مهدی ربوشه: هفته‌های نخست لیگ هشتم برای امیر واعظی آشتیانی یادآور قضاوت‌هایی از سوی برخی رسانه‌هاست.

روزهایی که وی مورد انتقادهای شدید قرار می‌گرفت. عده‌ای حتی در مقام پیش‌بینی اوضاع استقلال برمی‌آمدند و تاکید داشتند که جایگزین علی فتح‌الله‌زاده نمی‌تواند اوضاع به هم ریخته آبی‌پوشان پایتخت را سامان دهد. این در حالی بود که سرمربیگری استقلال را فردی چون امیر قلعه‌نویی بر عهده داشت که همواره برگ برنده آبی‌ها به حساب می‌آمد. اما او هنوز نتوانسته بود نتایج قابل‌قبولی کسب کند.

حضور آشتیانی در استقلال خیلی زود اثرات مثبت خود را نشان داد. وی در نخستین گام سعی کرد حاشیه‌های این تیم را مهار کند. تعارف را کنار گذاشت و در این راستا حتی دست به اقداماتی زد که سرمربی وقت استقلال در محافل خصوصی نسبت به اقدامات آقای مدیر عامل واکنش‌های منفی نشان می‌داد. نکته جالب اینکه اختلاف شدید آشتیانی و قلعه‌نویی درست زمانی فاش شد که استقلال به  عنوان قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کرده بود. حالا دو طرف این نزاع به خواسته‌شان رسیده بودند و باید برای آینده کاری‌شان تصمیمات جدی و جدیدی اتخاذ می‌کردند.

 تصمیمات مهم آشتیانی

«کنار زدن امیر قلعه نویی»؛ برای هیچ یک از مدیران باشگاه استقلال، این تصمیم  آسانی نبوده است. این موضوع آنجایی برای خیلی‌ها روشن شد که حتی علی فتح‌الله‌زاده نیز در نهایت برای فرار از بحران نتیجه‌گیری استقلال موجبات حضور دوباره قلعه‌نویی در استقلال را فراهم کرد. کنار زدن قلعه‌نویی درست به همین دلیل همیشه کار بسیار دشواری بوده است.

چه مربیانی که بعد از او در راس کادر فنی استقلال قرار گرفته‌اند هرگز نتوانسته‌اند تابوی امیر را بشکنند اما آشتیانی این کار را انجام داد. وی در گیرودار فشار برخی هواداران که مدیرعامل استقلال را ملزم به تمدید قرارداد با قلعه‌نویی می‌دانستند تصمیم دیگری اتخاذ کرد. او به مرفاوی می‌اندیشید. مربی‌ای که اتفاقا یک فصل سرمربیگری استقلال را در سایه تجربه کرده بود و البته به افتخاری دست نیافته بود. همین موضوع تصمیم آشتیانی را پر خطر می‌کرد. اما او برای تحکیم کادر فنی استقلال تصمیم مهمی گرفت و روته‌مولر که قبلا رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال آلمان بوده است را در کنار مرفاوی قرار داد تا در سایه همکاری با یکدیگر بتوانند استقلال جدیدی را به لیگ نهم نشان دهند.

آشتیانی چند هفته پیش بازیکنان و کادر فنی استقلال را ممنوع‌المصاحبه کرد. تصمیمی که مورد انتقادهای شدید قرار گرفت. هرچند که هنوز برخی بازیکنان استقلال از این تصمیم پیروی نمی‌کنند و گاهی تن به گفت‌وگوهای رسانه‌ای می‌دهند اما این تصمیم عملا باعث شده تا بازیکنان جنجالی استقلال فضای کمتری برای اعتراض داشته باشند و در خصوص مسائل مختلف به طور مستقیم اظهارنظر نکنند. اما این تمام ماجراهای چهره خبرساز باشگاه استقلال نیست.

آشتیانی همچنین اولین مدیرعاملی بود که نسبت به موضوع واگذاری بلیت فروشی به باشگاه‌ها حساسیت قابل توجهی نشان داد و حتی در این بخش مشکلاتی را با سازمان لیگ فدراسیون فوتبال پشت‌سر گذاشت. پس از هشدار آشتیانی مبنی بر کناره‌گیری استقلال از لیگ برتر، فدراسیون فوتبال بیش از پیش به این فکر افتاد که راه‌های واگذاری بحث بلیت‌‌فروشی به باشگاه‌ها را مورد بررسی قرار دهد. اگرچه خیلی‌ها اعتقاد داشتند این اظهارنظر آشتیانی تهدید جالبی نبود.

 مدیرعامل استقلال در سازمان ورزش

وقتی امیر واعظی آشتیانی طی حکمی از سوی علی سعیدلو به عنوان قائم‌مقام سازمان تربیت بدنی منصوب شد خیلی‌ها با مثبت ارزیابی کردن تصمیم رئیس جدید سازمان ورزش در خصوص آینده استقلال ابراز نگرانی کردند. چه حالا بر خلاف دوره‌های گذشته در باشگاه استقلال، این مدیریت است که مهمترین نقش را ایفا می‌کند.

دو گمانه وجود دارد؛ اینکه آشتیانی از استقلال برود که در این صورت این باشگاه حداقل چند هفته‌ای را با حاشیه سپری خواهد کرد. البته در صورتی که حسین قریب جایگزین وی شود این تردید وجود نخواهد داشت. قریب در واکنش به این شایعه می‌گوید: «فعلا به بازگشت به فوتبال فکر نمی‌کنم. از این گذشته با من درباره استقلال هیچ‌گونه صحبتی نشده است.»

گفته می‌شود فتح‌الله‌زاده نیز یکی دیگر از گزینه‌هاست که البته بعید به نظر می‌رسد سعیدلو وی را جایگزین آشتیانی کند. حالت دومی هم وجود دارد؛ آشتیانی در استقلال ماندگار شود و از پشت میز مدیرعاملی باشگاه استقلال تصمیمات شغل دوم خود را اتخاذ کند. روز گذشته مراسم معارفه آشتیانی به عنوان قائم‌مقام سازمان ورزش برگزار شد. وی در این مراسم تاکید کرد که از همه توان خود استفاده خواهد کرد تا در سمت جدید نیز موثر واقع شود.

سعیدلو در این مراسم با اشاره به سوابق واعظی آشتیانی در بخش‌های مختلف به ویژه در فدراسیون دوچرخه‌سواری و باشگاه استقلال تصریح کرد: «بدیهی است همه برای پیشبرد اهداف ورزش کشور باید با همکاری کامل پیش برویم. انتصاب واعظی آشتیانی به منظور
سرعت بخشیدن به کارهای ورزش کشور است و با تقسیم کاری که صورت خواهد گرفت، مجالی پیش می‌آید که من با فراغ بال به حوزه کلان ورزش و برنامه‌ریزی لازم بپردازم.»

آشتیانی: فعلا تصمیمی برای رفتن ندارم

  • آقای آشتیانی، شما به عنوان قائم‌مقام سازمان تربیت‌بدنی انتخاب شدید.
    چه نظری دارید؟

از این بابت خوشحالم، اینکه می‌توانم خدمت کنم. معتقدم  قائم‌مقام سازمان تربیت بدنی باید کارهای بزرگی برای ورزش انجام دهد و من در این راه تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت تا بهترین عملکرد را از خود بر جای بگذارم. قطعا با برنامه‌ریزی به نقاط مثبتی دست پیدا خواهیم کرد.

  • گویا در مراسم معارفه تاکید کرده‌اید که همه راه‌ها در ورزش نباید به رئیس سازمان ورزش ختم شود. درست است؟

ببینید، با توجه به گستردگی کار در ورزش، رئیس سازمان تربیت بدنی باید فرصت لازم را برای برنامه‌ریزی کلان داشته باشد و نباید همه راه‌های کوچک و بزرگ ورزش به رئیس سازمان تربیت‌بدنی ختم شود. من در این مراسم تاکید کردم که خوشبختانه دکتر سعیدلو تقسیم کار مشخص و ضابطه‌مند را از جمله محورهای کاری خود قرار داده است و من هم خواهم کوشید در چارچوب اختیارات ابلاغی، بهترین عملکرد را داشته باشم.

  • به نظر می‌رسد با ایده‌های خاص خودتان این سمت را پذیرفته‌اید.

بله همین‌طور است. در مدیریت، برنامه‌ریزی حرف اول را می‌زند و عوامل اجرایی، قابلیت آنها و نظارت بر کارشان در درجه بعدی اهمیت قرار می‌گیرند. نکته ظریفی که در مسائل جاری مغفول مانده نظم و انضباط است که باید به دقت آن را عملی کرد. چرا که ما از دنیای پیشرفته و توسعه یافته هیچ‌چیز کم نداریم،به‌جز اینکه بعضا برای مسئله نظم و انضباط اهمیت لازم را قائل نمی‌شویم. اما بی‌شک فصل‌الخطاب ورزش رئیس سازمان تربیت بدنی است  وامیدوارم در مسئولیت جدید بتوانم خدمات خوبی به ورزش کشور ارائه دهم.

  • آقای آشتیانی، آیا قرار است از استقلال بروید؟

فعلا برای رفتن از استقلال تصمیمی نگرفته‌ام. این هفته تیم ما باید مقابل پرسپولیس قرار بگیرد. من در استقلال اهداف مهمی را دنبال می‌کنم و اصلا دوست ندارم چنین شایعاتی اوضاع روحی بازیکنان یا کادر فنی تیم را به هم بریزد. آنها باید با اطمینان خاطر و تلاش خود همچنان به موفقیت و پیروزی بیندیشند. به همین دلیل بعد از شهرآورد درباره ماندن یا رفتنم تصمیم می‌گیرم و صحبت می‌کنم.

کد خبر 91404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز