گروه شهری - محسن احمدی: هرگونه تبادل توافقنامه برای اجرای پروژه‌ها پیش از تایید کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر ممنوع است

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران دیروز گزارشی از نحوه اجرای تبصره چهل و یکم بودجه سال 88 شهرداری تهران ارائه کرد و گفت: شهرداری تهران موظف شده بود تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با حوزه‌های اجرایی از جمله برنامه‌های عمرانی معاونت فنی و عمرانی شهرداری، برنامه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، برنامه‌های خدمات شهری و برنامه‌های مدیریت بحران شهر تهران را حداکثر تا 10 اسفند ماه سال 87 به تایید کمیسیون توسعه و عمران شهری شورای شهر برساند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تکلیف تبصره فوق، کمیسیون توسعه و عمران طی نامه‌های متعدد از معاونت‌های ذکر شده تقاضای ارائه گزارش عملکرد را کرده بود که تنها نامه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران واصل شده است.

در جریان ارائه این گزارش مقرر شد در جلسه آتی شورا، این موضوع از سوی شهرداری تهران پیگیری و نتیجه آن به شورای شهر ارائه شود.

اصلاح دفترچه ارزش بهای معاملات

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای شهر تهران، در جلسه دیروز همچنین لایحه «اصلاحیه دفترچه ارزش بهای معاملات در سال 84» بررسی شد.  لایحه فوق تاکید دارد که با توجه به افزایش تورم، نرخ ارزش یابی دفترچه معاملاتی نیز نزدیک به نرخ تورم موجود محاسبه شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه گفت: طی سال‌های گذشته عوارض مربوط به ساخت و ساز شهری و املاک و مستغلات براساس دفترچه ارزش بها و معاملات و مبنی بر نرخ جاری تورم هر سال محاسبه می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 84، طی فرایندی از سوی دستگاه‌های ذیربط، کار علمی‌تری صورت گرفت که براساس آن تهران به نواحی مختلف تقسیم شد و بهای املاک براساس نواحی محاسبه می‌شد که با این تقسیم روند تعیین ارزش بهای معاملات در نواحی شمالی شهر با نواحی جنوبی شهر که ارزش زمین کمتر بود متفاوت شد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: در همان سال تصمیم بر این شد که با توجه به نرخ 5/13 درصدی تورم در سال 84، ارزش دفترچه معاملات نیز براساس نرخ تورم تعیین شود که این مهم تا سال‌جاری براساس همان تورم سال 84 محاسبه شده است.

چمران همچنین گفت: اگر این نرخ افزایش پیدا کند، افزایش قیمت را در همه جا شاهد خواهیم بود که این موضوع با توجه به رکود ساخت و ساز به بدنه شهرسازی و ساخت و ساز ضربه خواهد زد. وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد کمیسیون توسعه و عمران برای افزایش نرخ دفترچه ارزش معاملاتی 5/15 درصد است که فکر می‌کنم جا دارد روی این موضوع بحث کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر نیز در این خصوص گفت: شهرداری باید به‌دنبال جذب درآمدهای پایدار باشد.وی افزود: متأسفانه شهرسازی در شهرداری تهران تنها به سمت کسب درآمد حرکت می‌کند و به قولی کار معاونت مالی و درآمد شهرداری تهران را انجام می‌دهد.

رسول خادم، رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا نیز گفت: تغییر نرخ ارزش معاملات باید در بند 4 مصوبه دفترچه ارزش معاملاتی که به مازاد تراکم اشاره دارد صورت گیرد. اگر دغدغه شهرداری برای افزایش نرخ ارزش بهای معاملات کسب درآمد است باید به‌دنبال در آمد‌های پایداری باشد نه اینکه روی افزایش بهای گزینه‌هایی دست بگذارد که در ساخت و ساز تاثیر منفی دارد.

بر همین اساس و به جهت بررسی بیشتر، لایحه مذکور از سوی شهرداری تهران پس گرفته شد. گفتنی است در ادامه جلسه تعدادی پرونده مربوط به کمیسیون باغات بررسی شد.

کد خبر 91399

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز