برای عابران فراهم کردند و به‌دلیل حذف عابرپیاده از تقاطع، باعث سرعت بخشیدن به حرکت خودروها شدند، اما ادامه فعالیت پله‌های‌ برقی‌ نیازمند مراقبت دائمی است. نوسازی پل فقط شامل اضافه کردن پله‌های‌برقی‌ نبود، بلکه ۴آسانسور هم در ۴طرف آن نصب شد و چراغ‌ها هم با نمونه‌های جدید عوض شدند و دوربین‌های مداربسته در اطراف آن قرار گرفتند. پل‌های عابرپیاده دیگری هم روی خیابان‌های شلوغ جورج‌تاون ساخته شده‌اند که مورد استفاده عابران قرار می‌گیرند، اما این پل و وضعیت پاکیزگی و کارایی پله‌های‌برقی‌اش‌ توجه عمومی را به‌خود جلب کرده است. سرقت تجهیزات و مخصوصا مدارهای الکتریکی مربوط به پله‌برقی‌ و آسانسورها باعث خرابی آنها می‌شود و شرکت سازنده باید به‌صورت مستمر پله‌های برقی‌ را تعمیر کند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به وضعیت پله‌برقی‌های کلانشهرهای جهان| تسهیلگران رفت‌وآمد عابران

کارکرد پل‌های مکانیزه در تقاطع‌های شلوغ جهان

۸ هزار نفر در هر ساعت

شهر دوبی تعدادی از تقاطع‌های پررفت‌وآمد خود در نزدیکی مراکز خرید را به پله‌برقی‌ مجهز کرده است. در تقاطع «مارینا» پل عابرپیاده ۴طرفه در ساعت‌های شلوغی نزدیک ۸هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. مسیرهای دوچرخه‌سواری هم روی این پل ساخته شده است. از تقاطع شلوغ زیر این پل در هر ساعت ۲هزار خودرو عبور می‌کند و در روزهای تعطیل گاهی مسیر بسته می‌شود. تراموا هم هر ۶دقیقه یک‌بار از این تقاطع عبور می‌کند و چراغ برای رد شدن خودروها قرمز می‌شود. البته هنوز هم عابران‌پیاده در حال دویدن در عرض چهارراه دیده می‌شوند که در دوبی تخلف محسوب می‌شود.

کاهش تصادف‌های مرگبار

از سال ۲۰۰۶تا سال ۲۰۲۰تعداد پل‌های عابرپیاده دوبی ۱۰برابر شد و میزان تلفات ناشی از تصادف با خودروها ۷۶درصد کاهش پیدا کرد. طرح ساخت پل‌های عابرپیاده در دوبی تا سال ۲۰۲۶ادامه دارد. این پل‌ها مجهز به مسیر دوچرخه‌سواری و توقفگاه دوچرخه هستند.

یک طرح دیگر ساخت پل‌های عابرپیاده در دوبی، برای سال‌های آینده پیش‌بینی شده است. در این طرح، عابران از سطح پیاده‌رو با پله برقی به عرشه پل می‌رسند. اطراف قسمت عرشه با شیشه بسته شده است؛ بنابراین می‌توان هوای داخل آن را با استفاده از دستگاه‌های تهویه به دمای مناسب رساند. بخشی از عرشه پل نیز شامل فضایی باز است که به آفتابگیر مجهز است. این پل عابرپیاده مکانیزه بزرگ در محلی قرار دارد که مراجعان به موزه آینده، مرکز تجارت جهانی دوبی، برج‌های امارات و مرکز مالی بین‌المللی دوبی، از طریق آن به ایستگاه‌های مترو و شبکه اتوبوس دسترسی پیدا می‌کنند. پله‌های برقی‌ اطراف پل باعث می‌شود که عابران وارد هیچ‌کدام از سواره‌روهای اصلی نشوند.

بیشتر بخوانید: ورود پیاده‌ها به خیابان ممنوع!

کد خبر 920521
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha