به گزارش همشهری آنلاین، شبکه مسیر پیادهراه ۴۷ کیلومتر یکی از ابرپروژههای شهر تهران است که با عنوان «مسیر زندگی» در غرب پایتخت عملیاتی شده و بر اساس پیشبینیها قرار است بهمن افتتاح و به بهرهبرداری برسد. پروژهای که امکان دوچرخهسواری و پیادهروی در محیطی امن و چشمنواز برای شهروندان فراهم میکند. یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد این پروژه، اتصال ۴ بوستان بزرگ در منطقه ۲ است که دسترسی پایتختنشینان و ساکنان غرب تهران به این بوستانها از طریق پلهای زیبا میسر میشود. شناسنامه پروژه مسیر زندگی برای آشنایی بیشتر شهروندان با امکانات پیشبینیشده در آن را تورق کردیم.
طراحی پلهای زیبا
اتصال بوستانها در پروژه مسیر زندگی از طریق احداث ۲ دستگاه پل و یک تونل با طراحی زیبا و خاص صورت میگیرد.
پیشبینی خدمات رفاهی
بهطورکلی ۷۱ اقدام ریز و درست برای تجهیز مسیر زندگی صورتگرفته و امکاناتی چون اتاق مادر و کودک، نمازخانه، سرویس بهداشتی، اتاق اورژانس، ایستگاههای عرضه و شارژ دوچرخه و اسکوتر، پیش بینی شده است.
مسیرهای ورودی متعدد
در این پروژه ۱۳ ورودی پیشبینیشده که طراحی همه آنها یکسان است و شهروندان از تمام ورودیها به امکانات دوچرخه برقی، غیر برقی و اسکوتر دسترسی خواهند داشت.
مسیری بدون چراغقرمز
در این پروژه ۲۷ کیلومتر مسیر دوچرخه و مسیر پیادهروی پیشبینیشده است و شهروندان در یک مسیری که خودرو و چراغقرمز وجود ندارد میتوانند تردد کنند.
آغاز و پایان پروژه
مسیر ۴۷ کیلومتری از خیابان ایرانزمین آغاز میشود و شهروندان با عبور از بوستان فدک، بوستان ۱۳ هکتاری به بوستان پردیسان میرسند و سپس وارد فاز اول و فاز دوم بوستان نهجالبلاغه میشوند.
توسعه پروژه در فازهای بعدی
فاز اول بهمن افتتاح و دو ماه بعد هم با توسعه مسیر حدود ۲۰ کیلومتر به آن اضافه میشود. این فرایند تا بهار سال آینده ادامه خواهد داشت و در نهایت توسعه این مسیر به ۸۰ کیلومتر میرسد.
دسترسی به برج میلاد
در فاز دوم دسترسی مسیر زندگی به برج میلاد میسر میشود و در فازهای بعدی هم این پروژه به گیشا، بوستان گفتگو، مرزداران، بزرگراه شهید باکری و در نهایت به اکو پارک متصل خواهد شد.
اهداف پروژه
توسعه مسیر زندگی به استراتژی شهری بدل خواهد شد و دیگر تنها یک پروژه صرف نیست و طرحی برای ترویج استفاده از حملونقل سبک خواهد بود.
تفکیک مسیرها
جداسازی مسیرهای پیادهروی و دوچرخهسواری سبب ارتقای ایمنی شهروندان، میشود. همچنین در طول مسیر، امکاناتی مانند نیمکت، سایهبان و ایستگاههای استراحت پیشبینیشده است.
جاذبههای شبانه
برای افزایش جذابیت مسیر در شب، نورپردازی ویژهای طراحی شده که علاوه بر امنسازی محیط سبب ایجاد زیبایی بصری میشود و شهروندان میتوانند تجربه دلنشینی از تفریح در این مسیر داشته باشند.
تقویت حس تعلق شهروندی
ایجاد فضاهای عمومی مانند «مسیر زندگی»، حس تعلق شهروندان را تقویت میکند و مردم با حضور در آنها فرصت تجربه زندگی شهر سالمتر و شادابتر را خواهند داشت.
نمونه موفق از شهرسازی نوین
پروژه «مسیر زندگی» حرکت از شهرهای خودرو محور به سمت شهرهایی انسانمحور است. شهرهایی که راهکاری برای حل مشکلات زیستمحیطی و ترافیکی هستند و این نمونه موفق میتواند الگویی برای سایر شهرها باشد.
اتصال ۴ بوستان بزرگ
بوستان فدک
بوستان ۱۳ هکتاری (بینام)
بوستان پردیسان
فاز اول و دوم بوستان نهجالبلاغه
ترویج استفاده از مدهای حملونقل سبک
مهدی صالحی، شهردار منطقه ۲
مسیر زندگی پروژهای است که قابلیت دارد تا شهروندان با استفاده از مدهای حملونقل سبک مانند دوچرخه و اسکوتر در آن تردد کنند. بهعنوانمثال اگر شهروندی در میدان صنعت از مترو پیاده شود میتواند در ضلع جنوب شرق میدان، دوچرخه یا اسکوتر کرایه و در این مسیر حرکت کند؛ بنابراین بهرهبرداری از این پروژه میتوان بهنوعی زمینهساز ترویج استفاده از مدهای حملونقل سبک در میان شهروندان باشد.
نظر شما