چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمار سازمان ملل نشانگر رنجی تاثیرگذار بر جمعیت غیرنظامی در عراق است: در ماه اکتبر آنقدر انسان کشته شده است که گویا سه سال و نیم نیست که از آغاز جنگ آمریکا علیه این کشور می‌گذرد.

تعداد حملات و کشتارها در بغداد بیشتر بوده است و میلیون‌ها عراقی در حال فرار هستند.
پایگاه خبری اشپیگل‌آنلاین از بغداد گزارش داد که حاصل حملات و تجاوزات، گرفته شدن جان 3709 تن بوده است.

آنگونه که سعید عریقات، سخنگوی سازمان ملل در ژنو اعلام کرده است، مرگبارترین ماه عراق ماه ژوئیه گذشته بوده است که تعداد کشته‌ها به 3590 تن رسیده بود. در پایتخت عراق فقط در ماه سپتامبر و اکتبر حدود 5000 تن جان باخته‌اند. بر روی بسیاری از اجساد، نشانه اعمال شکنجه دیده می‌شود.
ماه اکتبر برای نیروهای نظامی آمریکایی هم پر از درگیری در مقایسه با حدود دو سال پیش بود. 102 سرباز در جریان نبردها و حملات در عراق کشته شدند.
سازمان ملل آمار خود را از وزارت بهداشت عراق اخذ کرده است. بر اساس این گزارش، وضع بد امنیتی باعث حرکت بی‌مثال فراری‌ها در داخل خاک عراق شده است. از زمان آغاز حمله آمریکا به عراق دو میلیون عراقی محل سکونت خود را ترک کرده‌اند. فقط در ماه فوریه حدود 420 هزار تن از محل زندگی خود متواری شده‌اند. آن زمان حمله‌ای به یک مسجد در سامرا صورت گرفت و به موجی از خشونت‌های فرقه‌ای دامن زد که عراق را تا آستانه یک جنگ داخلی پیش برد.
بر اساس این گزارش، علاوه بر این ماهانه 100 هزار عراقی به کشورها همسایه خود یعنی سوریه و اردن فرار می کنند. از زمان هجوم نظامی آمریکا، 1.6 میلیون عراقی وطن خود را ترک کرده‌اند. در گزارش سازمان ملل آمده است: "برای یک چهارم این جمعیت اقدامات مختلفی انجام شده است. برخی افراد دیگر هم مجبور شده‌اند در جایی که امنیت هست، مستقر شوند.
سازمان ملل گزارش خود را درباره وضعیت حقوق بشر هر دو ماه یک بار ارایه می‌کند.

کد خبر 9132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز