شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با پایان یافتن نمایش‌های خشکسالی و دروغ و مرثیه‌ای برای یک سبک وزن، 2 نمایش جدید به 17 نمایش قدیمی تئاتر شهر اضافه می‌شود.

همچنین 3 نمایش جدید جایگزین نمایش‌های قدیمی تالار مولوی می‌شود تا مجموعه ‌نمایش‌ها روی صحنه به 19 نمایش برسند.نمایش عشق لرزه نوشته اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی سهراب سلیمی اثر جدیدی است که از این هفته در سالن چهارسوی تئاتر شهر جایگزین نمایش خشکسالی و دروغ به کارگردانی محمد یعقوبی می‌شود.

افسانه ماهیان، بهناز جعفری، نسیم ادبی، ناهید مسلمی و پیام دهکردی بازیگران این نمایش هستند که به وقایع بعد از پایان رسیدن یک رابطه عاشقانه شورانگیز می‌پردازد که طی آن زن تصمیم به انتقام‌جویی از مرد می‌گیرد.

در سالن سایه هم از این هفته نمایش اسب‌های پشت پنجره روح‌الله جعفری جایگزین نمایش مرثیه‌ای برای یک سبک وزن ایوب آقاخانی می‌شود.سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر هم‌چون هفته گذشته پذیرای نمایش رومولوس کبیر نوشته فریدریش دورنمات و کارگردانی نادر برهانی‌مرند است.

این نمایش داستان امپراتوری به نام رومولوس است که به‌نظر می‌رسد با رفتارها و اتخاذ تصمیمات عجیب و غریب زمینه سرنگونی خود را فراهم می‌کند اما در نهایت مشخص می‌شود که رفتارها و تصمیمات او روشنفکرانه و مبتنی بر تفکر و تمهیداتی خاص بوده است. حمید سمندریان در این نمایش در مقام مشاور کارگردان حضور دارد که جمعه به دیدن این نمایش رفت.

در این نمایش سیامک صفری، امیر جعفری، داریوش موفق، کاظم هژیرآزاد، پیام دهکردی، کوروش نریمانی، مهدی سلطانی، سهراب سلیمی، ریما رامین‌فر، محمود جعفری، مهرداد ضیایی، علا محسنی، افسانه ماهیان، فرزین محدث، هادی عامل و سینا رازانی بازی دارند. این نمایش در ساعت 20:15 اجرا می‌شود.

نمایش مهر هفتم سعید شاپوری هم که برگرفته از فیلمی با همین نام اثر اینگمار برگمان است در سالن قشقایی به اجراهای خود ادامه می‌دهد. مهر هفتم داستان مواجهه شوالیه‌ای را با مرگ خود روایت می‌کند. این اثر نمایشی با حضور بازیگرانی چون فرزین صابونی، علیرضا محمدی،‌رؤیا میرعلمی، آذر خوارزمی و شبنم مقدمی ساعت 20:30 به صحنه می‌رود.

در کارگاه نمایش هم نمایش لیرشاه نوشته ویلیام شکسپیر و به کارگردانی آرش دادگر در ساعت 18:30 اجرا می‌شود. در این نمایش رضا بهبودی، مهران امام بخش، خسرو شهراز، یعقوب صباحی، بهناز نازی، جواد نمکی و امین طباطبایی ایفای نقش می‌کنند.

تالار مولوی و نمایش‌های جدید

فصل جدید تئاترها در تالار مولوی هم آغاز شده‌است. از این هفته 2 تالار مولوی میزبان 3 نمایش جدید خواهد بود.نمایش شهادت پیوتراوهه نوشته اسلاومیر مروژک و کارگردانی بهرام سروری نژاد اثر جدیدی است که از این هفته در سالن اصلی مولوی به صحنه می‌رود.

این نمایش روایت پیداشدن ناگهانی ببری در حمام خانواده پیوتر اوهه است که زندگی آنها را متحول می‌کند. طوفان مهردادیان، آذر سماواتی، بهرام بهرامی، آتوسا راستی، سیاوش جامع، امیر پورصفا، محمود تیموری، جواد ذوالقدر، سحر بحرانی و سروری نژاد بازیگران نمایش هستند.

نمایش 3‌جلد نوشته و کار رسول نقوی نیز نمایش جدید دیگری است که ساعت 20:30 در سالن اصلی مولوی اجرا می‌شود. این نمایش داستان زوجی است که در جریان مبارزات سال‌های 57 متواری شده و 2فرزند خود را نزد دیگران به امانت گذاشته‌اند.

بعد از گذشت 28 سال 2فرزند خود را در شرایطی غیرانسانی پیدا می‌کنند. امید آهنگر، نوشین خانی، بهار کریم‌زاده، مریم داننده و وحید میریونسی بازیگران این نمایش هستند.
نمایش گمشدگان نیز در هفته جاری ساعت 19:30 به اجراهای خود ادامه می‌دهد.

ادامه نمایش‌های قبلی در تالار ایرانشهر

تماشاخانه‌های ایرانشهر نیز این هفته میزبان 3اثر نمایشی خواهند بود. نمایش پوکه‌های برنجی نوشته شهرام کرمی و کارگردانی زری‌ اماد ساعت 18:30 در سالن شماره یک ایرانشهر به صحنه می‌رود.

نمایش خنکای ختم خاطره نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی نیما دهقان ساعت 19 در سالن شماره 2ایرانشهر به صحنه می‌رود. این نمایش روایتگر تشییع پیکر شهیدی گمنام از شهری به شهر دیگر است. هنگامه قاضیانی، علی سرابی، الهام کردا و سعید چنگیزیان از جمله بازیگران خنکای ختم خاطره هستند.

نمایش واوها ـ ویرگول‌ها نخستین تجربه کارگردانی صابر در ساعت 21 در سالن شماره 2ایرانشهر اجرا می‌شود. علی ابدالی، مسعود انتظاری، مرضیه بدرقه، سارا بهرامی، امیر پاکدل، ساناز پوردشتی، الهه خادمی، محسن خوئینی‌ها، لیلی رهنما، آرین ریس‌باف، میثاق زارع، علی صادقی، هستی محمایی، سارا مخاوات، بهاره مصدقیان، مریم مسچیان، یاشار مومن‌زاده، امین میری و مهدی وحیدروش به ایفای نقش می‌پردازند.

سنگلج به یاد اکبر رادی

دهم مهرماه سنگلج میزبان تولد 73 سالگی اکبر رادی بود. محمود دولت‌آبادی، حمیده‌بانو عنقا، عطاء‌الله کوپال، صدرالدین شجره، دانیال حکیمی، بیژن بیژنی، پری صابری، جعفر والی، آتش تقی‌پور، حسین مسافرآستانه، علی رامز، محمد حیدری، شهرام کرمی، شکرخدا گودرزی دراین مراسم شرکت داشتند.

این نمایش نوشته زنده‌یاد اکبر رادی وکارگردانی هادی مرزبان است که با حضور بهروز بقایی، فردوس کاویانی، رضا فیاضی، ایوب آقاخانی، بهاره رهنما و فرزانه کابلی به صحنه می‌رود. هاملت با سالاد فصل ساعت 19 اجرا می‌شود.

تئاترهای ویژه کودکان و نوجوانان تالار هنر نیز این هفته میزبان 2اثر نمایشی است. نمایش دختر نارنجون نوشته حسین زینالی و کارگردانی مشترک مرتضی سعیدیان و زینالی هم ساعت 18 اجرا می‌شود.

این نمایش درباره پادشاه سرزمینی است که فرزندی نداشت. روزی درویشی سیبی به او می‌دهد و پادشاه با خوردن سیب صاحب فرزند پسری می‌شود و... ناصر احمدی‌فر، هدیه حاج‌طاهری، شراره طیار و مرتضی سعیدیان عروسک‌گردان این نمایش هستند.

همچنین نمایش پیربابا و شمع‌های سحرآمیز ساعت 19 به صحنه می‌رود. این نمایش داستان گروه نمایش دوره‌گرد پیربابا را روایت می‌کند که در هر شهری به اجرای نمایش می‌پردازند.

در نمایش جدید پولاد و پندار بر سر ایفای نقش رستم درگیر می‌شوند و عمو رحمت برای حل این اختلاف آنها را در نمایشی با مهارت‌های زندگی آشنا می‌کند. در این نمایش ناصر آویژه، رامین کحال‌زاده، محمدرضا معجونی و محسن علیمحمدی بازی می‌کنند.

گالری شماره2 فرهنگسرای بهمن نیز پذیرای نمایش ادیپ به کارگردانی حمید پورآذری است که با گروهی از نوجوانان تئاتری ساعت 18 به صحنه خواهد رفت. این نمایش با وام گرفتن شخصیت ادیپ نمایشنامه ادیپ شهریار نوشته سوفوکل به فضای موجود اجتماعی جامعه می‌پردازد.

سالن آسمان مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب هم میزبان نمایش دردسر اسباب‌ بازی‌ها نوشته ماندانا عبقری و کارگردانی علیرضا دهقانی است که ساعت 9 و 13 اجرا می‌شود.

تالارهای دیگر

خانه نمایش اداره تئاتر میزبان نمایش آذرحسین فرخی است. آذر درباره پرستاری است که در دوران جنگ حین جابه‌جایی مجروحان بر اثر انفجار نارنجک آسیب می‌بیند. فریبا شاهسون، ناصر عرفانیان، حسن فرخی و فتانه صبوری بازیگران این نمایش هستند.

نمایش قهقرای علیرضا خوش‌پیک هم این هفته ساعت 18 در تالار محراب به صحنه می‌رود.
نمایش ما سه نفر مسعود رحیم‌پور نیز در تماشاخانه مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در 2نوبت 18 و 19 به صحنه می‌رود. این نمایش که نوشته سیروس همتی است، تضادها و تقابل آرمان‌های افراد با روند تغییرات شخصیتی و اجتماعی را به نمایش می‌گذارد.

داستان این نمایش خانواده‌ای را نشان می‌دهد که با گذشت سال‌های پیاپی از جنگ تحمیلی هنوز عواقب آن را در خود دارند. علی یعقوب‌زاده،  بهار کریم‌زاده و مسعود رحیم پور بازیگران این نمایش هستند.

کد خبر 91916

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز