مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

نیره بهتری: افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی قطعا اتفاق و خبری خوش است،

 اما زمانی که متوجه می‌شویم تنها با افتتاح یک پل در روز یک‌میلیون دقیقه از وقت 500هزار شهروند تهرانی صرفه‌جویی می‌شود، به همان اندازه متاسف می‌شویم که تاکنون چرا چنین اتفاقی نیفتاده است. پل روشندلان همان پلی است که علاوه بر صرفه‌جویی در وقت شهروندان تهرانی، تاثیر به‌سزایی در کاهش ترافیک پیچ‌شمیران خواهد داشت.

اگر در ماه‌های گذشته مسیرتان به خیابان انقلاب‌اسلامی‌، حدفاصل پل‌چوبی تا خیابان شهیدمفتح‌جنوبی افتاده باشد، قطعا متوجه عملیات عمرانی تمام وقت  شهرداری برای ساخت پل روگذر شده‌اید. پلی که ابتدا فقط قرار بود مسیر عبور اتوبوس‌های تندرو باشد و عرض 8و3دهم‌متر و طول 370متر برای آن پیش‌بینی شده بود، ولی بعد از شروع عملیات اجرایی با توجه به طرح تعریض خیابان انقلاب‌اسلامی قرار شد عرض پل به 16متر افزایش پیدا کند تا علاوه بر اتوبوس‌ها سایر وسایل نقلیه نیز از آن استفاده کنند.

از طرفی در بررسی مجدد تصمیم گرفته شد که این پل به سمت غرب امتداد یافته و از تقاطع‌های خیابان دکترشریعتی و خیابان بهار به‌صورت غیرهمسطح عبور کند. ضمن این‌که ایستگاه اتوبوس بی.‌آر.تی خیابان دکترشریعتی نیز به بالای پل انتقال پیدا کند. هم‌چنین دسترسی‌ها، شیب‌راهه‌ها و گردش‌های ممکن و موردنیاز برای تأمین گردش‌های ترافیکی در طراحی  منظور شده است.

 ساختار پل‌ها در زیر بنا، شامل پی‌ها و کوله‌ها و دیوارهای برگشتی به‌صورت بتون‌آرمه و پایه‌ها از نوع فولادی پیش‌ساخته با شکلی خاص است. عرشه پل از شاه‌تیرهای فولادی جعبه‌ای ذوزنقه با دال بتون‌آرمه درجا به‌صورت مرکب طراحی شده که  سطح عرشه پل حدود 15000مترمربع است. همه این مسایل دست‌به‌دست هم داد تا مدت زمان انجام این عملیات بیشتر از آن‌چه که روزشمار نشان می‌داد، ادامه پیدا کند.

 هم‌اکنون این پل  عرض متغیر 16متر  تا 26متر، با 24دهانه که ارتفاع حداقل آن حدود 5ونیم‌متر از کف است در محل تقاطع‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. مهندس نصرآزادانی، رییس سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران از جزییات احداث طولانی‌ترین پل فلزی شهر سخن می‌گوید.

  •  آقای آزادانی،ظاهراً پل روشندلان طولانی‌ترین پل فلزی پایتخت است؟!

بله ؛پل روشندلان حدفاصل کوچه اعتمادی تا خیابان شهیدمفتح‌جنوبی قراردارد و دارای 6باند است. به طوری که 2باند وسط آن ویژه سامانه اتوبوس تندرو خط یک و 4باند شمال و جنوب آن ویژه وسایل نقلیه است. براین‌اساس و با بهره‌برداری از این پل وسایل نقلیه می‌توانند بدون توقف از پل‌چوبی به هریک از خیابان‌های دکترشریعتی، بهار و خاقانی راه یابند.

ضمن‌این‌که  این پل با طول 900متر و عرض 16متر تنها پل فلزی تهران است که برای ساخت و آب‌بندی آن از تکنولوژی نانو استفاده شده تا در صورت اشکال در مرحله بتون‌ریزی با آب‌بندی، درزهای کوچک آن پر شود. به همین خاطر می‌توان گفت تمام مراحل ساخت، نصب و نگهداری این پل مقرون‌به صرفه است.

  •  علت احداث پل روشندلان در این محدوده چه بود؟

یکی از علل اصلی آن، صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان است. ابتدا قرار بود این پل فقط روی تقاطع خیابان روشندلان با خیابان انقلاب‌اسلامی ساخته شود، اما به دلیل نزدیکی تقاطع‌های دیگر هم‌چون پیچ‌شمیران و شهیدمفتح تصمیم گرفته شد که طول پل افزایش پیدا کند و البته عرض آن هم برای استفاده خودروهای دیگر بیشتر شود.

 بنابراین اجرای این پروژه در مسیری که روزانه حدود 500هزار مسافر  از آن عبورومرور می‌کنند، بسیار ضروری است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد،حتی  اگر هر مسافر فقط  2دقیقه پشت چراغ‌قرمز این 3تقاطعی که پل روشندلان آن‌ها را از مسیر حذف می‌کند، منتظر می‌ماند، روزانه یک میلیون دقیقه از زمان شهروندان تهرانی هدر می‌شد. علاوه بر صرفه‌جویی در وقت شهروندان تهرانی در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی قابل‌توجهی صورت می‌گیرد.

  •  امکانات ویژه پل روشندلان برای تردد اتوبوس‌های تندرو چیست؟

ایستگاه پل‌چوبی برای مسافران اتوبوس‌های تندرو روی عرشه این پل قرار گرفته است، به طوری‌که مسافران پس از پیاده شدن از اتوبوس با استفاده از پله‌های نصب شده در کنار پل می‌توانند به خیابان انقلاب‌اسلامی دسترسی داشته باشند. البته این پل مجهز به پله‌برقی خواهد بود و تا رسیدن این پله‌ها از پله‌های فلزی استفاده می‌شود.

 از طرفی برای روشنایی پل در 2طرف آن چراغ‌هایی نصب می‌شود که علاوه بر روشنایی، زیبایی خاصی را به همراه خواهد داشت. هم‌چنین جابه‌جایی این سازه‌های بزرگ را می‌توان نوعی ابتکار مهندسی در پروژه‌های شهری دانست.

نصب تیرها، ستون‌ها و بتون‌ریزی به دلیل رفت‌وآمد وسایل نقلیه صرفا در فاصله ساعات 11شب تا 5صبح امکان‌پذیر بود، این محدویت باعث شد در اجرای آرماتوربندی نیز از سازه‌های پیش‌ساخته استفاده کنیم. روش منحصر به‌فردی که براساس آن مواد پیش‌ساخته در مکان دیگری تهیه و در محل پل هوایی نصب می‌شد.

  •  مشکلات موجود بر سر راه ساخت پل روشندلان چه بود؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که تقریبا در تمام عملیات عمرانی وجود دارد، معارضان، کابل‌های برق و مخابرات و لوله‌های گاز هستند. از مهم‌ترین مشکلات در ساخت این پل نیز وجود معارضان ملکی بود. لوله‌های آب که جابه‌جایی آن‌ها نیازمند هزینه‌های بالایی است، کابل‌های برق و مخابرات و لوله‌های گاز نیز از دیگر معارضان بودند.

 هم‌چنین محدودیت فضای پل هم تا حدودی به جابه‌جایی این امکانات شهری دامن می‌زد که خوشبختانه با تمهیدات مهندسی در سازه فونداسیون پل توانستیم به شکل مطلوبی آن‌ها را جابه‌جا کنیم که البته هیچ‌کدام باعث نشد که استانداردها در ساخت این پل برای شهروندان نادیده گرفته شوند.

  •  اعتبارات مورد نیاز برای احداث پل چه مبلغی بود؟

برای ساخت هر متر از پل مبلغ یک‌ونیم میلیون تومان هزینه صرف شده که در مقایسه با املاک اطراف و صرفه‌جویی ناشی از ساخت این پل بسیار مقرون‌به‌صرفه است. ناگفته نماند که در جابه‌جایی لوله‌های آب، گاز، تلفن و برق نیز قریب به 5میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته‌ایم. از سویی در زمان ساخت این پل قیمت مصالح بسیار افزایش یافت که  همیشه با افزایش قیمت فلزات، سیمان و سایر لوازم ساختمانی، پروژه‌ها نیز دچار نوساناتی می‌شوند، اما با وجود بحران‌های مالی و مصالح ساختمانی، در این پروژه و سایر پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران توقف نداشته‌ایم که این نشان‌دهنده مدیریت هوشمند پروژه‌های عمرانی شهری است.

  •  علت عدم نصب روزشمار برای پل روشندلان چه بوده است؟

 اصل راه‌اندازی روزشمار برای پروژه‌های عمرانی شهر تهران بیشتر با هدف ایجاد فرهنگ زمان‌بندی انجام شده  و نماد پاسخگویی شهرداری در تحویل به‌موقع پروژه‌ها به مردم است. این موضوع ضمن سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه‌ها می‌تواند موجب افزایش اعتماد شهروندان نسبت به مدیران شهری شود. با این حال چون پروژه‌های عمرانی زیادی در شهر تهران اجرا می‌شود، نیازی به نصب روزشمار برای همه آن‌ها نیست.

  •  شهرداری مناطق12 و 7 که این پل مرز بین آن‌هاست، در ساخت پل چه کمکی کردند؟

رفع و رجوع معارضان ملکی و رمپ‌های ورودی و خروجی برعهده مدیران منطقه7 و 12 شهرداری تهران است که موضوع را پیگیری می‌کنند. البته بخشی از معارضان ملکی باقی‌مانده که امیدواریم با همکاری مالکان و ساکنان محل، این مشکل نیز در آینده برطرف شود. با این حال پل در زمان مقرر افتتاح خواهد شد.

  •   وبالاخره این‌که راه‌اندازی پل چه تأثیری بر حرکت اتوبوس‌های تندرو خواهد داشت؟

 قبلاً هم اقداماتی برای افزایش سرعت در مسیر اتوبوس‌های تندرو انجام شده که یک موردش اصلاح میدان امام‌حسین(ع) بود.  امیدواریم با راه‌اندازی این پل سرعت اتوبوس‌ها در چند ایستگاه حدود 4 تا 5دقیقه افزایش یابد. در چنین وضعیتی اگر تعداد مسافران را در اتوبوس‌های تندرو مورد استفاده در مسیر بررسی کنیم، می‌بینیم که فایده اقتصادی قابل‌توجهی برای شهروندان خواهد داشت.

همشهری مسافر

کد خبر 91991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز