گروه محیط‌زیست – اسدافلاکی: یکی از دو نهالستان چهار‌محال‌وبختیاری که در شهرستان لردگان واقع شده و بیش از 30 سال قدمت دارد، بر اثر تصمیم‌گیری مسئولان استان، تخریب و تبدیل به واحدهای مسکونی می‌شود.

این در حالی است که نیمی از جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری در منطقه لردگان واقع شده است. این عرصه‌های طبیعی بیش از 10 درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کند اکنون به‌شدت در معرض نابودی قرار دارد، به‌طوری که بنا بر اعلام مسئولان منابع طبیعی هر دقیقه 20 متر و هرسال هزار هکتار از این جنگل‌ها بر اثر بهره‌برداری غیراصولی نابود می‌شود. نهالستان لردگان، نقش مهمی در جبران پوشش جنگلی از دست رفته و فضای سبز منطقه دارد.

مهندس منوچهر سرداری، مدیرکل سابق منابع طبیعی استان چهار‌محال‌وبختیاری در گفت‌وگو با همشهری با تاکید بر اهمیت این نهالستان، حذف آن را فاجعه‌ای برای فضای سبز و پوشش جنگلی منطقه عنوان کرد و افزود: با آنکه در قانون لایحه نحوه واگذاری اراضی ملی، واگذاری مواردی از قبیل ایل راه‌ها، پارک‌های جنگلی و نهالستان‌ها به صراحت ممنوع اعلام شده اما مسئولان استانی، بی‌توجه به نص صریح قانون تنها نهالستان استان را که در شهرستان لردگان واقع شده هدف گرفته و مقدمات تغییر کاربری آن را فراهم کرده‌اند و به‌زودی آن را تبدیل به واحدهای مسکونی طرح مهر می‌کنند، این درحالی است که زمین مساعد برای واگذاری به طرح مسکن مهر مهیاست و طی مکاتبات متعدد به مسئولان ذی‌ربط  اعلام شده که درصورت موافقت ظرف 24ساعت اراضی مورد نظر که از هر حیث برای ساخت و ساز مناسب بوده قابل واگذاری است.

اما با وجود این مکاتبات و مخالفت‌های مستدل منابع طبیعی، سازمان مسکن و شهرسازی و استانداری بی‌آنکه به عواقب تخریب نهالستان بیندیشند بر رای خود پای می‌فشارند حتی از مسئولان منابع طبیعی تعهدی گرفته‌اند که تا یک ماه دیگر نهالستان را تحویل بگیرند.

وی با اشاره به اینکه مساحت این نهالستان 20هکتار است، تصریح کرد: در این نهالستان سالانه 500 هزار اصله انواع گونه‌های صنوبر، اقاقیا، سرو خمره‌ای، سرو گلدانی، افرا، چنار و گونه‌های دیگر تولید و در عرصه‌های پیش‌بینی شده غرس می‌شود اما با تخریب این نهالستان دیگر امکانی برای تولید نهال وجود نخواهد داشت چون بخش خصوصی فاقد امکانات لازم برای تولید نهال است و ایجاد نهالستان جدید هم حداقل به 20سال زمان نیاز دارد، این در حالی است که هر دقیقه 20 متر و هر سال بیش از هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی استان بر اثر بهره‌برداری غیراصولی نابود می‌شود.

به تخریب عرصه‌های طبیعی دامن نزنید

از سوی دیگر، دکتر پیمان یوسفی، مدیرکل دفتر منابع امور جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، ضمن ابراز نگرانی از تخریب این نهالستان به همشهری گفت: جنگل‌های لردگان و به‌طورکلی پوشش جنگلی استان چهار‌محال‌وبختیاری از نوع جنگل‌های خشک و نیمه خشک است، به همین دلیل درصورت نابودی، قابل ترمیم نخواهد بود زیرا نابودی این عرصه‌ها، تغییر اقلیم، برهم خوردن رژیم بارندگی و تغییر ساختار بافت خاک را در پی خواهد داشت؛ عواملی که مانع رویش مجدد جنگل می‌شود. بر این اساس، باید حفظ و صیانت از این عرصه‌ها اولویت اول استان باشد.

وی در ادامه گفت: مسئولان فراموش کرده‌اند که استان چهار‌محال‌وبختیاری یکی از استان‌های پر آب کشور است که 10 درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کند؛ آبی که از زاگرس سرچشمه می‌گیرد و منبع آن، همین عرصه‌های جنگلی است.

یوسفی تصریح کرد: متأسفانه، هر جا پای توسعه به میان می‌آید همه چیز قربانی می‌شود.
 این طرز تلقی، اکنون به بلایی تبدیل شده که آتش آن دامن طبیعت و عرصه‌های ملی و طبیعی را گرفته است تا آنجا که حتی از خیر یک نهالستان هم نمی‌گذرند.

این مقام مسئول گفت:‌ اگر نگاه استاندار و سایر مسئولان استانی در برنامه‌ریزی‌ها مبتنی بر صیانت از جنگل و منابع طبیعی باشد دیگر شاهد چنین تخریب‌هایی نخواهیم بود و هر روز نباید دل‌نگران این باشیم که فلان عرصه یا فلان اراضی جنگلی قرار است تخریب و در آن طرحی عمرانی اجرا شود.

یوسفی درخصوص تغییر کاربری نهالستان لردگان و تبدیل آن به مسکن مهر، گفت: این نهالستان یکی از نهالستان‌های ارزشمند کشور است که مطابق استانداردهای جهانی در آن نهال تولید می‌شود و در توسعه جنگل نقشی کارساز دارد. اختصاص این نهالستان برای ساخت مسکن، نمونه بارز تغییر کاربری است که پیامدهای نامطلوب آن در آینده نزدیک آشکار می‌شود.

کد خبر 91885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز