سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه شهری: مرتضی طلایی رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و سومین جلسه این شورا گزارشی از عملکرد ستاد مهر و وضعیت ترافیکی اول مهر ارائه کرد

این عضو شورا گفت: شهر تهران با 5/2 میلیون دانش‌آموز و دانشجو30 درصد سفرهای درون شهری را به‌خود اختصاص می‌دهد.

وی در جریان ارائه این گزارش، که به مناسبت بازگشایی مراکز آموزشی تهیه شده بود، همچنین خبر داد: کار توزیع ساعت ارائه خدمات در شهر تهران نیز در حال بررسی است و درنظر داریم کار توزیع انواع خدمات را از10 شب تا 6 صبح درنظر بگیریم زیرا به گفته طلایی ارائه خدمات در حال حاضر در طول روز انجام می‌شود که به ترافیک دامن می‌زند.

طلایی گفت: کماکان عمده 280 هزار فضاهای حاشیه‌ای پارک خودرو در اشغال مغازه‌داران است و ما براساس این طرح به‌دنبال آن هستیم که هزینه و  فایده را به سمتی ببریم که از توجیه اقتصادی آن بکاهیم تا اینگونه فضا‌ها بیشتر در اختیار عموم شهروندان قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای مهر‌ماه و با تشکیل ستاد مهر، هماهنگی بسیار مناسب و مطلوبی میان بخش‌های مختلف و ارگان‌های شهری مانند شهرداری، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و... انجام شد که خوشبختانه نتایج خوبی به‌ویژه در امر ترافیک به‌دنبال داشت.

وی اظهار داشت: علاوه براین در تمام مناطق 22گانه تهران ستادهای معین تشکیل شد تا در کنار ستاد اصلی در امر کنترل ترافیک همکاری داشته باشند.

2 هزار و 200 کیلومتر انواع خط کشی و علائم ترافیکی در محدوده مدارس، نصب 5 هزار تابلو در اطراف مدارس، حضور 8 هزار اتوبوس و فعالیت تمامی ایستگاه‌های سی‌ان‌جی با 100درصد ظرفیت، راه‌اندازی گشت‌هایی ویژه توسط امداد خودرو،  آتش‌نشانی و اورژانس برای رفع نیازهای فوری ترافیکی و... ازجمله اقدامات این ستاد بود.

طلایی همچنین گفت: در 5 پهنه شهر تهران واقع در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز یک مرکز کنترل ترافیک ایجاد شده که یک مورد از آن نیز افتتاح شده است تا با مرکز اصلی در ارتباط بوده و تقسیم کار هماهنگی میان آنها انجام شود.

حضور دائمی شورایاران در جلسات شورای شهر

از این پس هر هفته 22 نفر از دبیران شورایاری محلات به نمایندگی از22 منطقه در جلسات شورای شهر حضور خواهند یافت و در هر جلسه یکی از شورایاران به‌صورت گردشی درباره مسائل و مشکلات یکی از مناطق تهران گزارشی به شورای شهر ارائه خواهد کرد.

جلسه دیروز شورای شهر برای نخستین‌بار پذیرای 22 تن از شورایاران بود. به همین مناسبت احمد مسجد جامعی رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت: شورایاران محله‌های شهر تهران با مشارکت 97 درصدی خود پارلمان‌های شورایاری را با هدف کمک به مدیریت شهری در حل و فصل مسائل شکل دادند.

مسجد جامعی ادامه داد: از مدت‌ها پیش این بحث مطرح بود که راهکاری برای تعامل بیشتر و ارتباط سازنده‌تر بین شورای شهر و نهاد شورایاری اندیشیده شود بنابراین با هدف مطلع شدن شورایاران از روند و محتوای تصمیمات و مصوبات مدیریت شهری و تقویت همکاری و تعامل و تبادل تجربیات تصمیم به حضور شورایاران در جلسات علنی شورای شهر گرفته شد.

گزارش نهاد مطالعات و تهیه طرح‌های توسعه شهری

دیروز همچنین علیرضا عندلیب رئیس نهاد مطالعات و تهیه طرح‌های توسعه شهری بیش از یک ساعت از وقت شورا را به ارائه گزارش خود از حسن اجرای مصوبه مجوز تشکیل نهاد مطالعات و تهیه طرح‌های توسعه شهری اختصاص داد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران پس از ارائه این گزارش ضمن تاکید براینکه بر ضرورت وجود چنین نهادی هیچ شکی نیست، خواستار آن شد تا در سایر کلانشهرهای کشور نیز چنین نهاد برنامه‌ریزی تشکیل شود و دراین باره بر ضرورت همکاری و مصوبه مجلس تصریح کرد.  وی در عین حال گفت: هر روز از معاونت شهرسازی پیگیر وضعیت طرح تفصیلی شهر تهران هستیم تا هرچه سریع‌تر به اجرا گذاشته شود.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز گفت: یک سال ونیم از زمان تصویب طرح جامع گذشته وسؤال من این است که در این مدت نهاد طرح جامع چه کاری انجام داده و مسئولیت این نهاد در این قضیه چیست؟ چگونه قرار است عملیاتی شود و گره کار کجاست؟

وی با بیان اینکه نهاد، وظیفه هدایت، دیده‌بانی و نظارت هوشمند بر طرح جامع شهر تهران را بر عهده دارد، گفت: عملیاتی شدن طرح جامع به‌ویژه در برخی بخش‌هایی که مربوط به حریم شهر تهران می‌شود بسیار پیچیده و نیازمند عزم ملی است.

علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز در توصیف اهمیت نهاد طرح جامع از آن اصطلاحا به‌عنوان نوربالای توسعه شهر تهران نام برد و گفت: این نهاد جدای از شورا و شهرداری تهران نیست اما متأسفانه اخباری می‌رسد مبنی براینکه شخص یا شرکتی جای نهاد می‌نشیند و درباره طرح جامع اظهارنظر می‌کند.

وی همچنین از عندلیب پرسید آیا اسناد طرح جامع به‌طورکامل دراختیارشما قرار گرفته است یا نه؟ آیا نهاد نظارت براهداف طرح جامع را برعهده دارد واساسا چگونه مرجعیت خود را به اثبات می‌رساند؟

معصومه ابتکار عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران یادآور شد که وظیفه اصلی نهاد دیده‌بانی است به همین دلیل نیازمند شاخص‌سازی‌ هستیم تا براساس آن بتوانید نسبت پیشرفت و تحقق اهداف طرح جامع را از طریق این شاخص‌ها اعلام کنید.

به اعتقاد ابتکار بحث مدیریت زمان در این‌باره خیلی مهم است زیرا هرچه از زمان تحقق طرح جامع و تفصیلی بگذرد خیلی از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها از دست می‌رود.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: طرح جامع برای عملیاتی‌شدن به الزامات قانونی نیاز دارد. این درحالی است که قوانین فعلی مغایرت دارند، گنگ هستند و یا تفسیر‌های واضحی ندارند و به‌عنوان مثال از شما می‌پرسم که در حال حاضر تکلیف حریم شهر تهران را چه کسی روشن می‌کند و متولی کیست؟

به همین دلیل دانشجو تاکید کرد که نهاد طرح جامع نیازمند حمایت‌های جدی نهادهای سیاسی و مدیران شهری است.حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز از دیگر اعضای شورای شهربود که به بیان اظهارنظر خود پس از گزارش رئیس نهاد طرح جامع پرداخت.

بیادی با اشاره به اینکه نهاد طرح جامع یک نهاد تصمیم‌ساز است نه تصمیم‌گیرنده، گفت: مقیاس اندازه‌گیری تحقق سند چشم‌انداز20 ساله شهر تهران چیست؟ و اصلا قابل اندازه‌گیری هست یا خیر؟ یک نفر بگوید درکدام بخش سند چشم‌انداز توانستیم 20 درصد اهداف را محقق کنیم؟

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز از رئیس نهاد طرح جامع خواست تا با ارائه گزارش‌های ماهانه به اعضای شورای شهر آنها را در جریان دقیق رخدادهای شهر قرار دهد تا شورای شهر نیز بتواند بموقع موضع‌گیری و چاره‌سازی‌ کند.

قدردانی از مدیران سابق رادیو تهران  و بهشت زهرا

دیروز شورای شهر تهران با دعوت از حمود رضائیان مدیرعامل سابق سازمان بهشت زهرا از زحمات و تلاش‌های صادقانه وی در دوران خدمت 42ساله‌اش قدردانی کرد.

دیروز همچنین محمد جهانی مدیر شبکه رادیویی تهران و سکینه احمدی مدیر سابق این شبکه رادیویی نیز در شورای شهر حاضر شدند و به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک با مجموعه مدیریت شهری به‌منظور تعمیق و توسعه فرهنگ شهرنشینی پر‌داختند و پس از آن از زحمات مدیر سابق این شبکه خانم احمدی نیز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 91617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز